Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:48

10
آبان
میوه خوردن کودکان

میوه خوردن کودکان

اگر میوه در معرض دید باشد، احتمال اینکه میل کودکان به خوردن میوه‌ها با عبور از کنار آنها بیشتر شود زیاد است.

 سعید نوباوه

 

اجازه دهید آنها انتخاب کنند
کودکان دوست دارند میزان غذایشان را خودشان تعیین کنند. پس یک بشقاب و قاشق بزرگ به آنها بدهید و اجازه دهید هر چقدر که دوست دارند غذا در داخل بشقاب‌شان بریزند. با اینکار، احتمال اینکه آنها غذایی که میزان آن را خودشان تعیین کرده اند بخورند بیشتر از غذایی است که شما برای آنها ریخته اید.

ویتامین‌ها را حفظ کنید

اگر برایتان ممکن است، سبزیجاتی که در بازارهای محلی به فروش می‌رسند را خریداری کنید. زیرا سبزیجاتی که در این بازارها به فروش می‌رسند کمتر در فرایند حمل و نقل و جابجایی ویتامین‌‌های خود را از دست می‌دهند. سعی کنید سبزیجاتی که در داخل کشور تولید می‌شوند را خریداری کنید زیرا این سبزیجات تازه‌تر هستند و مواد مغذی موجود در آنها بیشتر است.

 میوه‌ها و سبزیجات تازه با ظاهری سالم و خوب را خریداری کنید. میوه‌ها و سبزیجات را درست پیش از مصرف خرد کنید زیرا هرچه زمان بیشتری از خرد شدن آنها بگذرد، بیشتر مواد مغذی خود را از دست می‌دهند. بهتر است تا جاییکه برایتان ممکن است میوه‌ها و سبزیجات را با پوست آنها بخورید.

بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی درست در زیر پوست میوه یا سبزیجات جمع شده‌اند. اگر سبزیجات تازه در دسترس شما نیست، از منجمد آنها استفاده کنید.  میوه‌ها و سبزیجات را در اندازه‌‌های بزرگ ببرید. ویتامین‌ها و مواد معدنی از قسمتی که با هوای آزاد تماس دارد از بین می‌روند. برای بخارپز کردن یا جوشاندن از حداقل مقدار آب استفاده کنید تا مواد مغذی میوه‌ها و سبزیجات حفظ شوند. 

برای جوشاندن میوه‌ها و سبزیجات، آنها را در آب جوش بیاندازید و زمانی‌که مقداری جوشیدند آنها را از آب خارج کنید. لازم نیست کاملا نرم شوند بلکه بهتر است مقداری ترد باشند. آبی که سبزیجات را در آن جوشانده‌اید برای تهیه سوپ یا سایر غذاها مورد استفاده قرار دهید. سبزیجاتی که قبلا پخته شده‌اند را دوباره گرم نکنید. با اینکار، آنها تقریبا تمام مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.

چگونه میوه‌ها را جذاب و مفرح کنیم

میوه تولید کنید اگر فضای کافی در اختیار دارید، می‌توانید درخت سیب، گلابی یا آلو بکارید. کودکان از دیدن چرخه سالیانه رشد درخت میوه لذت خواهند برد. توت فرنگی نیز که در بوته رشد می‌کند می‌تواند میوه‌‌های زیادی تولید کند.

میان وعده‌ها را سالم کنید
سعی کنید فرزندانتان را به خوردن میان وعده‌‌های مغذی عادت دهید. خوردن حداقل یک میان وعده میوه تازه را به یک هنجار تبدیل کنید. تکه‌‌های سیب، انگور و نارنگی همگی گزینه‌‌های خوبی هستند.

زود شروع کنید

فرزندانتان را تشویق کنید یک میوه در وعده صبحانه مصرف کنند. غلات صبحانه را با تکه‌های موز، سیب رنده شده یا مشتی کشمش تکمیل کنید.

دسر را اول بخورید

اگر فرزندانتان گرسنه‌تر از آن هستند که بتوانند برای شام صبر کنند، اول دسر را به آنها بدهید. تکه‌‌های سیب، انگور، طالبی و... برای کنترل اشتها مناسب هستند و باعث می‌شوند کودکان بتوانند 5 وعده میوه را در طول روز مصرف کنند.

نوشیدنی‌های میوه تهیه کنید

اسموتی و شیک‌‌های میوه ای راهی مناسب و خوشمزه برای گنجاندن یک یا دو وعده میوه در برنامه غذایی روزانه است. آب میوه تازه یا کمپوت میوه را با شیر یا ماست میوه‌ای مخلوط کنید و مصرف کنید.

با همکاری یکدیگر سالاد میوه تهیه کنید
اجازه دهید کودکان ترکیب میوه‌‌های دلخواه خود را انتخاب کنند. کودکانی که سن کمتری دارند می‌توانند پوست میوه‌هایی نظیر موز و نارنگی را بکنند یا انگور را دانه دانه کنند. کودکان بزرگتر نیز می‌توانند در خرد کردن میوه‌هایی نظیر سیب، آلو و هلو کمک کنند.

 تنوع را فراموش نکنید
کودکان خیلی زود از یک نوع میوه (مانند سیب یا موز) خسته می‌شوند. سعی کنید در طول هفته حداقل یک میوه جدید امتحان کنید. با انتخاب میوه هایی نظیر توت فرنگی، شاتوت و هلو در تابستان، آلو در پاییز و انگور در زمستان، از میوه‌‌های هر فصل لذت ببرید.

میوه‌ها را در معرض نمایش بگذارید

اگر میوه در معرض دید باشد، مثلا در یک ظرف در قسمتی از خانه که کودکان به راحتی به آن دسترسی خواهند داشت، احتمال اینکه میل کودکان به خوردن میوه‌ها با عبور از کنار آنها بیشتر شود زیاد است.

دسر میل کنید

پودینگ‌ها می‌توانند سالم باشند. می‌توانید کباب میوه تهیه کنید (میوه‌ها را تکه تکه کرده و به سیخ‌‌های چوبی بزنید). کاستر موز و سیب پخته شده که با مویز پر شده است نیز می‌تواند ایده خوبی باشد. موز پخته شده با شکلات، میوه تازه یا کمپوت به همراه ماست میوه ای، شیربرنج به همراه سیب پخته، قیسی یا شاتوت تازه و سیب خرد شده نیز انتخاب‌‌های مناسبی هستند.

کاری کنید میوه‌ها عالی به نظر رسند

هرگاه قصد چیدن میوه‌ها در کنار هم یا تهیه سالاد میوه را داشتید، به ترکیب رنگ‌‌های آنها توجه کنید. سعی کنید دو الی سه رنگ متضاد را با هم ترکیب کنید، مثلا توت فرنگی با تکه‌‌های طالبی سبز رنگ، یا شاتوت با هلو و یا انگور‌‌های قرمز و سبز با یکدیگر ترکیب‌‌های زیبایی را تشکیل می‌دهند. میوه‌ها را در طرح‌‌های ساده بچینید: پرتقال‌ها یا تکه‌‌های آلو و نارنگی را به شکل ستاره درآورید یا دور بشقاب را با حلقه‌‌های موز تزئین کنید و داخل بشقاب را با کیوی پر کنید. می‌توانید به فرزندتان اجازه دهید خود او میوه‌ها را تزئین کند.

 

برچسب ها: میوه خوردن، مصرف میوه برای کودکان، وعده های میوه برای کودک، میان وعده ها برای کودک، ویتامین ها برای کودکان تعداد بازديد: 1398 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز