Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 14:57

26
خرداد
امتحان بدون استرس

امتحان بدون استرس

زمان امتحانات فرا رسيده، در اين ايام بسياري از دانش‌آموزان و حتي دانش‌جويان دچار اظطراب و استرس خاص اين دوران مي‌شوند...

امتحان بدون استرس

 

 

زمان امتحانات فرا رسیده، در این ایام بسیاری از دانش‌آموزان و حتی دانش‌جویان دچار اظطراب و استرس خاص این دوران می‌شوند كه با یك سری راهكارهای تغذیه‌ای و روانشناسی می‌توان تا حدودی این استرس‌ها را كاهش داد. در اینجا برای كاهش این استرس‌ها، مصاحبه‌ای را با دكتر سید مسعود كیمیاگر، متخصص تغذیه ترتیب دادیم كه امید است مورد توجه شما خوانندگان گرامی قرار گیرد.

 

 

آقای دكتر، به نظر شما، جهت یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات از چه مواد غذایی باید استفاده نمود؟

برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات باید یك رژیم غذایی سالم و متنوع كه تمام نیازهای بدن را برطرف كند، در طول سال داشته باشیم اما در روزهای امتحان توجه به مصرف صبحانه كامل و مفید ضرورت دارد. وجود مواد قندی سالم مثل آبمیوه، عسل و گاهی مربا می‌تواند ذهن را برای انجام یك امتحان آماده نگاه دارد. وجود مواد نشاسته‌ای مثل نان و غلات كامل كه قند آنها پس از سه ساعت رها می‌شود نیز ضرورت دارد چون در هنگام امتحان باید قندخون و مغز كافی باشد تا حافظه عملكرد خوبی داشته باشد.

 

 تغذیه در ایام قبل از امتحانات به چه شكلی باید باشد؟

رعایت اصول صحیح تغذیه یعنی استفاده از هر چهار گروه اصلی غذایی یعنی نان و غلات، میوه و سبزی، شیر و لبنیات و گوشت و تخم‌مرغ ضرورت دارد، به ویژه گروه میوه‌ها و سبزی‌ها كه نیازهای ویتامین بدن را تامین می‌كنند.

 

 

 برای كاهش استرس ناشی از امتحان چه نوع تغذیه‌ای توصیه می‌شود؟

برخی مواد غذایی، آرامبخش هستند و در كاهش استرس نقش دارند، مثل كاهو كه حاوی تركیبی به نام لاكتوسین است، ریحان كه تركیب شبه كافور دارد و شیر و ماست كه به سبب داشتن اسید آمینه تریپتوفان آرام‌بخش هستند، میوه‌هایی مثل انگور و گیلاس نیز در آرامش نقش دارند.

 

  

 توصیه شما برای تغذیه دانش‌آموزان و دانشجویان در شب قبل از امتحان چیست؟

خواب كافی، عدم استفاده از قهوه و موادی كه به‌طور مصنوعی فرد را بیدار نگاه می‌دارد، یك شام نسبتاً سبك حاوی سوپ جو، سالاد به اضافه كمی نان و مرغ و یا ماهی توصیه می‌شود.

 

 

 به نظر شما، صبح روز امتحان از چه مواد غذایی باید استفاده كرد؟

یك دسته از مواد كه قندشان سریع آزاد می‌شود مثل آبمیوه، عسل، مربا و چای شیرین به اضافه یك دسته از مواد كه قندشان بتدریج آزاد می‌شود مثل نان یا غلات صبحانه استفاده شوند.

 

  

 چه مواد غذایی نباید در ایام امتحانات مصرف شوند؟

مواد غذایی حاوی افزودنی‌ها مثل كالباس، سوسیس و چیپس كه تحریك كننده هستند، همچنین قهوه زیاد بهتر است در این ایام مصرف نشوند.

 

  

 مصرف چه نوع مواد غذایی از بروز خستگی در درس خواندن در ایام امتحانات پیشگیری می‌كند؟

مواد غذایی كه حاوی ویتامین‌های گروه B هستند مثل غلات سبوس‌دار، حبوباتی كه خوب پخته شده باشند و شیر با عسل یا خرما از بروز خستگی جلوگیری می‌كنند.

برچسب ها: زندگی آنلاین، امتحان بدون استرس تعداد بازديد: 605 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز