Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 02:37

27
بهمن
مصرف تخم مرغ برای کودکان

مصرف تخم مرغ برای کودکان

مصرف تخم مرغ برای کودکان

تحریریه ماهنامه کودک سالم

 

 

چه زرده و چه سفیده تخم‌مرغ هر دو سرشار از مواد مغذی فراوان هستند؛ پروتئین، املاح معدنی و ویتامین‌ها و اسیدهای چرب اصلی. تخم‌مرغ در خیلی از غذاها به كار می‌رود چرا كه حالت چسبندگی به مواد می‌دهد و در آشپزی همین ویژگی بسیار مفید است. علاوه بر این مزیت، بسیاری از ما طعم و مزه تخم‌مرغ را دوست داریم.

در هر فرهنگ و هر كشوری تخم‌مرغ در سبد غذیی خانواده‌‌ها، جایگاه ویژه‌ای دارد. تخم‌مرغ ارزان است، پروتئین با كیفیتی دارد. سفیده تخم‌مرغ سرشار از سلنیوم، ویتامین‌های D، B6 و B12 و املاحی مثل روی، آهن و مس است. زرده‌ تخم‌‌مرغ نیز حاوی كالری زیاد، و چربی و ویتامین‌های محلول در چربی مثل A، D، E و K و لیستین است. برخی از انواع تخم‌مرغ‌ها حاوی اسیدهای چرب امگا3 نیز هستند (بستگی به این دارد كه مرغ تخم‌گذار از چه موادی تغذیه كرده باشد).

تخم‌مرغ و سالمونلا

برخی بر این باورند كه تخم‌مرغ باعث بروز نوعی مسمومیت به نام «سالمونلا» می‌شود. اگر تخم‌مرغ به صورت نپخته و خام مصرف شود، باعث بروز این نوع مسمومیت می‌شود. این اتفاق (خوردن تخم‌مرغ به صورت نپخته) بسیاری از مردم را اذیت نمی‌كند ولی كودكان خردسال و افراد پیر و سالخورده را كه سیستم دفاعی ضعیفی دارند، آزار می‌دهد.

تنها راه مقابله با باكتری سالمونلا، این است كه تخم‌مرغ را به صوت كاملا پخته شده مصرف كنیم و به همین سادگی از بروز این نوع از مسمومیت جلوگیری نماییم. برای همین منظور:

از تخم‌مرغ‌های تازه كه پوست شكسته شده ندارند، استفاده كنید. حتما قبل از پختن و شكستن، تخم‌مرغ را بشوئید.

چه زمانی باید شروع به دادن تخم‌مرغ به كودكان كرد؟

تخم‌مرغ حاوی مواد آلرژی‌زاست اما از طرفی هم توصیه می‌شود كه حتما در برنامه غذایی كودكان گنجانده شود. در واقع قسمت سفیده تخم‌مرغ آلرژی‌زاست نه قسمت زرده. برخی از متخصصان می‌گویند كه باید از همان زمان كه شروع به دادن غذاهای جامد به كودكان می‌كنیم به آنها تخم‌مرغ را معرفی كنیم. اگر كودكی به تخم‌مرغ حساسیت نشان ندهد، 8 ماهگی زمان مناسبی برای شروع خوردن آن در كودكان است.

بسیاری از پزشكان مصرف زرده آن را برای مدتی توصیه می‌كنند و به پدر و مادر كودك توصیه می‌كنند كه اصلا سفیده تخم‌مرغ به آنها داده نشود.

پروتئین‌های موجود در تخم‌مرغ آلرژی‌زا هستند

زرده تخم‌مرغ پروتئین ندارد پس باعث بروز آلرژی نمی‌شود و به ندرت پیش می‌آید كه كودكی به آن واكنش نشان دهد، اما سفیدة تخم‌مرغ حاوی چهار نوع پروتئین است كه می‌توانند سبب بروز آلرژی‌های متوسط و حتی شدید شوند.

بعد از شروع تغذیه تكمیلی، باید طی یك پروسه 4 روزه پی ببرید كه آیا كودكتان به تخم‌مرغ حساسیت دارد یا نه؟ اگر چنانچه كودك‌تان به آن واكنش نشان دهد، لازم است آن را از برنامه غذایی كودك‌تان حذف كنید.

حساسیت به تخم‌مرغ زمینه ژنتیكی نیز دارد، بنابراین اگر در خانواده‌تان سابقه حساسیت به تخم‌مرغ دارید، بهتر است تا یك سالگی به او تخم‌مرغ ندهید.

علائم حساسیت به تخم‌مرغ 

آسم، درماتیت، اسهال، مشكلات روده‌ای و گوارشی، كهیر، ورم، سندرم آلرژی دهان، عطسه كردن، حالت تهوع، از علایم حساسیت به تخم مرغ می‌باشند.

اگر میزان حساسیت كودك‌تان بسیار شدید است، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشك مراجعه كنید. ممكن است پزشك تزریق واكسن آنفلوانزا را توصیه كند، اما اغلب متخصصان می‌گویند میزان آلرژی‌زاهای تخم‌مرغ كه در واكسن موجود است بسیار اندك هستند و برای آلرژی‌های شدید كارساز نیستند.

 

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه کودک، مصرف تخم مرغ، موادغذایی برای کودک، فواید تخم مرغ برای کودک، مضرات تخم مرغ تعداد بازديد: 751 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این غذا چیست؟

فیلم روز
تصویر روز