Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 05:41

19
بهمن
گزينه هاي غذايي سالم براي بچه ها

گزينه هاي غذايي سالم براي بچه ها

وقتي كه صحبت از تغذيه كودكان مي‌شود...

وقتي كه صحبت از تغذيه كودكان مي‌شود، ‌اهميت دادن به سالم بودن غذا، از نخستين اولويت‌ها محسوب مي‌شود. گاهي اوقات بيش از حد به مصرف سبزيجات و مواد مغذي موجود در غذاها اهميت مي‌دهيم و از برخي حقايق خطرناك دور مي‌شويم مثل باكتري‌هايي كه مي‌‌توانند به سرعت در غذا‌ها تكثير شوند و رشد كنند مخصوصاً غذاهايي كه به خوبي بسته‌بندي نشده‌اند و در دماي مناسب نگهداري نشده‌اند. ماست، شير، ساندويچ و ساير غذاهايي كه براي تغذيه كودك‌تان در نظر داريد، بايد حتما در دماي خنك يخچال نگهداري شوند. اگر تصميم داريد به كودكتان ساندويچ گوشت يا مرغ يا سالاد ماكاروني، پاستا و غذاهايي نظير اينها را بدهيد، بهتر است شب قبل آن را بپزيد و بعد از خنك شدن داخل يخچال قرار دهيد و غذاي سرد را فردا صبح به فرزندتان بدهيد تا به مدرسه ببرد. اگر كودك‌تان قادر به خوردن تمام شير، آب ميوه، ساندويچ و... نبود، باقي آن را دوباره داخل يخچال نگذاريد تا روز بعد بخورد. سعي كنيد لقمه‌هاي غذاي او را كوچك انتخاب كنيد، چرا كه  تكه‌هاي بزرگ به طور كامل خورده نمي‌شوند. وقتي كه كودك دبستاني شما گرسنه مي‌شود به سراغ غذاهايي مي‌رود كه به آنها فست‌فود مي‌گوييم. آنها هنوز آنقدر بزرگ نشده‌‌اند كه خودشان غذا درست كنند و غذاهايي را انتخاب مي‌كنند كه مواد مغذي كمتري دارند بنابراين بايد خودتان براي كودك گرسنه‌ خويش غذا آماده كنيد.

انگور يخ‌زده
يك كيلوگرم  (يا هر مقداري كه دوست داريد) ‌انگور بدون دانه خريداري كنيد، آن را از چوب جدا كنيد، بشوئيد و داخل كيسه‌ها و يا قالب‌هاي كوچك فريزري بگذاريد و بعد داخل فريزر قرار دهيد. وقتي كه دانه‌هاي انگور يخ مي‌زنند، ‌بافت و طعم بسيار دلچسبي پيدا مي‌كنند و بدون نياز به افزودن شكر بيشتر، يك ميان‌وعده تغذيه مناسب براي فرزندتان مي‌شوند.

سبزيجات تازه
بچه‌ها عاشق چيپس و ماست هستند آنها دوست دارند چيپس را در يك ظرف سس و يا ماست فرو ببرند و بخورند ولي به دليل وجود چربي و سديم زياد، اين تغذيه، براي آنها مضر است. شما مي‌توانيد به جاي چيپس، از سبزيجات تازه و خام استفاده كنيد، مثل خلال‌هاي نازك هويج، بروكلي، گل كلم، نخود سبز، ذرت، كرفس و... . قبلا اين سبزيجات را بشوئيد و باريك باريك خرد كنيد و داخل يخچال بگذاريد و بعد يك سس مناسب از سبزيجات، پنير يا ماست درست كنيد تا كودكتان تكه‌هاي سبزيجات را داخل آنها فرو برده و بخورد و از طعم‌شان بيشتر لذت ببرد.

پاپ كورن
معمولا براي مادران هيچ چيز به اندازه درست كردن پاپ‌كورن (پف‌فيل) راحت و آسان نيست. پف‌فيل سرشار از فيبر است، بنابراين يك ميان وعده كامل و فوق‌العاده محسوب مي‌شود. اگر دوست داريد از پاپ كورن آماده استفاده كنيد، بهتر است سراغ آنهايي برويد كه چربي و نمك كمتري دارند.

موز يخ زده
مي‌توانيد از موز يخ‌زده استفاده كنيد و آنها را به همراه شير داخل مخلوط‌كن بريزيد و بگذاريد با هم تركيب شوند. براي آنكه طعم بهتري داشته باشد مي‌توانيد از مقداري طعم‌دهنده‌هاي سالم مثل عسل نيز در آنها بريزيد. اين نوشيدني براي كودكان بسيار مفيد است. موزها‌ي رسيده كه كمي هم سياه شده‌اند، خواص بيشتري تا موزهاي سفيدتر دارند. شما مي‌توانيد موزهاي رسيده را به تكه‌هاي كوچك تقسيم كرده داخل نايلون و يا ظرف بگذاريد و فريز كنيد تا در مواقع مورد نياز مصرف نمائيد. گاهي اوقات به مخلوط موز و شير (كم چرب) مقداري توت‌فرنگي، تمشك، وانيل و يا هر چيز ديگري كه دوست داريد اضافه كنيد تا رنگ‌ها و طعم‌هاي متنوع به وجود آيند.

هوموس
هميشه هوموس دم‌دست داشته باشيد تا در مواقع گرسنگي به كودكتان بدهيد.

نان سبوس‌دار و كره بادام‌زميني
براي درست كردن يك ساندويچ سالم، بهترين انتخاب هستند. كره‌ بادام‌زميني حاوي املاح معدني، است.

به جاي مربا از ميوه‌ها استفاده كنيد
معمولا كودكان علاقه زيادي به خوردن چيزهاي خيلي شيرين دارند. به همين دليل مي‌توانيد از ميوه‌ها به جاي آنها استفاده كنيد. ميوه‌هايي مثل سيب، گلابي، هلو و پرتقال براي اين منظور بسيار مناسب هستند.

ماست
ماست ساده معمولي براي كودكان و نوجوانان بسيار مفيد است مخصوصا اگر فرزندتان كلسيم كافي دريافت نمي‌كند. ممكن است طعم ماست براي كودكتان كمي تكراري و يكنواخت باشد. پس مي‌توانيد با افزودن توت‌فرنگي، تكه‌هاي گلابي، هلو حتي انواع دانه‌‌ها و آجيل به ماست، به آن طعم‌هاي متنوع بدهيد.

نوشيدني‌هاي سالم
كودكان و نوجوانان عاشق نوشيدني‌هاي پر از قند و كافئين هستند. آنها هميشه نوشيدني‌هاي انرژي‌زا را به انواع نوشيدني‌هاي سالم ترجيح مي‌دهند اما متأسفانه اين نوع نوشيدني‌ها به علت دارا بودن كافئين بالا باعث بدخوابي كودكان مي‌شوند و البته كالري بالايي هم دارند. در چنين مواقعي تلاش كنيد فرزندتان را به آب ميوه‌هاي صد در صد طبيعي و آب سبزيجات و نوشيدن شير كم چرب عادت دهيد.

چرا خوردن غذاهاي سالم براي كودك شما خوب است؟
در سن رشد، بدن نياز به مواد غذايي بيشتري دارد، پس لازم است به چيزهايي كه مي‌خورند اهميت بدهيد. غذاهايي كه در اين سنين استفاده مي‌شوند هم بايد سطح انرژي بدن آنها را بالا ببرند و هم باعث چاقي و افزايش وزن نشوند.
  

اعظم اسلامی مجد

 

برچسب ها: کودک، تغذیه تعداد بازديد: 1080 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز