Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 11:48

18
شهریور
اولين قطره‌های حيات بخش (2)

اولين قطره‌های حيات بخش (2)

در هر نوبت شیر دادن باید به علائم گرسنگی شیرخوار توجه كرد.

انجمن علمی ترويج تغذيه با شير مادر ايران

 

اهمیت تغذیه مكرر

تغذیه مكرر نوزاد در هفته‌های اول به ویژه روزهای اول موجب كاهش احتقان سینه مادر، افزایش تولید شیر و طول مدت شیردهی و برقراری ارتباط عاطفی قوی‌تر بین مادر و فرزند و نیز افزایش اعتماد به نفس مادر می‌گردد در نتیجه این مادران قادرند كودكان خود را به خوبی تا دو سال یا حتی بیشتر هم شیر دهند. 

نكات قابل توجه

الف) در هر نوبت شیر دادن باید به علائم گرسنگی شیرخوار توجه كرد و فوراً او را به سینه گذاشت اگر در این زمینه تاخیری صورت بگیرد كه موجب گریه شیرخوار شود ممكن است سبب امتناع او از گرفتن سینه گردد.
ب) با گذشت زمان، حجم شیر مادر متناسب با نیاز شیرخوار تغییر پیدا می‌كند. چربی شیر مادر در شروع هر نوبت شیردهی كمتر است و سپس میزان آن به تدریج با ادامه مكیدن در همان نوبت، بیشتر می‌شود. این تغییرات كمك بزرگی به سیر نگهداشتن شیرخوار و وزن‌گیری او می‌كند.

ج) شیرخواران بیمار به این دلیل كه اشتهای‌شان كمتر است به یك ماده غذایی سهل‌الهضم، مغذی و حفاظتی كه همان تغذیه با شیر مادر است نیازمندند. در زمان بیماری با وجود كاهش میزان اشتها، تحمل شیر مادر برای كودكان بهتر از هر ماده غذایی دیگر است و علاقه آنان نسبت به شیر مادر معمولا همانند قبل است و یا حتی ممكن است بیشتر هم بشود.
د) عموماً شیر مادر به تنهایی 40 درصد انرژی و مواد مغذی مورد نیاز در سال دوم زندگی را تامین می‌كند. به علاوه مزایای متعدد جسمی، عاطفی، روانی و دفاعی برای كودك دارد. باید ترتیبی اتخاذ شود كه دوران شیرخوردن از سینه مادر كامل شود و كودك تا پایان دو سالگی و یا بیشتر از شیر مادر همراه با غذای خانواده استفاده نماید. 

چند توصیه مهم
قبل از هر بار شیردادن، مادر باید دست‌هایش را با آب و صابون بشوید ولی شستن سینه‌ها در هر بار شیردادن لزومی ندارد. در صورت امكان اگر مادر روزی یك بار استحمام كند كافی است ولی اگر این عمل برایش مقدور نیست روزی یكبار سینه‌هایش را با آب تمیز و سالم بشوید و از هیچ محلول ضد عفونی كننده نظیر صابون یا الكل و... استفاده ننماید زیرا ممكن است منجر به خشكی بیش از حد پوست و نهایتا صدمه به نوك سینه شود به عبارت دیگر قبل و بعد از هر نوبت شیردادن نیازی به شستشوی سینه نیست. در صورت صدمه نوك سینه، مادر می‌تواند بعد از خاتمه شیر دادن یك یا چند قطره شیر خود را بر روی نوك سینه بمالد و بگذارد در معرض هوا خشك شود. بعضی از مادران هنگام شیردادن (حتی اگر وضعیت شیر دادن آنان هم صحیح باشد) احساس ناراحتی و سوزش در نوك سینه می‌كنند كه معمولا حدود 3 تا 5 روز بعد از زایمان است. این امر طبیعی و به دلیل تغییرات هورمونی بعد از تولد است و كاهش دفعات تغذیه و یا مدت مكیدن نیز اثری در پیشگیری از این حساسیت نوك سینه ندارد.

آنچه كه مهم است همان درست گرفتن سینه توسط شیرخوار است. ممكن است حدود 2 تا 4 روز پس از تولد، سینه‌ها دچار حالت پری، سفتی و حتی گرمی زیاد شود (به شیر آمدن) كه معمولا از روز پنجم به بعد این حالت برطرف می‌شود. اگر مادر از این وضعیت اطلاع نداشته باشد امكان دارد از بین رفتن آن را از روز پنجم به بعد ناشی از كاهش شیر خود تصور نماید كه علاوه بر ایجاد اضطراب و نگرانی، حتی موجب شروع مصرف شیر مصنوعی برای شیرخوار نیز بشود. برای این‌كه ترشح شیر، لباس را خیس نكند می‌توان از یك قطعه پارچه تمیز و لطیف غیر پلاستیكی یا پد مخصوص كه در داخل سینه‌بند قرار می‌گیرد استفاده نمود و در صورت خیس شدن مرتبا آن را عوض كرد. این كار ضمن پیشگیری از بروز عفونت‌های قارچی، در صورتی كه نوك سینه هم زخم باشد از بدتر شدن آن جلوگیری می‌كند. دستمال‌های كاغذی به علت چسبندگی و احتمال ایجاد حساسیت، توصیه نمی‌شوند. برای آنكه شیرخوار بتواند به راحتی و به مقدار كافی از شیرمادر تغذیه كند، بهتر است درجه حرارت محیط (از نظر سرما و گرما) مناسب بوده و پوشك او خشك و تمیز باشد.

در مواردی كه پوشك شیرخوار خیس است اما احساس ناراحتی نمی‌كند می‌توان بدون تعویض پوشك او را شیر داد سپس پوشك را عوض كرد زیرا دیده شده كه تعویض پوشك در بعضی شیرخواران سبب امتناع آنان از گرفتن سینه و شیرخوردن و حتی كاهش قدرت مكیدن‌شان می‌شود. پیچیدن محكم شیرخوار و یا محیط بسیار سرد یا گرم هم تمایل و اشتهای كودك را برای شیرخوردن كم می‌كند. اگر لازم باشد شیرخوار را از سینه جدا كنند مثلا زمانی كه به شیوه نادرستی سینه را به دهان گرفته است به جای اینكه سینه را از دهان او بیرون بكشند باید با وارد كردن انگشت كوچك دست از گوشه دهان شیرخوار یا با فشردن انگشت شست به روی هاله سینه و یا فشار به آرواره تحتانی شیرخوار به طرف پایین، خلاء ناشی از مكیدن را برطرف نمایند تا سینه به آسانی رها شود سپس برای گرفتن صحیح سینه و ادامه تغذیه، اقدامات لازم را اجام دهند.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، شیر مادر، تغذیه با شیر مادر، توصیه به مادران شیرده، تغذیه نوزاد تعداد بازديد: 966 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز