Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 02:54

17
مرداد
کودکان آب میوه واقعی بنوشند!

کودکان آب میوه واقعی بنوشند!

نوشیدنی‌های متعددی در بازار وجود دارد كه "نوشیدنی‌های آبمیوه" و دارای چند درصد آبمیوه هستند و اغلب در مورد طعم‌دهنده‌های میوه و ویتامین‌ها و مواد معدنی‌شان بزرگنمایی می‌شود.

دکتر محمدرضا وفا و همکاران؛ متخصصین تغذیه

 

آب میوه نسبت به نوشیدنی‌های شیرین شده و نوشیدنی‌های میوهای انتخاب خیلی بهتری برای نوشیدن كودكان است، ویتامین‌ها و مواد معدنی را تامین می‌كند و حاوی شیرین‌كننده‌هایی مثل شربت ذرت با فروكتوز بالا نیست كه غذاهای بهتر را در رژیم غذایی‌شان حذف كنند.

با یك روش متعادل، آب میوه می‌تواند بخشی از یك رژیم غذایی سالم باشد، به ویژه به عنوان جانشینی برای نوشیدنی‌های قندی یا به عنوان راهی برای افزودن برخی مواد مغذی به صبحانه و میان‌وعده كودكانی كه میوه‌ها و سبزی‌های كافی نمی‌خورند.

آب میوه اغلب به عنوان یك غذای سالم و سلامت بخش برای كودكان و یك منبع ویتامین C و گاهی كلسیم عرضه می‌شود.

سایر محصولات غذایی از اثر تبلیغاتی آب میوه، استفاده می‌كنند، و بیان می‌كنند كه آنها با آب میوه شیرین می‌شوند یا حاوی آب میوه واقعی هستند.

هر چند این امر درست است كه آب میوه برخی از مواد مغذی را تامین می‌كند و خیلی سالم‌تر از نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند است، نقاط ضعف جدی نیز دارد.

الف) آبمیوه آن چیزی كه می‌گویند نیست

آب میوه خیلی پركالری است، بیشتر كالری آن از طریق قندهای میوه بدست می‌آید.

نوشیدن مقادیر زیاد آبمیوه، مانند هر گونه نوشیدنی كالریدار، می‌تواند كالری‌های غیرضروری زیادی را به رژیم‌های غذایی كودكان بیفزاید.

نوشیدن خیلی زیاد آبمیوه می‌تواند حتی منجر به اسهال مزمن، گاز، نفخ و درد شكمی شود زیرا ورود سریع كربوهیدرات‌های آب میوه برای جذب در روده باریك خیلی زیاد است.

شاید بزرگ‌ترین ایراد در مورد آبمیوه این است كه اغلب به عنوان جانشینی برای میوه‌ها و سبزی‌ها دیده می‌شود.

بیشتر آبمیوه‌ها، به جز آنها كه دارای بافت میوه هستند، فیبر یافت شده در میوه‌ها و سبزی‌های كامل را ندارند.

فیبر رژیمی شامل چندین نوع از كربوهیدرات‌های غیرقابل هضم است كه می‌توانند چندین فایده برای سلامت داشته باشند.

فیبر سیستم هضم را سالم و كمك به كاهش كلسترول خون می‌كند و پاسخ سطوح قند خون به سایر غذاها را ثابت می‌كند.

هنگامی كه آب یك پرتقال را می‌گیرید، در حقیقت قندها را از میوه گرفته‌اید و فیبر را جا گذاشته‌اید.

با آنكه آبمیوه بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی غذای اصلی را حفظ می‌كند، ممكن است برخی از اجزا گیاهان به نام فیتوكمیكال‌ها در هنگام فرآیند كردن تخریب شوند یا كاهش یابند.

با نخوردن میوه یا سبزی به شكل كاملش، می‌توانید برخی از فواید تندرستی بخش این مواد را از دست بدهید و "آب میوهای" كه به میان وعده‌های میوه و سایر غذاها افزوده می‌شود، خیلی فرایند شده و ممكن است صرفا حاوی قندهای میوه خالص مانند فروكتوز باشد.

ب) ابتدا میوه‌ها و سبزی‌های كامل را انتخاب كنید

تصور نكنید كه آب میوه جانشینی برای میوه‌ها و سبزی‌ها است.

هرم راهنمای غذایی USDA بیان می‌كند كه دریافت روزانه 2 وعده غذایی از میوه و سبزی برای كودك می‌تواند از آب میوه باشد.

اما من به والدین تاكید می‌كنم كه برای پنج وعده غذایی كامل یا بیشتر، میوه‌ها و سبزی‌های كامل را هدف قرار دهند، و مقدار كمی آب میوه را علاوه بر آن مقدار به كودكانی كه آن را دوست دارند بدهند.

فقط اگر كودكتان مصرف بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها را پذیرفت بهتر است به آبمیوه به عنوان مكمل رو كنید.

ج) سهم‌ها را كوچك بگیرید

كودكان زیر 12 سال بزرگترین مصرف‌كننده‌های آبمیوه در ایالات متحده‌اند.

والدین به دلیل این استنباط كه آب میوه سالم است، همیشه همان محدودیت‌هایی را كه برای نوشیدنی‌های غیر الكلی می‌گذارند، برای آبمیوه قرار نمی‌دهند.

این درست است كه آب میوه 100 درصد خالص، گزینه مغذی‌تری نسبت به نوشیدنی‌های میوه‌ای شیرین شده و نوشیدنی‌های غیرالكلی است، اما اغلب حاوی كالری‌های بیشتری در هر وعده غذایی است.

آبمیوه بهتر است فقط به صورت یك لیوان كوچك سرو شود، به همان روشی كه میوه را در كنار یك وعده غذا سرو می‌كنید.

بطری‌های " یك نفره" آبمیوه در مغازهها میتواند شامل 300-200 كالری باشد كه برای یك نوشیدنی فرح‌بخش خیلی زیاد است.

آكادمی آمریكایی كودكان توصیه می‌كند كه بهتر است كودكان یك تا 6 سال بیشتر از نصف لیوان آبمیوه و كودكان 7 تا 18 سال بیش از یک لیوان را در روز ننوشند. و دلیلی وجود ندارد كه كودكی كه مقدار زیادی میوه و سبزی را روزانه می‌خورد، آبمیوه مصرف كند.

د) مراقب "نوشیدنی‌های آبمیوه" باشید

فقط نوشیدنی‌هایی كه برچسب آبمیوه 100 درصد را بطور واضح دارند، به عنوان آبمیوه‌ها به حساب می‌آیند.

نوشیدنی‌های متعدد دیگری در بازار وجود دارد كه"نوشیدنی‌های آبمیوه"  هستند، و دارای چند درصد آبمیوه هستند و اغلب در مورد طعم‌دهنده‌های میوه و ویتامین‌ها و مواد معدنی‌شان بزرگنمایی می‌شود.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، کودک و آبمیوه، نوشیدنی کودک، کودک و آب میوه، بهترین نوشیدنی برای کودک، کودک و نوشیدنی طبیعی، کودک و مصرف مایعات، نوشیدن مایعات در کودک تعداد بازديد: 1018 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز