Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 04:50

13
شهریور
تغذیه مناسب برای رفع گرمازدگی کودک

تغذیه مناسب برای رفع گرمازدگی کودک

کودکان در تابستان بسیار زیاد در معرض گرمازدگی هستند. فعالیت‌های ورزشی تابستانی مانند: فوتبال، بسکتبال، تنیس، شنا و یا حتی بازی در پارک‌ها آنها را دچار تعریق زیاد و گرمازدگی می‌کند.

نگار بلورفروشان؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

از علائم گرمازدگی، بی‌حالی، اسهال، استفراغ، قرمزی صورت و چشمان بی‌حالت و تحرک پایین در کودکان است که می‌تواند صدمات جدی به بار بیاورد.

ما با نکاتی چند در ارتباط با تغذیه و رژیم غذایی مناسب می‌خواهیم از تهوع گرمازدگی و یا حتی درمان آن به کودکان دلبندتان کمک‌رسانی کنیم.

مایعات کافی

 مهم‌تر از همه، مصرف آب و مایعات کافی بدون نمک و قند است. فقط آب کافی، حداقل 4 لیوان در روز، مصرف چای، آبمیوه‌ها و نوشابه‌جات قنددار سبب کم‌آبی در کودکان می‌گردد.

حتماً قبل از خروج از خانه در تابستان، کودکان 500 سی‌سی (2 لیوان) آب بنوشند.

کاهش مصرف نمک

نکته بعدی مصرف کم نمک در ایام گرما می‌باشد، زیرا سبب کم‌آبی می‌گردد. مثلاً چوب شور، چیپس و پفک، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، خیارشور و آجیل شور به کودکان برای تنقلات داده نشود.

از مواد غذایی حاوی سدیم بالا، سوسیس و کالباس است که دارای نگهدارنده بنزوات سدیم نیز می‌باشد. پس سدیم و نمک باید بسیار محدود شود.

برای تنظیم الکترولیت بدن کودکان، موادغذایی حاوی پتاسیم بالا مفید است؛ مثلا: موز، گوجه‌فرنگی، انبه و یا سیب‌زمینی پخته مصرف کنند.

سبزیجات

سبزیجات حاوی آب فراوان هستند مانند: سالاد، انواع هویج و کرفس و مخصوصاً خیار به عنوان تنقلات بسیار برای فرزندان دلبند ما مناسب هستند.

غذاهای سرخ‌کرده

از دادن غذاهای پرچرب، سیب‌زمینی سرخ‌شده، ساندویچ، سوسیس و کالباس به شدت جلوگیری کنید، زیرا تمامی آب بدن از طریق ادرار دفع می‌گردد و سبب خستگی و کوفتگی در بدن کودکان بدلیل ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌گردد.

شیرینی‌جات

از مصرف شیرینی‌جات به شدت در هنگام انجام فعالیت ورزشی جلوگیری کنید.

انواع کیک، بیسکویت شیرین، شکلات، آب‌میوه غیرطبیعی و نوشابه‌جات، انواع سس و غذاهای کنسروی نیز بسیار برای کم‌آبی خطرناک می‌باشد.

بهترین تنقلات برای کودکان

پس بهترین تنقلات برای کودکان، میوه‌هایی مانند: هندوانه، طالبی، شلیل و هلو و سبزیجاتی مانند کرفس، هویج و خیار می‌باشد و یا ساندویچ کره با عسل، کره بادام‌زمینی و ساندویچ مرغ و استیک بدون سس و خیار شور، آب گوجه فرنگی‌، آب هندوانه، آب طالبی بدون شکر، بیسکویت‌های بسیار کم شیرین، ساندویچ تخم‌مرغ و ... .

نتیجه‌گیری

در صورت بروز گرمازدگی علاوه بر دادن آب کافی باید الکترولیت به بدن کودک برسد که حاوی آب با پتاسیم، منیزیم بالا است؛ مانند: آب انگور یا خیار، آب گوجه فرنگی به همراه موز، و تا رنگ ادرار روشن نگردد باید این کار ادامه یابد.

امید است مطالب فوق مثمر‌ثمر باشد.  

 

برچسب ها: تغذیه کودک، کودک و تابستان، کودک و مایعات، سلامت کودک، تغذیه کودک در گرما، گرمازدگی کودک، تغذیه مناسب گرمازدگی، غذاهای مناسب تابستان تعداد بازديد: 2664 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز