Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:24

25
خرداد
ذخیره کردن شیر

ذخیره کردن شیر

مادر می‌تواند شیرش را بدوشد و برای استفاده بعدی ذخیره کند. بهتر آن است که پس از آنکه شیرخوار، شیر خوردنش تمام شد، شیر را بدوشید. شیر را می‌توان به طور دستی با گرفتن پستان میان دو دست یا با پمپ شیردوش دوشید.

تحریریه زندگی آنلاین- کودک

 

مادر می‌تواند شیرش را بدوشد و برای استفاده بعدی ذخیره کند. بهتر آن است که پس از آنکه شیرخوار، شیر خوردنش تمام شد، شیر را بدوشید.

شیر را می‌توان به طور دستی با گرفتن پستان میان دو دست یا با پمپ شیردوش دوشید.

شستشوی دست‌ها با آب و صابون و ظروف جمع‌آوری شیر با آب و صابون ضروری است.

از به کار بردن پستانک و شیشه شیر که سبب کاهش میل مکیدن پستان توسط شیرخوار، کاهش تولید شیر مادر، انتقال آلودگی، عفونت و بیماری، تغییر فرم دندان‌ها و قالب فک شیرخوار و اختلال در مکیدن پستان می‌شود پرهیز کنید.

در نوزادان نارس و بیمار شیر دوشیده شده باید در ظرفی استریل نگهداری شود. استفاده از ظروف شیشه‌ای یا پلاستیک سخت برای ذخیره بلندمدت شیر دوشیده شده توصیه می‌شود.

برای ذخیره کوتاه‌مدت کمتر از 72 ساعت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف مخصوص شیر مناسب هستند اما برای تغذیه نوزاد نارس مناسب نمی‌باشد.

ظرف شیر را 15 دقیقه در ظرف آب گرم قرار دهید. اگر شیر را در یخچال نگه دارید، تا 48 ساعت قابل استفاده است.

اگر شیر یخ بزند، می‌توان آن را به ترتیب زیر نگهداری کرد

- فریزر و درون جایخی یخچال تا 2 هفته

- فریزر و یخچال فریزر به مدت 3 ماه (با دمای بیشتر از 20- درجه سانتیگراد تا صفر درجه)

- فریزر مستقل صنعتی با انجماد عمیق (20-) درجه سانتی‌گراد به مدت 6 ماه

مهم است هنگام گرم کردن شیر آنرا نپزید. بنابراین از مایکروفر یا آب جوش برای باز کردن یخ شیر نباید استفاده کرد. باید گذاشت شیر در دمای اتاق ذوب شود یا بطری را زیر آب گرم گرفت.

پس از ذوب شدن، به نظر می‌رسد که شیر بریده است چون آب و چربی به طور جداگانه ذوب می‌شوند. شیر را به آرامی تان دهید تا دوباره مخلوط شود.

شیر مادر در دمای اتاق حداکثر تا 4 ساعت قابل استفاده است و همچنین شیر قبلا ذوب شده در یخچال تا 24 ساعت قابل مصرف است.

چگونه کودک را از شیر بگیریم؟

این سوال یک پاسخ درست ندارد. تنها می‌توان گفت زمانی کودک را باید از شیر بگیرید که آماده آن باشید.

بسیاری از مادران تحت فشارهای بیرونی قرار دارند و این موضوع استمرار شیردهی را دشوار می‌کند، بنابراین اگر پس از مشورت با پزشک‌تان مجبور هستید زود کودک را از شیر بگیرید، احساس گناه نکنید.

متخصصان توصیه می‌کنند، بهترین غذای ضروری کودک تا 2 سالگی شیر مادر باشد.

اگر زیر یک سالگی، کودک را از شیر می‌گیرید باید دست کم تا 12 ماهگی به او شیر مصنوعی (شیرخشک) بدهید.

برای شروع تغذیه با شیر مصنوعی و نیز برای شروع تغذیه با شیر مصنوعی و نیز برای شروع استفاده از غذای کمکی در سن مناسب با پزشک مشورت کنید.

شیر هموژنیزه کم چرب (2 درصد) یا شیر کامل را می‌توان پس از یک سالگی به جای شیر مصنوعی مصرف کرد. از شیر 1 درصد یا شیر بدون چربی بعد از 2 سالگی استفاده کنید.

شیشه، پستانک و مایع اضافی

اگر پس از مشورت با پزشک‌تان می‌خواهید به کودک‌تان شیشه بدهید باز هم می‌توانید شیر دوشیده خودتان را که ذخیره کرده‌اید با شیشه به او بدهید. در کودکان بزرگتر می‌توان با فنجان به کودک شیر داد.

همچنین نباید پیش از آنکه شیردهی به شیرخوار به وضعیت خوب و با ثباتی رسیده باشد، به کودک پستانک داد.

از 2 تا 5 سالگی از دادن آب‌میوه‌های شیرین شده و صنعتی به کودکان پرهیز کنید.

 

برچسب ها: شیردهی، تغذیه کودک، شیر مادر، پستانک، دوشیدن شیر مادر، ذخیره کردن شیر، شیشه شیر، گرفتن کودک از شیر تعداد بازديد: 827 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز