Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 18:01

14
شهریور
نخود لوبیا را به غذای کودک بیاورید

نخود لوبیا را به غذای کودک بیاورید

از جمله خواص بسیار مهم حبوبات برای بدن کودکان بالا بودن حجم ترکیبات گیاهی حیاتی در آنها می‌باشد که می‌تواند بدن کودک را در برابر ترکیبات سمی و مضر موجود در محیط محافظت نماید.

فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت

 

خواص و ارزش غذایی

حبوبات شامل انواع لوبیاها، باقلا، نخود و... از جمله مواد غذایی هستند که با دارا بودن حجم بالایی از آمینو اسیدهای ضروری برای بدن کودک در کنار فیبر بالا و برخی از ویتامین‌ها و املاح مانند فولات، منیزیم، پتاسیم همیشه از جمله منابع خوب تغذیه‌ای بوده که متخصصان تغذیه تاکید به مصرف آنها در رژیم غذایی کودک می‌نمایند.

به علاوه این که حجم دریافتی چربی از این منابع غذایی بسیار پایین می‌باشد.

از جمله خواص بسیار مهم حبوبات برای بدن کودکان بالا بودن حجم ترکیبات گیاهی حیاتی در آنها می‌باشد که می‌تواند بدن کودک را در برابر ترکیبات سمی و مضر موجود در محیط محافظت نماید.

بنابراین همیشه به والدین توصیه می‌شود که به مصرف منظم حبوبات در رژیم غذایی کودکان خود توجه بیشتری نمایند.

 راه‌های گنجاندن حبوبات در رژیم غذایی کودک

ممکن است برخی از کودکان تمایلی به مصرف حبوبات ساده در رژیم غذایی نشان ندهند. در این موارد می‌توان حبوبات را به روش‌های زیر وارد مواد غذایی مصرفی در رژیم غذایی کودک نمود.

سوپ‌های خوشمزه با حبوباتی مانند عدس، لوبیا و نخود تهیه نمود. البته حجم حبوبات موجود در سوپ بستگی به ذائقه و تحمل کودک در مصرف آنها دارد.

حبوبات پخته شده ای مانند انواع لوبیاها به انواع سالادها اضافه شود. در صورتی که این نوع سالادها در کودکی استفاده شوند، تمایل به مصرف سالادهای متنوع و مغذی در سنین بالاتر که حاوی حبوبات باشند، بیشتر خواهد شد.

یکی از راه‌های موثر برای ترغیب کودک به مصرف حبوبات آن است که بتوان میان وعده‌های خوشمزه‌ای با انواع حبوبات برای او تهیه نمود.

طعم برخی از کنسروهای حبوبات که شامل سس هستند می‌تواند برخی از کودکان را به مصرف حبوبات متمایل نماید.

در این موارد می‌توان از کنسروهای لوبیای کم نمک تنها برای متمایل کردن کودک به مصرف حبوبات چند بار در وعده شام استفاده نمود.

خوب پخته و نرم شدن حبوبات یکی از ارکان مهم مصرف آن توسط کودکان در رژیم غذایی می‌باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما حبوبات خوب پخته و مزه دار شوند تا کودک با رغبت بیشتری آن را مصرف نماید.

در برخی موارد صبحانه کودک می‌تواند شامل برخی از حبوبات مانند عدس به شکل عدسی با طعم‌دهنده‌هایی مانند آبلیمو و آویشن باشد.

علاقه‌مند کردن کودک به مصرف حبوبات

یکی از راه‌های بسیار موثر برای این که کودک تمایل بیشتری به مصرف حبوبات نشان دهد، آن است که غذاها یا میان وعده‌های خوشمزه با حبوبات برای او تهیه شود که در ادامه تهیه دو نوع غذای حاوی حبوبات برای کودکان توضیح داده می‌شود.

هوموس

حدود 250 گرم نخود پخته و نرم شده را با 2 قاشق ماست ساده، 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 2 قاشق بزرگ آبلیموی طبیعی به خوبی مخلوط کرده، سپس به آن پودر سیر، نمک و ادویه اضافه کرده و به عنوان یک میان وعده خوشمزه برای مصرف کودک در طی روز تهیه نمایید.

در بیشتر موارد این غذا می‌تواند به عنوان یک عصرانه مناسب برای کودک مطرح باشد.

خوراک لوبیا تابی شیرین

معادل 250 گرم انواع لوبیای پخته یا کنسروی را در یک ظرف به خوبی با هم ترکیب کرده، در ظرف دیگر خامه و انواع چاشنی‌ها از جمله دارچین، شکر و... را به خوبی مخلوط کرده.

سپس ظرف لوبیاها را به مدت دو دقیقه بر روی حرارت قرار داده تا گرم شود بعد ظرف خامه و انواع چاشنی‌ها را به آن اضافه کرده و روی آن را با چند برگ کاهو، گوجه فرنگی و قطعاتی از پنیر تزئین نمایید.

خوراک حاصل به عنوان یک غذای کامل برای کودک توصیه می‌شود.

نکته مهم در مورد مصرف حبوبات در کودکان

والدین باید توجه نمایند با وجود این که اثر حبوبات بر سلامتی کودکان انکارناپذیر است، اما مصرف برخی حبوبات مانند انواع باقلاها به خاطر ایجاد ریسک فاویسم در برخی کودکان باید با دقت زیادی صورت گیرد و در صورت بروز هر نوع حساسیتی در بدن یا مشکلات گوارشی این نوع از حبوبات مصرف نشوند.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، ارزش غذایی حبوبات، خوراک لوبیا، کودک و حبوبات، هوموس، فواید حبوبات برای کودک، علاقه مند کردن کودک به مصرف حبوبات تعداد بازديد: 2707 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز