Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:29

11
فروردین
تغذیه کودکان در ايام نوروز

تغذیه کودکان در ايام نوروز

از وعده صبحانه کودکتان در ایام نوروز غافل نشوید. در صورتی که در حین سفر کودکتان دچار اسهال شد از موز، برنج کته شده، سوپ جوی کم چرب و ساده، و نیز ماست برای تغذیه او استفاده کنید.

آذین کریم زاده زیر نظر دکتر آزیتا حکمت دوست

 

تغذیه کودکان در ايام نوروز

بهار از راه می‌رسد؛ همراه با شیرینی و آجیل و مسافرت نوروزی. آمدن نوروز از یک طرف با خوراکی‌های خوشمزه و متنوع همراه است و از طرف دیگر روال عادی غذا خوردن کودکان را برهم می‌زند؛ اما با   کمی ‌توجه و رعایت چند نکته ساده می‌توان نوروز را با تغذیه مناسب پشت سر گذاشت.

تغذیه مناسب در دید و بازدید‌های نوروزی

در دید و بازدیدهای نوروزی آجیل، تنقلات و شیرینی‌جات به فراوانی یافت می‌شود.

این خوراکی‌های کوچک باعث ریزه‌خواری و هله‌هوله خوری می‌شوند که در کودکان دچار اضافه وزن مشکل چاقی را دو چندان کرده و در کودکان لاغر باعث کور شدن اشتها و بازماندن از دریافت وعده غذایی اصلی می‌شود؛ بنابراین در منزل هنگامی ‌که پذیرای مهمان نیستید این خوراکی‌ها را از دسترس خارج کنید و در محلی دور از دسترس و پنهان از دید کودکان قرار دهید.

همچنین تا حد امکان پس از صرف وعده‌های غذایی اصلی به انجام دیدوبازدیدهای نوروزی اقدام کنید و یا کودکان را با مواد غذایی سالم و مقوی سیر کرده سپس از منزل خارج شوید.

در تعطیلات نوروز روال عادی زندگی بر هم می‌خورد و بسیاری از خانواده‌ها از صرف صبحانه غافل می‌شوند؛ حتماً صبحانه کامل و مقوی در اختیار کودکان‌تان قرار دهید. این وعده غذایی صبحگاهی از هله‌هوله خوری کودکان در طول روز پیشگیری می‌کند.

همچنین در این ایام شرکت در مهمانی‌ها و وجود غذاهای متنوع ممکن است باعث غفلت در مصرف سالاد و سبزی شود که حاصل آن یبوست و دل‌پیچه در کودکان است، بنابراین دقت کنید کودکان در دو وعده شام و ناهار حتما از سبزی خوردن و سالاد استفاده کنند؛ همچنین برای پیشگیری از یبوست در ترکیب آجیل نوروزی انجیر خشک، انواع آلو و توت خشک را به کار برید و نیز در طبخ غذاها از انواع حاوی سبزیجات مانند خورش قرمه سبزی، خورش ریواس یا کرفس، کوکو سبزی و دورچین لوبیا سبز، هویج، کدو و گل کلم  کمک بگیرید.

تغذیه مناسب در سفرهای نوروزی

مسمومیت غذایی در سفرهای نوروزی کودکان بسیار شایع است. برای پیشگیری از بیماری‌های گوارشی در کودکان از غذا خوردن در غذاخوری‌های بین راه پرهیز کنید، چراکه این غذاها نه تنها از مواد غذایی سالم و درجه یک تهیه نمی‌شوند، بلکه اغلب در شرایط بهداشتی مناسب نیز طبخ نمی‌شوند.

ظروف غذاخوری این قبیل اماکن نیز تمیز و قابل اعتماد نیستند، به خصوص از انتخاب غذاهایی مانند کباب کوبیده و همبرگر خودداری کنید، چرا که بررسی کیفیت مواد غذایی به کار رفته در تهیه آنها دشوار است؛ انواع خورش‌ها نیز انتخاب مناسبی نیستند، چون این غذاها می‌توانند چند بار گرم شده و سرو شوند و تشخیص تازگی این‌گونه غذاها بسیار سخت است.

در این رستوران‌ها ممکن است سبزیجات موجود در انواع سالاد به خوبی شسته نشده و پاکیزه نباشند، پس از صرف سالاد نیز خودداری کنید. بنابراین نوعی غذای خانگی تمیز و مناسب را برای صرف کردن در مسافرت در نظر بگیرید.

به خاطر داشته باشید کنسروهای جوشانده و غذاهای حاضری و تازه بهترین انتخاب هستند، اما در صورتی که از غذای پخته شده استفاده می‌کنید حتماً  غذا را در دمای بالای 60 درجه و یا زیر 10 درجه نگهداری کنید، بهتر است غذا را در یخدان قرار داده و پیش از مصرف آن را به مدت ده دقیقه به خوبی حرارت دهید.

غذاهای گوشتی و پروتئینی زودتر فاسد می‌شوند، بنابراین در هنگام طبخ از انتخاب این‌گونه مواد غذایی پرهیز کنید. در طول سفر تنها از آب معدنی و آب‌های آشامیدنی بسته‌بندی شده استفاده کنید، معده کودکان حساس است و آب لوله‌کشی و یا آب چاه می‌تواند در کودکان باعث بروز انواع عفونت‌های گوارشی و یا ابتلا به انواع انگل‌ها شود.

برای کودکان شیرخوار نیز حتماً به مقدار کافی آب جوشیده برای تهیه شیرخشک و یا تامین آب آشامیدنی به همراه داشته باشید.

از آنجایی که کودکان تحرک زیادی دارند و به بسیاری از اشیا دست می‌زنند، پیش از صرف غذا دست‌های آنها را با آب و صابون به خوبی شستشو دهید و خشک کنید.

در مناطق روستایی و بین راهی از خوراندن شیر و ماست محلی به کودکان پرهیز کنید، چراکه این‌گونه لبنیات به خوبی جوشانده نشده و پاستوریزه نیستند و ممکن است کودک شما را به بیماری‌هایی مانند تب مالت مبتلا کنند.

برای کودکان نوپا ماست و یا سوپ تهیه شده را در ظرف‌های تمیز و دربسته نگهداری کنید. همچنین می‌توانید برای تغذیه کودک در حین سفر از تخم‌مرغ پخته سفت، سیب‌زمینی پخته و گوجه‌فرنگی تازه استفاده کنید. در دسترس بودن موادغذایی انگشتی مانند کیک و بیسکویت هم می‌تواند بسیار مفید باشد.

در پایان به خاطر داشته باشید بهترین غذا در طول سفر نان، پنیر، گردو، خیار، گوجه‌فرنگی، مربا، عسل و تخم مرغ کاملاً پخته و یا ساندویچ خانگی کوکو سبزی یا کوکو سیب‌زمینی است و همراه داشتن آب آشامیدنی سالم در طول سفر سلامت شما و کودکان‌تان را تضمین می‌کند.

در ایام نوروز به نکات زیر در زمینه تغذیه کودکانتان توجه کنید

هله هوله خوری کودکتان را با در اختیار قرار دادن غذاهای مقوی و سالم مهار کرده و تنقلات را به آسانی در دسترس قرار ندهید.

برای پیشگیری از یبوست، سالاد، سبزیجات و توت خشک و انواع آلو و انجیر خشک را در برنامه غذایی روزانه کودکتان بگنجانید.

از وعده صبحانه کودکتان در ایام نوروز غافل نشوید. در صورتی که در حین سفر کودکتان دچار اسهال شد از موز، برنج کته شده، سوپ جوی کم چرب و ساده، و نیز ماست  برای تغذیه او استفاده کنید.

همچنین از دریافت آب آشامیدنی سالم و فراوان توسط کودکتان مطمئن شوید، پس از اتمام دوره بیماری کودک خود را با غذاهای مقوی و پر پروتئین مانند انواع گوشت‌ها و مقدار مناسبی برنج و یا نان تغذیه کنید و از مصرف میوه کافی و دریافت ویتامین‌های مورد نیاز کودکتان اطمینان حاصل کنید.

در ایام نوروز رفتن به رستوران به همراه خانواده و بستگان بسیار متداول است، سعی کنید از غذاهای سنتی به جای انواع فست‌فود استفاده کنید و به کودکان اجازه ندهید پیش از غذای اصلی اشتهای خود را با سالادهای انباشته از سس مایونز و سیب‌زمینی سرخ شده خراب کنند، همچنین دوغ و آبمیوه طبیعی را جایگزین نوشابه‌هایی کنید که همراه با این غذاها صرف می‌شود.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، نوروز، مسمومیت غذایی، تغذیه کودک در نوروز، کودک و نوروز، تغذیه و سفر، مراقبت از کودک در نوروز، تغذیه کودک در سفر، تغذیه کودک در دید و بازدید، تغذیه کودکان در ايام نوروز تعداد بازديد: 966 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز