Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 16:07

10
شهریور
آدامس؛ دوست يا دشمن بچه‌ها

آدامس؛ دوست يا دشمن بچه‌ها

بدن ما می‌تواند طعم دهنده‌ها را جذب كند اما نمی‌تواند «رزین‌ آدامس» را تجزیه كند. بنابراین كودكان نباید تا زمانی كه یاد می‌گیرند آدامس را باید بجوند نه اینكه آن را قورت بدهند از آن استفاده كنند

 اعظم اسلامی‌مجد

 

اغلب مردم آدامس جویدن را یك جور غذای میان وعده تلقی می‌كنند.

برخی از طعم و مزه آنها لذت می‌برند، برخی با جویدن آدامس راحت می‌شوند و احساس آرامش می‌كنند، حتی عده‌ای از طریق آدامس جویدن می‌خواهند كمتر هوس غذا خوردن كنند.

در این میان، كودكان نیز از قافله عقب نمانده‌اند و حتی در برخی مواقع تلاش می‌كنند از بزرگ‌تر‌ها نیز پیشی بگیرند. آنها با عوارض جویدن آدامس و بعد قورت دادن آن آشنا نیستند.

بچه‌ها از آدامس جویدن لذت می‌برند. دهان انسان جایگاه مناسبی برای رشد باكتری‌‌های مختلف است؛ مخصوصا باكتری‌هایی به نام «استرپتوكوكوس» كه مسئول تخریب دندان‌ها هستند.

آدامس جویدن باعث افزایش ترشح بزاق در دهان و در نتیجه خنثی شدن اسید بیشتر می‌شود. اما متاسفانه اغلب آدامس‌ها بسیار شیرین هستند و حتی باعث بالا رفتن سطح اسیدها نیز می‌شوند.

طعم شیرین برخی از آدامس‌ها مثل آدامس‌های زایلیتول باعث برطرف شدن این مسئله می‌شود. بنابـرایــن گاهی آدامس جویدن در كودكان نه تنها مضر نیست بلكه مفید هم هست.

فقط باید به نوع آدامسی كه به فرزند‌تان می‌دهید، نیز توجه كافی داشته باشید.

چیزی كه در مورد آدامس جویدن خوب است، خاصیت از بین نرفتن و خراب نشدن آن است. شما بارها و بارها آدامس را می‌جوید، اما باز هم به همان شكل است.

بلعیدن و قورت دادن آدامس 

تقریباً همه ما گاهی اوقات یك تكه آدامس را می‌بلعیم، این اتفاق در كودكان بیشتر از بزرگ‌ترها رخ می‌دهد اما پزشكان می‌گویند كه جای نگرانی نیست.

حتما تا به حال شما نیز شنیده‌‌اید كه می‌گویند یك تكه آدامس تا 7 سال در معده می‌ماند، اما این جمله اصلا صحت ندارد. معده ما توانایی تجزیه كردن یك تكه آدامس را ندارد ولی سیستم گوارشی به حركت خود ادامه می‌دهد.

به عبارت دیگر، آدامس در دستگاه گوارش تجزیه نمی‌شود ولی حركت می‌كند و از بدن دفع می‌گردد.

بلعیدن تكه‌‌های درشت آدامس در كودكان و یا حتی چند تكه كوچك آدامس در طول یك مدت زمان كم و كوتاه، باعث مسدود شدن دستگاه گوارشی در برخی موارد بسیار نادر می‌شود مخصوصاً اگر آدامس به همراه یك چیز غیر قابل تجزیه مثل یك سكه كوچك و یا حتی مقداری تخم آفتابگردان بلعیده شود.

كودكان نمی‌دانند كه آدامس برای جویدن است نه بلعیدن. یك آدامس از شیرین‌كننده، طعم‌دهنده، رزین و مواد نگهدارنده تشكیل می‌شود. بدن ما می‌تواند طعم دهنده‌ها را جذب كند اما نمی‌تواند «رزین‌ آدامس» را تجزیه كند.

بنابراین كودكان نباید تا زمانی كه یاد می‌گیرند آدامس را باید بجوند نه اینكه آن را قورت بدهند از آن استفاده كنند، تقریباً اغلب كودكان در 5 سالگی درك بیشتری از این مسئله دارند، بنابراین بهتر است به كودك خردسال خود تا این زمان آدامس ندهید.

تقریبا زیاده‌روی در مصرف هر چیزی مضر است.

آدامس جویدن به صورت افراطی مخصوصا آنهایی كه قند و طعم دهنده‌های زیاد دارند، باعث تخریب دندان‌ها می‌شود.

مزایای آدامس جویدن

 باعث می‌شود كمتر به سراغ خوردن هله ‌‌هوله و غذا‌هایی كه ارزش غذایی خاصی ندارند، ‌بروید حتی كمتر هوس خورد‌نشان را كنید.

 باعث كاهش استرس می‌شود و به فرد احساس آرامش می‌دهد.

 باعث تازه شدن طعم دهان و خوشبو شدن آن می‌شود، مخصوصاً در محیط خارج از خانه كه امكان مسواك زدن هم نیست.

مضرات آدامس جویدن

 در برخی مواقع باعث به وجود آمدن اختلال در مفصل فك می‌شود.

 آدامس جویدن به صورت افراطی به دندان‌ها آسیب می‌رساند. علت آن نیز وجود قند فراوان در آدامس است.

 می‌تواند باعث بروز برخی مشكلات گوارشی ‌شود. به عنوان مثال، آدامس جویدن باعث بلعیدن مقدار بیشتری هوا و بروز سندرم روده تحریك‌پذیر می‌شود.

برخی از متخصصان می‌گویند جویدن آدامس به نوعی یعنی سوزاندن كالری بیشتر و همین مسئله باعث كاهش تقریبی وزن می‌شود، اما به هرحال حفظ سلامت دندان‌ها نیز اهمیت بسیاری دارد و نباید نادیده گرفته شود.

اغلب نوجوانان می‌گویند به هنگام آدامس جویدن در كلاس درس، تمركز بیشتری دارند و البته بازدهی بیشتری نیز دارند.

آدامس جویدن و سردرد

كودكان و نوجوانان معمولا جویدن آدامس و بادكنك درست كردن با آن را دوست دارند.

اگر كودك شما آدامس می‌جود و از سردرد نیز شكایت دارد، باید بدانید كه ممكن است علت سردرد او آدامس جویدن باشد.

تحقیقات نشان می‌دهند كودكان و نوجوانانی كه 30 روز ماه را آدامس می‌جوند، از نوعی سردرد میگرنی و یا سردردهای تنشی رنج می‌برند و وقتی كه مصرف آدامس را ترك می‌كنند، حدود یك ماه بعد، برخی از آنها از سردرد رها می‌شوند و یا اینكه تعداد دفعات سردرد و شدت آن در آنها كاهش می‌یابد.

دانشمندان معتقدند كه ممكن است ارتباط نزدیكی بین زیاد آدامس جویدن و سردرد وجود داشته باشد.

اغلب آدامس‌ها حاوی شیرینی‌های غیر طبیعی و مصنوعی‌اند

ممكن است اغلب خانواده‌ها به مواد تشكیل دهنده آدامس‌ها توجه كافی نكنند، اما واقعیت این است كه مواد تشكیل دهنده برخی از آنها خطرناك است.

همانطور كه مواد سمی از طریق برخی محصولات مثل لوسیون از طریق پوست وارد جریان خون می‌شوند، مواد موجود در آدامس نیز به سرعت و مستقیم وارد بدن می‌شود.

یكی از این مواد خطرناك، شیرین‌كننده‌های مصنوعی است. برخی از مردم سراغ آدامس‌هایی می‌روند كه بدون قند هستند به خیال آنكه از انواع سالم‌تر آنها استفاده می‌كنند، اما حتی انواع بدون قند نیز حاوی شیرین‌كننده‌های مصنوعی هستند.

یكی از شیرین‌ كننده‌های مصنوعی موجود در آدامس «آسپارتام» نام دارد كه در داخل بدن تبدیل به ماده‌ای سمی می‌شود و سبب بروز انواع سرطان،  اضافه وزن، ناباروری و... می‌شود.

نكته

مصرف آدامس در كودكان ممكن است برخی ناراحتی‌ها را نیز در پی داشته باشد،‌ مثلا آدامس‌ لای موها گیر كند، در چنین مواردی می‌توانید از «روغن اكالیپتوس» استفاده كنید.

پس به جای قیچی كردن تكه‌ای از موهای فرزند دلبندتان، با روغن اكالیپتوس آن را بردارید. یا اینكه یك تكه پارچه‌ را داخل كیسه‌ای گذاشته و بعد آن را داخل فریزر قرار دهید و بعد پارچه‌ یخ شده را روی آن بخش مو بكشید.

اگر كودك‌تان آدامس را به لباس خود چسبانده است، لباس را داخل فریزر بگذارید خواهید دید كه چقدر راحت جدا می‌شود.

 

برچسب ها: آدامس، آدامس جویدن در کودکان، فواید آدامس جویدن، مضرات آدامس جویدن، آدامس و سردرد تعداد بازديد: 1345 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز