Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 05:23

15
دی
نکاتی برای تغذیه کودک

نکاتی برای تغذیه کودک

سبزیجات باید حداقل یک سوم از بشقاب را پر کنند.

سعیده نوباوه

 

مشکل با تلویزیون
تحقیقی آمریکایی نشان می‌دهد کودکانی که روزانه 5 ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند حدود چهار برابر بیش از کودکانی که روزانه 2 ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند در معرض ابتلا به چاقی هستند. آمارها نشان می‌دهند که میزان کالری که کودک هنگام تماشای تلویزیون می‌سوزاند کمتر از زمانی است که او یک کتاب می‌خواند یا نقاشی می‌کشد. تماشای دو ساعت اضافی تلویزیون در طول روز احتمال ابتلا به چاقی را 25 درصد افزایش می‌دهد.

نکته: با روزانه نیم ساعت پیاده‌روی، از وقوع یک سوم از چاقی‌های آینده می‌توان جلوگیری کرد.

بخورید و لاغر بمانید: قوانین سالم برای فرزندتان (و سایر اعضای خانواده)
از قانون یک سوم پیروری کنید – سبزیجات باید حداقل یک سوم از بشقاب را پر کنند. این کار باعث می‌شود فرزندتان بهتر سیر شود و در عین حال مواد مغذی ضروری بدن او نیز تامین شود.
اندازه‌ها را کنترل کنید – هر چه غذای بیشتری در بشقاب فرزندتان بریزید، او غذای بیشتری خواهد خورد. سعی کنید میزان غذاهای ناسالم و پرکالری را کم و میزان غذاهای کم کالری را افزایش دهید.
به دنبال گنجاندن روزانه 5 وعده میوه و سبزیجات در برنامه غذایی باشید.
نوشیدنی‌های شیرین و گازدار را با نوشیدنی‌های سالم‌تر جایگزین کنید. بهترین گزینه آب است. هر 225 میلی‌لیتر آب میوه غیر طبیعی دارای 35 گرم شکر است. این میزان برابر با 5 آب نبات چوبی است.
همیشه وعده‌های غذایی را دور میز صرف کنید. خوردن غذا در مقابل تلویزیون یا در حال رفت و آمد باعث می‌شود تمرکز از بین برود و افراد متوجه میزان مصرف نباشند.
برای میان وعده در مدرسه به فرزندتان میوه بدهید. سیب، انگور و موز گزینه‌های خوبی هستند.
برای کاهش دریافت کالری مواد لبنی را در رژیم غذایی کاهش ندهید. در عوض از لبنیات کم چرب استفاده کنید. این لبنیات نیز به همان اندازه کلسیم دارند.
به جای کربوهیدرات‌های سفید، به دنبال کربوهیدرات‌های قهوه‌‌ای باشید. غلات کامل و نان‌ها یا پاستای سبوس‌دار سرشار از فیبر هستند و کودک را زودتر سیر می‌کنند. البته برای جلوگیری از دل درد، بهتر است این تغییر تدریجی باشد.
شکلات را به طور کامل ممنوع نکنید. در مواقع خاص مقداری شکلات برای فرزندتان خریداری کنید.
سوپ با سبزیجات زیاد تهیه کنید. سوپ فرد را زودتر سیر می‌کند، کم کالری است و سرشار از مواد مغذی است. فرزند شما نیز می‌تواند در تهیه آن به شما کمک کند. 
خودتان در خانه چیپس تهیه کنید. با اینکار چیپس سالم‌تری مصرف خواهید کرد. کافیست مقداری سیب زمینی را حلقه کنید و در فر بپزید. می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید.
برای دسر، میوه‌ها را نیز در نظر بگیرید. میوه تازه، سیب پخته شده یا گلابی با سس مخصوص همگی دسرهای خوشمزه‌‌ای را تشکیل می‌دهند.
فرزندتان را تشویق کنید غذای خود را با سرعت کمتری میل کند. در این زمینه، الگوی خوبی باشید.
روز را با صبحانه‌‌ای مثل حلیم آغاز کنید. جو کودک را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد.
حبوبات پخته شده را به وعده‌های غذایی اضافه کنید. این مواد باعث سیری شده و دارای مواد مغذی هستند و از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کنند. در نتیجه انرژی حاصل از آنها ماندگارتر است.
فرزندتان را تشویق کنید روزی حداقل 6 لیوان مایعات مصرف کند. گاه تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته می‌شود. بهتر است از آب یا آب میوه‌های طبیعی استفاده شود.

 

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه کودک، کودک و سبزیجات، تماشای تلویزیون در کودک، کودک و میوه ها تعداد بازديد: 734 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز