Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 21:04

8
مرداد
انتخاب نوشیدنی و سلامت کودکان

انتخاب نوشیدنی و سلامت کودکان

انتخاب نوشیدنی مناسب برای کودکان در ایجاد عادات غذایی صحیح در دوران بزرگسالی بسیار موثر است. والدین باید به انتخاب نوشیدنی‌های مفید برای کودکان اهمیت دهند.

دکتر محمدرضا وفا و همکاران؛ متخصصین تغذیه

 

نوشیدنی اصلی آب است و آب فراوان موجود در بدن ما، دلیلی است كه تحت هر شرایطی نیاز به نوشیدن داریم.

اما اكثر ما نوشیدنی‌ها را برای هیدراسیون بیشتر می‌نوشیم؛ مزه را دوست داریم یا فرح‌بخشی را می‌خواهیم یا فكر می‌كنیم آنها برای سلامت‌مان مفیداند.

قبلا برای نوشیدن چیزی اینقدر انتخاب نداشتیم: محصولات جدید دائما به وجود می‌آیند، از نوشابه‌های گازدار تا نوشیدنی‌های میوه‌ای، آب‌های طعمدار و بستنی مایع.

مجموعه‌ای از انتخاب‌ها كه می‌توانند برای والدین گیج‌كننده باشد.

بسیاری از این محصولات با برچسب‌های رنگی و نام‌های خوشایند بویژه با هدف‌گیری كودكان به بازار می‌آیند، اما آیا این نوشیدنی‌ها برای كودكان مناسبند؟

ایجاد انتخاب‌های بهتر برای آنچه كودكان می‌نوشند به مهمی انتخاب غذاهای مناسب (سالم) است.

نوشیدنی‌ها همه یكسان نیستند و برخی سالم‌تر از سایرین هستند و نوشیدنی فقط آنچه كودكان می‌نوشند نیست، اما چه مقدار: امروزه مقدار رو به رشد سهم نوشیدنی‌ها مشكل بزرگی در تغذیه كودكان است، مساله‌ای كه درحد لازم به آن توجه نشده است.

 

نکته مهم: نوشیدنیها نیز غذا هستند

به جز آب و نوشیدنی‌های رژیمی، تقریبا هر چیزی كه كودكان می‌نوشند حاوی كالری است و بنابراین می‌تواند یك غذا در نظر گرفته شود كه جزئی از رژیم غذایی‌شان است.

اما ما اغلب نوشیدنی‌هایی را كه می‌نوشیم به عنوان چیزی اضافه در نظر می‌گیریم.

اكثر ما كاملا از تمام كالری‌هایی كه به عنوان مایعات می‌نوشیم آگاه نیستیم، و برای نوشیدنی استانداردهای تغذیه متفاوتی را نسبت به آنچه برای غذاهای جامد انجام می‌دهیم به‌كار می‌بریم.

این بی‌توجهی، دو مشكل مهم ایجاد می‌كند كه سلامت بچه‌ها را تهدید می‌كنند.

اول، والدین از مقدار كالری پنهان در نوشیدنی‌هایی كه كودكان‌شان می‌نوشند، كاملا ناآگاهند. و اندازه سهم‌های در حال رشد نوشیدنی‌ها در مغازه‌ها و رستوران‌ها نیز كمكی نمی‌كنند.

یك بطری 500سی سی آبمیوه، نوشابه گازدار یا یك نوشیدنی میوه‌ای شیرین‌شده می‌تواند 200 تا 300 كالری داشته باشد، حدود همان مقدار كه نان شیرینی شكری، یك ساندویچ كوچك كره بادام زمینی یا یك تكه آب‌نبات دارند.

اما بسیاری از والدین وقتی كودكان‌شان یك لیوان بزرگ نوشابه گازدار یا لیموناد را در یك رستوران سر می‌كشند، و یك لیوان نیز مجانی می‌گیرند، به این رفتار توجه نمی‌كنند.

در عوض، كودكان اجازه دارند این نوشیدنی‌ها را به عنوان آب بنوشند و نه به عنوان غذاهای مایع.

در حال حاضر بچه‌ها و نوجوانان حدود 10 درصد كالری روزانه‌شان را از آبمیوه یا نوشیدنی‌های غیر الكلی می‌گیرند.

به علاوه، چون والدین همیشه كالری نوشیدنی‌ها را به حساب نمی‌آورند، محدودیت‌هایی را كه در مورد غذاها اعمال می‌كنند برای نوشیدنی‌های ناسالم قرار نمی‌دهند.

یك قوطی 360 سی سی، نوشابه گازدار می‌تواند با 9-7 قاشق چایخوری شكر برابر باشد.

بسیاری از والدین هرگز تصور نمی‌كنند كه به كودكان‌شان اجازه دهند این مقدار شكر را یكجا بخورند اما وقتی شكر به شكل مایع است توجه نمی‌كنند.

امروزه نه‌تنها كودكان كالری‌های بیشتر و بیشتری را از نوشیدنی‌ها می‌گیرند، بلكه سالم‌ترین‌ها را نیز انتخاب نمی‌كنند.

اطلاعات بررسی ملی نشان داده‌اند كه كودكان در ایالات متحده تا سن 5 سالگی، نوشیدنی‌های میوه‌ای شیرین شده و نوشیدنی‌های كربناته غیرالكلی بیشتری را نسبت به آبمیوه 100 درصد مصرف می‌كنند.

تا سن 13 سالگی مصرف‌شان از نوشیدنی‌های میوه‌ای شیرین‌شده و نوشیدنی‌های گازدار بیشتر از آبمیوه و شیر است.

چگونگی مصرف نوشیدنی‌ها در تغذیه كودكان، یك نقطه كور عمده برای بسیاری از والدین است در حالی كه آنها می‌توانند عادات خوب غذا خوردن را برای بچه‌های خود ترغیب كنند.

از آنجایی كه كالری موجود در نوشیدنی‌ها، به همان مهمی كالری‌های حاصل از غذاهای جامد هستند، والدین بایستی در آنچه كودكان‌شان می‌نوشند همانند آنچه آنها می‌خورند دقت داشته باشند.

هنگامی كه به غذاهایی كه كودك‌تان می‌خورد فكر می‌كنید و تصور می‌كنید كه چگونه آنها با یك رژیم متعادل مانند آنچه توسط هرم غذایی بیان شده متناسب هستند، نوشیدنی را نیز درنظر بگیرید.

این كار می‌تواند شما را متعجب كند كه چگونه نوشیدنی‌ها می‌توانند تعادل یك رژیم غذایی سالم را به گونه‌ای دیگر تغییر دهند یا نامتعادل كنند.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، سلامت کودک، رژیم غذایی کودک، بهترین نوشیدنی، انواع نوشیدنی، کودک و نوشیدنی، نوشیدنی مناسب کودک، نوشیدنی میوه ای تعداد بازديد: 749 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز