Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 19:00

21
بهمن
تغذيه كودكان نوپا (2)

تغذيه كودكان نوپا (2)

گاهی اوقات كودكان نمی‌توانند قند لاكتوز شیر و یا ساكاروز را تحمل كنند. علت عدم تحمل لاكتوز و ساكاروز، نبود آنزیم تجزیه كننده آن در روده كوچك است. برخی از كودكان مبتلا به عدم تحمل پروتئین شیر، به عدم تحمل لاكتوز و ساكروز نیز مبتلا هستند.

عدم تحمل شیر گاو (پروتئین)
بسیاری از كودكان نمی‌توانند پروتئین موجود در شیر گاو را تحمل كنند. علت بروز این مسئله مشخص نیست، اما این وضعیت معمولاً ظرف یكی دو سال برطرف می‌شود و كودك می‌تواند به راحتی شیر گاور را مصرف كند. به كودكان كمتر از یك سال كه نمی‌توانند پروتئین شیر گاو را تحمل كنند، می‌توان یك ماده جانشین شیر داد، مثل تركیبی كه از تجزیه پروتئین شیر گاو به اجزای كوچك‌تر و قابل جذب‌تر تهیه می‌شود.

علائم عدم تحمل پروتئین شیر گاو با اسهال و استفراغ بروز می‌كنند. در صورتی كه پزشك مشكوك به عدم تحمل پروتئین شیر گاو در كودك شود، توصیه می‌كند به مدت دو هفته همه مواد حاوی شیر گاو را از رژیم غذایی كودك حذف كنید. اگر علائم از بین رفت، به كودك مقدار كمی شیر می‌دهند كه چنانچه علائم باز گردد، تشخیص عدم تحمل پروتئین شیر گاو داده می‌شود. 

عدم تحمل (لاكتوز و ساكاروز)
گاهی اوقات كودكان نمی‌توانند قند لاكتوز شیر و یا ساكاروز را تحمل كنند. علت عدم تحمل لاكتوز و ساكاروز، نبود آنزیم تجزیه كننده آن در روده كوچك است. برخی از كودكان مبتلا به عدم تحمل پروتئین شیر، به عدم تحمل لاكتوز و ساكروز نیز مبتلا هستند. عدم تحمل دائمی لاكتوز با منشاء ژنتیكی نیز شایع است. در این اختلال، كودكان تا دو یا سه سالگی می‌توانند مقدار زیادی شیر بنوشند، اما در سنین بالاتر پس از نوشیدن حتی مقدار اندكی شیر دچار اسهال می‌شوند. 

كودكان بد غذا 
یكی از مراحل به نمایش گذاشتن حس استقلال خواهی در كودكان، امتناع از غذا خوردن است. گاهی اوقات كودكان طی دوره‌های خاص فقط چند غذای خاص را می‌خورند و از خوردن سایر غذاها امتناع می‌ورزند اگر كودك شما دائماً از خوردن یك غذای خاص خودداری می‌كند، باید قبول كنید كه او آن غذا را واقعاً دوست ندارد.

گاهی اوقات بهترین كار این است كه به خواسته‌های كودك خود اهمیت دهید؛ چرا كه حتی بزرگ‌ترها نیز برخی غذاها را دوست ندارند. تشخیص لجبازی كودكان از دوست نداشتن یك غذای خاص، بر عهده مادر است. روش‌های مختلفی وجود دارد كه می‌توان آن غذاهای خاص را به كودك خوراند.

مثلاً گوشت را كه معمولاً كودكان میلی به آن ندارند، می‌توان از طریق چرخ كردن و به صورت كوفته قل‌قلی در آوردن به آنها داد. البته گاه امتناع از غذا خوردن موفق‌ترین راه برای جلب توجه است و جنجال درست كردن در این هنگام بدترین كار ممكن می‌باشد. به خاطر داشته باشید كه كودك شما در مرحله‌ای از رشد قرار دارد كه همراه با بدخلقی است و در اثر كوچك‌ترین سرخوردگی دچار خشونت و ناراحتی می‌شود.

راه‌های مختلفی برای ترغیب آنها به غذا خوردن وجود دارد؛ مثل صرف جمعی غذا، تغییر محل غذا خوردن و ... برای وادار كودك به خوردن غذا، از رشوه دادن به او خودداری كنید. نه كودك را تحت حاكمیت خود را در آورید و نه تحت حاكمیت كودك در آیید.

 

 

برای خواندن بخش اول -تغذيه كودكان نوپا- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه تکمیلی، تغذیه کودک، میان وعده کودک، كودكان بد غذا، عدم تحمل در کودک تعداد بازديد: 707 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز