Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 06:19

9
دی
تغذیه کودکان در فصل سرما

تغذیه کودکان در فصل سرما

آب مرغ به دلیل داشتن اسید آمینه و پروتئین خاص، برای جلوگیری و درمان سرماخوردگی بسیار مفید می‌باشد.

نگار بلورفروشان؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

تغذیه و رسیدن مواد معدنی و ویتامین‌های لازم جهت جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا برای کودک عزیز شما در فصل سرما بسیار حائز اهمیت است، حال ما نکات تغذیه‌ای زیر را برای کودکان توصیه می‌کنیم: 

نكات تغذیه‌ای 

كربوهیدرات و تریپتوفان 

در فصل سرما هورمون سروتونین که مسبب آسایش و آرامش کودکان است کاهش می‌یابد. برای رفع این مشكل باید مقدار کربوهیدرات‌ها مانند انواع نان‌های جو، کدو حلوایی و یا برنج قهوه‌ای را در سبد غذایی کودکان افزایش دهید؛ از مواد غذایی حاوی اسید آمینه تریپتوفان که سطح هورمون سروتونین را بالا می‌برند مانند شیر داغ، عسل و بادام نیز می‌توانید استفاده نمایید. 

میوه‌ها 

میوه‌‌های زمستانی حاوی ویتامین C بالا می‌باشند که از ‌آنتی‌اکسیدان‌ها هست و قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد مانند انار، انواع مرکبات، انگور بنفش، کرفس، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و بروکلی که حتما روزانه 3-2 عدد به کودکان توصیه می‌گردد. هر لیوان آب مرکبات دارای 150 میلی‌گرم ویتامین C است که روزانه در فصل سرما توصیه می‌گردد.

ویتامین D 

ویتامین D و مواد غذایی حاوی آن مانند خامه، کره و زرده تخم‌مرغ در وعده صبحانه استفاده شود. 

آب مرغ 

آب مرغ به دلیل  داشتن اسید آمینه و پروتئین خاص، برای جلوگیری و درمان سرماخوردگی بسیار مفید می‌باشد. 

شلغم و چغندر 

شلغم و چغندر با دارا بودن آنتی‌اکسیدان بالا، ویتامین C، ویتامین A و فلاوونوئید دستگاه ایمنی را تقویت می‌کنند.

ماهی و آجیل 

مصرف انواع ماهی و آجیل  به دلیل دارا بودن امگا 3 (مخصوصا گردو) و اسیدهای چرب ضروری برای تقویت حافظه در فصل سرما توصیه می‌گردد. روزانه مصرف 15-10 عدد انواع آجیل‌ برای کودکان  مفید می‌باشد. هفته‌ای دو بار نیز ماهی را در سبد غذایی بگنجانید. 

گوشت قرمز 

مصرف کافی گوشت قرمز به دلیل دارا بودن انواع ویتامین B و ماده مغذی روی بدن کودکان را تقویت می‌نماید، روزانه حداقل 60 گرم گوشت باید در وعده‌های غذایی گنجانده شود.  امید است كودكان عزیز، با رعایت مطالب فوق در فصل سرما، بدنی سالم و قوی داشته باشند.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، تغذیه کودک بیمار، تغذیه و سرماخوردگی، تغذیه کودکان در فصل سرما، تغذیه و آنفلوانزا تعداد بازديد: 1134 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز