Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:49

18
آذر
تأثیر غذاها روی خلق و خوی كودكان

تأثیر غذاها روی خلق و خوی كودكان

طبق تحقیقات به عمل آمده غذاها می‌توانند روی خلق و خوی آدم‌ها تاثیر مستقیم بگذارند و یك برنامه غذایی سالم و متعادل می‌تواند بسیاری از مشكلات رفتاری و اخلاقی كودكان را برطرف كند.

اعظم اسلامی مجد

 

اینكه چگونه غذاها می‌توانند روی خلق و خوی كودكان اثر بگذارند مربوط به مواد غذایی و ویتامین‌های موجود در آنها است.

اگر به كودك خود از گروه‌های مختلف غذایی و به شكل متعادل و متناسب غذا بدهید، می‌توانید انتظار آن را داشته باشید كه رفتارهای ثابت و مناسب‌تری از او سر بزند.

رژیم غذایی كه در آن مواد غذایی بی‌ارزش و هله و هوله جایگاه اصلی را داشته باشند به انتقال دهنده‌های عصبی مواد مغذی مورد نیاز را نمی‌رسانند و عملكرد آنها را كاهش می‌دهند، رژیم غذایی نامناسب می‌تواند به افسردگی منجر شود یادگیری را كاهش دهد و رفتارهای كودك را تغییر می‌دهد.

كدام غذاها باعث بد شدن خلق و خوی كودكان می‌شود؟

غذاهایی كه حاوی قند، شكر و چربی زیاد هستند تاثیر نامطلوبی روی خلق و خوی كودكان به جا می‌گذارند. خلق و خوی نامناسب، دائم در حال نوسان است شكلات‌ها، نوشابه‌های گازدار، شیرینی‌جات و فست‌فودها از این دسته‌ها غذاها هستند كربوهیدرات‌ها باعث ترشح هورمون‌های استرس می‌شوند و از این طریق روی خلق و خوی كودك اثر می‌گذارند.

كدام غذاها برای بهتر شدن اخلاق كودكان مفید هستند؟

غذاهایی كه سرشار از مواد غذایی مفید و مغذی هستند. جو و برنج قهوه‌ای و غلات باعث آرام‌تر شدن كودكان می‌شوند.

غذاهایی كه باعث ترشح دوپامین می‌شوند، باعث بهبود اخلاق كودكان می‌شوند.

موز، شیر، مرغ، سبزیجات برگدار سبز جزو این غذاها هستند. دریافت اسید فولیك، اسیدهای چرب امگا 3 و سلنیوم می‌تواند از احساساتی نظیر افسردگی در كودكان جلوگیری می‌كنند لذا سالمون، اسفناج و تخم آفتابگردان بسیار مفید است.

اگر كودكتان دچار برخی مشكلات رفتاری شده است كه علت آن نیز هنوز برای شما مشخص نشده، بهتر است به برنامه غذایی او توجه كنید، چرا كه ممكن است علت بروز این مشكلات از همین جا باشد.

یك برنامه غذایی درست و سالم باعث تعادل و ثبات رفتاری نیز می‌شود.

صبحانه

همواره كودك خود را به خوردن صبحانه تشویق كنید صبحانه خوردن حتی در اندازه یك لقمه بسیار بهتر از صبحانه نخوردن است طبق تحقیقات به عمل آمده پیرامون صبحانه و چیزهایی كه بهتر است در این وعده غذایی خورده شود، محققان نتیجه گرفته‌اند كه:

- یك عدد تخم‌مرغ آبپز با كمی نان تست

- لوبیای آبپز شده با یك عدد مافین كه صد در صد از غلات تهیه شده

- پوره سیب‌ به همراه دو قاشق سوپخوری ماست

- یك لیوان شیر و یك عدد موز موارد خوبی برای صبحانه هستند.

خوردن غذاهایی كه حاوی گلایسیمك (قند) كمتری هستند به ما كمك می‌كنند تا قند خونمان دچار نوسان نشود و ثابت بماند.

افزایش گلوكز در جریان خون پانكراس را تحریك به ترشح هورمون انسولین می‌كند. مصرف غذاهایی كه گلایسیمك بالا دارند، باعث افزایش سطح انسولین در جریان خون می‌شوند.

قند و شكر زیاد روی رفتارهای كودكان اثر نامطلوب دارد. غذاهایی كه فرآوری شده و آنهایی كه شیرینی و قند بالادارند همین عوارض را به دنبال دارند آرد غلات و جو میزان قندخون را تثبیت می‌كنند.

اعتیاد به خوردن برخی غذاها نیز باعث بروز مشكلات اخلاقی و رفتاری در كودكان می‌شود مواد غذایی كه حاوی نگهدارنده‌ها، طعم دهنده‌های مصنوعی و رنگ‌های مصنوعی هستند در زمره همین خوراكی‌ها هستند.

تولید این مواد غذایی در برخی كشورها متوقف شده است چرا كه حتی باعث بروز آسم، آلرژی و میگرن و بیش‌فعالی در كودكان می‌شوند.

ADHD و سالیسیلات‌ها

كودكان مبتلا به ADHD به یك گروه از مواد شیمیایی به نام سالیسیلات‌ها، واكنش نشان می‌دهند. بادام، سیب، زردآلو، كشمش، هلو، آلو، آلوبخارا، پرتقال، توت، گوجه فرنگی و خیار حاوی سالیسیلات طبیعی هستند.

اگر كودك شما نیز دچار این اختلال شده است، شما می‌توانید این میوه‌ها را از برنامه غذایی او به مدت چند روز حذف كنید و بعد اگر شاهد تغییرات اخلاقی و رفتاری در او شدید، به این روند ادامه دهید.

اهمیت چربی‌های امگا 3

یكی از مهم‌ترین بخش‌ها درباره تغذیه كودك و تاثیر آن روی اخلاق و رفتارش، مصرف چربی‌های امگا 3 است. ماهی‌های چرب حاوی این اسیدهای چرب هستند كه تاثیر مثبت و خوبی روی رفتارهای كودكان دارند.

EPA یكی از دو روغن مهم موجود در ماهی است كه توانایی ایجاد ثبات در رفتار كودكان و جلوگیری از نوسانات خلقی در آنها را دارد. بهترین منابع حاوی امگا 3، ماهی‌های چرب مثل سالمون، تخم‌مرغ و بذر كتان و گردو است.

آهن و كمبود روی در بدن

آهن و روی فاكتورهای بسیار مهمی هستند كه كمبودشان در بدن به شدت روی اخلاق و رفتار كودكان تاثیر می‌گذارد.

كودكان تا دو سالگی بیشترین رشد مغزی را می‌كنند و كمبود آهن به صورت كاملا جدی باعث بروز مشكلات رفتاری و كاهش تمركز و توجه در بزرگسالی می‌شود.

اغلب كودكانی كه به ADHD دچارند نیز میزان روی كمی در خون دارند. بالاتر بردن میزان روی بدن باعث كاهش علائم این مشكل و اختلال رفتاری در كودكان می‌شود.

مواد غذایی كه حاوی آهن و روی بیشتری هستند

- پوره‌ میوه‌ها كه از شش ماهگی می‌توانید به نوزادتان دهید.

- غلات صبحانه غنی شده با آهن

- لوبیای پخته شده با سویا وكمی نان كه در آن بذر كتان است.

- سبزیجات و گیاهان سبز، نخود سبز و اسفناج

- محصولات لبنی، ماست و پنیر

كودكانی كه در برنامه غذایی خود میزان زیادی كافئین مصرف می‌كنند، معمولا عصبی‌تر بیش‌فعال و تحریك پذیرتر می‌شوند.

در واقع كافئین نوعی محرك اخلاقی در آنها می‌باشد بنابراین لازم است كه نسبت به مصرف آن در برنامه غذایی كودكتان كمی محتاطانه‌تر اقدام كنید.

 

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه کودک، تغذیه و خلق و خو، صبحانه کودک، بیش فعالی کودک، ADHD، تغذیه و خلق و خوی کودک، غذاهای مناسب برای خوش اخلاقی کودک، تغذیه و خوش اخلاقی، سالیسیلات ها تعداد بازديد: 1248 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز