Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 14:51

31
اردیبهشت
چـــه کنیم کودکــان فست فود نخورند؟

چـــه کنیم کودکــان فست فود نخورند؟

رزندتان را از همان کودکی به خوردن غذای خانگی عادت دهید. غذاهای خانگی در مقایسه با انواع فست‌فودها بسیار سالم‌تر هستند...

 رابطه هر شخصی با مواد غذایی از دوران کودکی او شکل مي‌‌گیرد. کودکانی که از همان سنین پایین به خوردن غذاهای آماده و مضر عادت مي‌‌کنند، نه تنها ذائقه آنها تغییر مي‌‌کند، بلکه احتمال بروز انواع بیماری‌‌ها از جمله دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌‌های قلبی، سرطان و چاقی در آنها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا مي‌‌کند. امروزه، کودکان در معرض تبلیغات گسترده‌ای قرار دارند که مدام آنها را به خوردن مواد غذایی ناسالم، از جمله فست‌فودها، ترغیب مي‌‌کنند. در چنین شرایطی، بازداشتن کودکان از خوردن این مواد مضر و زیان‌آور مي‌‌تواند برای والدین دشوار باشد. اما خوشبختانه همواره راه‌‌هایی برای تشویق کودکان به خوردن مواد غذایی سالم وجود دارد. ايام نوروز نيز يكي از زمان‌هايي است كه ممكن است افراد به ويژه كودكان تمايل بيشتري به خوردن فست‌فودها داشته باشند. اگر مي‌‌خواهید فرزندتان کمتر سراغ فست فودها برود، مي‌‌توانید از این راهکارها استفاده کنید:

غذای خانگی برای فرزندتان تهیه کنید

فرزندتان را از همان کودکی به خوردن غذای خانگی عادت دهید. غذاهای خانگی در مقایسه با انواع فست‌فودها بسیار سالم‌تر هستند و مصرف آنها نه تنها برای سلامتی کودک ضرری ندارد، بلکه برای تامین ویتامین‌‌های لازم برای بدن او نیز ضروری هستند. کودکانی که والدین آنها نسبت به تهیه غذای خانگی بی‌توجه هستند، گرایش بیشتری به خوردن فست‌فودها و سایر غذاهای فراوری شده و آماده دارند. در نتیجه اگر به دنبال حذف و یا کاهش مصرف فست‌فودها توسط فرزندتان هستید، ابتدا باید جایگزینی برای او فراهم کنید. علاوه بر وعده‌‌های غذایی، تهیه میان وعده‌‌های سالم، نظیر انواع میوه‌‌هاو سبزیجات نیز مي‌‌تواند باعث شود میل کودک به خوردن غذاهای آماده کاهش پیدا کند. هیچگاه اجازه ندهید فرزندتان آنقدر گرسنه شود که نتواند یک تصمیم منطقی بگیرد.

اجازه ورود فست‌فودها را به داخل خانه ندهید
متاسفانه امروزه بسیاری از اعضای خانواده‌‌ها عادت کرده‌اند انواع فست فودها را در منزل مصرف مي‌‌کنند. اینکار، در مقایسه با زمانیکه شما برای خوردن فست فود مجبور به خروج از منزل هستید، بسیار مضرتر است. در حالت اول، دسترسی به این غذاهای مضر ساده‌تر خواهد شد. در نتیجه کودکان از هر فرصتی برای سفارش غذاهای آماده استفاده مي‌‌کنند. اما اگر اجازه ندهید کودک در خانه از غذاهای آماده استفاده کند و خوردن فست فودها را تنها محدود به زمانی کنید که خارج از خانه هستید، مصرف این مواد مضر نیز خود به خود کاهش خواهد یافت.
 
معامله نکنید
از فست‌فودها به عنوان یک بها یا جایزه استفاده نکنید. برای مثال، به فرزندتان نگویید که اگر اتاقش را تمیز کند، شما برای او یک پیتزا مي‌‌خرید. با اینکار، شما غذاهای آماده را در نظر فرزندتان ارزشمندتر جلوه مي‌‌دهید و از ارزش ظاهری مواد غذایی سالم، از جمله سبزیجات مي‌‌کاهید. علاوه بر آن، ذائقه کودک به طعم فست‌فودها عادت خواهد کرد و به مرور، میل او به خوردن غذاهای سالم و خانگی کاهش پیدا مي‌‌کند. برای تشویق فرزندتان، از مواد غذایی استفاده نکنید. همچنین، لازم به یادآوری است که مدام فرزندتان را به تمام کردن غذایش تشویق نکنید. اینکار مي‌‌تواند در بزرگسالی منجر به پرخوری شود.
 
مصرف فست‌فودها را به طور کامل ممنوع نکنید
هیچ یک از ما دوست نداریم مواد مضر داخل فست‌فودها وارد بدن فرزندمان شود، اما در عین حال نباید کودکان را به طور کامل از خوردن این مواد غذایی منع کرد. اینکار کودک را حریص‌تر مي‌‌کند. در نتیجه فرزندتان هر گاه فرصت خوردن فست‌فودها را پیدا کند، برای مثال در خانه یکی از دوستانش، ولع بیشتری برای خوردن این مواد خواهد داشت. همچنین فراموش نکنید که فرزند شما بالاخره روزی بزرگ خواهد شد و شما ناگزیر هستید او را در انتخاب‌‌هایش آزاد بگذارید. اگر در دوران کودکی بیش از حد او را محدود کنید، ممکن است رفتارهایی افراطی در دوران بزرگسالی از او سر بزند. تعادل را از کودکی به فرزندتان آموزش دهید. خوردن مقدار کمی از فست فودها هر چند وقت یکبار مي‌‌تواند ولع کودک را کاهش دهد.
 
الگوی خوبی باشید
مهم‌ترین نکته‌ای که هر پدر و مادری باید همواره به یاد داشته باشد این است که بزرگ‌ترین معلم کودکان، رفتار والدین آنهاست. کودکان هر چه مي‌‌بینند و مي‌‌شنوند را تقلید مي‌‌کنند. به همین سادگی! اگر دوست ندارید فرزندتان به خوردن فست‌فودها میل زیاد داشته باشد، باید ابتدا از خودتان شروع کنید. سعی کنید همواره غذای خانگی را به غذای آماده و ناسالم بیرون ترجیح دهید و با دیدن یک پیتزا یا ساندویچ از خود بی‌خود نشوید!
سعیده نوباوه
 
برچسب ها: کودک، تغذیه، فست فود تعداد بازديد: 1168 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز