Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 17:28

19
بهمن
مواد غذایی مفید بـرای بچــه‌‌ها در فصل زمستان

مواد غذایی مفید بـرای بچــه‌‌ها در فصل زمستان

نوع مواد غذایی که کودکان در این فصل مصرف مي‌‌کنند مي‌‌تواند تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن آنها داشته باشد.

کودکان در هر سن و هر فصلی باید رژیم غذایی متناسب و متعادلی داشته باشند، زیرا آنها در سن فعالیت و رشد قرار دارند و دریافت مواد مغذی ضروری از طریق مواد غذایی برای آنها یک ضرورت محسوب مي‌‌شود. پزشک فرزند شما باید اطلاعات دقیقی از قد و وزن او داشته باشد و هر چند وقت یکبار آن را کنترل کند و در صورت وجود تغییری غیر عادی در آن شما را مطلع کند.اما زمستان، به دلیل شیوع بیماری‌‌هايی نظیر سرماخوردگی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نوع مواد غذایی که کودکان در این فصل مصرف مي‌‌کنند مي‌‌تواند تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن آنها داشته باشد و علاوه بر محافظت از سلامت کلی بدن، انرژی لازم برای فعالیت و تحرک را نیز برای کودک فراهم کند. در ادامه، شما را با برخی از این مواد غذایی ساده، اما موثر و ضروری آشنا مي‌‌کنیم.

 

انار

انار در کشور ما میوه مشهور و محبوبی است. بسیاری از افراد ترجیح مي‌‌دهند آب انار را مصرف کنند. هر چند خاصیت دانه‌‌های انار بیشتر است، اما آب آن نیز بسیار برای بدن مفید است، خصوصا برای سلامت دستگاه قلب و عروق. آب انار سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف تنها یک لیوان آب انار در روز مي‌‌تواند از اکسیده شدن کلسترول «بد» (LDL ) جلوگیری کند. همچنین آب انار به بهبود جریان خون و تسهیل انتقال اکسیژن در بدن کمک مي‌‌کند.

 

سبزیجات برگ دار سبز

مصرف سبزیجات برگ‌دار سبز، مانند کلم و کلم‌پیچ، یکی از بهترین گزینه‌‌ها برای فصل زمستان مي‌باشد. جالب است بدانید که این سبزیجات در فصل سرما مزه بهتر دارند. برای مثال، کلم پیچ اگر در هوای سرد قرار گیرد، تلخی اش از بین مي‌‌رود. در نتیجه اگر فرزند شما از خوردن این سبزیجات در فصول دیگر امتناع مي‌‌کند، شاید در این فصل از آنها لذت ببرد. این سبزیجات سرشار از ویتامین‌‌هایA، C و k هستند. در نتیجه در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی تاثیر زیادی دارند.

 

سیب‌زمینی

گاه برخی سیب زمینی را به دلیل وجود نشاسته زیاد در آن هم ردیف برنج و نان مي‌‌دانند و از خواص متعدد آن غافل مي‌‌شوند. اما برخلاف سایر انواع نشاسته که گاه برای سلامت ما حتی مضر شناخته مي‌‌شوند، سیب زمینی یک ماده غذایی کامل است که دارای مواد مغذی مفیدی است. دو ماده غذایی که در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر زیادی دارند در سیب زمینی موجودند – ویتامین‌هاي C و B6. با مصرف یک سیب‌زمینی متوسط، فرد مي‌‌تواند 25 درصد از ویتامین C و 29 درصد از ویتامین B6 بدن خود را تامین کند.

 

مرکبات

مرکبات، از جمله لیمو شیرین، لیموترش، پرتقال و گریپ‌فروت در فصل زمستان در بهترین و آبدارترین شرایط خود قرار دارند و مي‌‌توانند به روزهای سرد و خسته کننده زمستان مقداری رنگ ببخشند. مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. برای مثال یک پرتقال متوسط مي‌‌تواند  100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند. گرفتن آب این میوه‌‌ها و دادن آنها به کودکان یکی از ساده‌ترین و موثرترین راه‌‌های تقویت سیستم ایمنی بدن آنها در این فصل محسوب مي‌‌شود.

 

کدو حلوایی
کدو حلوایی در انواع و رنگ‌‌های گوناگونی وجود دارد. اما نوع آن تفاوتی نمی‌کند، همه انواع آنها مفید و دارای خواص بسیار هستند و برای مصرف در فصل زمستان گزینه‌‌های مناسبی را تشکیل مي‌‌دهند. یک پیمانه کدو حلوایی پخته شده دارای کالری کمی است (حدود 80 کیلو کالری) اما میزان ویتامین A و C در آن بسیار زیاد است. ویتامین B6، ویتامین K، پتاسیم و فولات نیز در کدو حلوایی به میزان قابل توجهی وجود دارد.

ماست
ماست سرشار از باکتری‌‌های مفید برای بدن است و موجب افزایش آنتی بادی‌‌ها در سیستم ایمنی بدن فرزند شما مي‌‌شود و در نتیجه به بدن در مبارزه با بیماری‌‌ها کمک مي‌‌کند. اگر فرزندتان ماست ساده را دوست ندارد، مي‌‌توانید در آن کمی تنوع ایجاد کنید. کمی توت‌فرنگی یا موز را پوره کنید و به ماست بیفزایید. بهتر است ماست شیرین باشد. لازم نیست شکر به ترکیب اضافه کنید زیرا شیرینی میوه موجب شیرین شدن ماست مي‌‌شود. همچنین مي‌‌توانید سالادی از سبزیجات متنوع تهیه کنید و با ماست آن را برای فرزندتان سرو کنید.

 

سوپ

در روزهای سرد زمستان، یکی از بهترین غذاها برای هر کودکی، سوپ است. سوپ سبزیجات، خصوصا گوجه‌فرنگی و هویج، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن کودک مي‌‌شود. علت این خاصیت نیز وجود بتا کاروتن در هویج و لیكوپن در گوجه‌فرنگی است. سوپ مرغ نیز در گرم نگهداشتن بدن کودک و مبارزه با سرماخوردگی و تب موثر است.

سعیده نوباوه


 

برچسب ها: کودک، تغذیه، زمستان تعداد بازديد: 1776 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز