Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 03:37

22
اسفند
رنگ و اشتـها

رنگ و اشتـها

هر چند که داشتن فرزندی که غذا خوردن را دوست ندارد مي‌تواند ناامیدکننده...

رنگ و اشتـها

 

 

هر چند که داشتن فرزندی که غذا خوردن را دوست ندارد می‌تواند ناامیدکننده باشد، اما راه‌های زیادی برای بهبود این وضعیت وجود دارد. نوع غذاهایی که در خانه تهیه می‌شود، میزان فعالیت فرزند شما و عوامل روحی و روانی هر یک می‌توانند تاثیر زیادی در اشتهای فرزند شما داشته باشند. با توجه به این چند نکته‌ای که به شما معرفی خواهیم کرد، می‌توانید کاری کنید که اشتهای فرزند شما در مدتی کوتاه افزایش قابل توجهی پیدا کند.

 

 

خونسرد باشید

کودکان خیلی زود متوجه احساسات شما می‌شوند. اگر ناراحت، عصبانی یا ناامید شوید، آنها خیلی زود می‌فهمند. به همین علت ممکن است برای پاسخ به این حس شما عکس‌العمل ناخوشایندی از خود بروز دهند و یا لجبازی کنند. همچنین این رفتار شما می‌تواند اشتهای آن‌ها را کاهش دهد.

 

سعی نکنید قدرت خود را به فرزندتان نشان دهید 

این کار نتیجه‌ای جز لجبازی بیشتر فرزندتان نخواهد داشت. نخوردن غذا معمولا نوعی واکنش روانی است. درست است که کودکان در بسیاری از مسائل قدرت زیادی ندارند، اما در مورد آنچه می‌خواهند بخورند یا نخورند می‌توانند بسیار مختار باشند. مجبور نکردن کودک به خوردن غذا و دادن اختیار به خود او می‌تواند در کاهش لجبازی او و افزایش اشتهایش بسیار موثر باشد.

تمام مواد غذایی که کالری کاذب دارند را از خانه خود خارج کنید.  نوشابه، شیرینی و شکلات از جمله موادی هستند که خیلی زود در کودک احساس سیری ایجاد می‌کنند و به همین دلیل مانع از این می‌شوند که کودک بتواند وعده‌های اصلی غذایی را بخورد. بسیاری از والدین نوشیدنی‌های شیرین را جزء مواد مضر محسوب نمی‌کنند. بهتر است فرزندتان را تشویق کنید به جای مصرف شربت یا نوشابه، آب بنوشد. با اینکار اشتهای او برای خوردن غذاهای اصلی افزایش می‌یابد.

 

تنوع غذاهای سالم را در خانه افزایش دهید 

گاه اشتهای کودکان به دلیل تکراری بودن غذاها کاهش می‌یابد. شاید فرزند شما مثل شما به هویج علاقه‌مند نباشد، اما سایر سبزیجات را دوست داشته باشد. فراهم کردن غذاهای سالم و متنوع می‌تواند باعث افزایش اشتهای او شود.

 

کاری کنید که فعالیت فیزیکی فرزند شما افزایش پیدا کند

 اگر فرزند شما از صبح تا شب مقابل تلویزیون و یا در حال بازی با کامپیوتر است، امکان اینکه اشتهایش کمتر از کودکی که ساعاتی از روز را در بیرون از خانه به بازی و فعالیت بدنی مشغول است باشد بسیار زیاد است. به همین دلیل افزایش فعالیت بدنی در کودکان باعث افزایش اشتها و رشد آنها خواهد شد.

 

رنگ‌ها و اشتها

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که وقتی در یک اتاق با دیوارهای تیره هستید ناخودآگاه غمگین می‌شوید و هرگاه به مکانی با دیوارهای قرمز می‌روید، اشتهایتان تحریک شده و احساس گرسنگی می‌کنید. این به دلیل تاثیر روانشناسانه رنگ بر ذهن افراد است. رنگ‌ها نقش بسیار مهمی ‌را در دنیای ما بازی می‌کنند. رنگ‌ها می‌توانند جهت تفکر را عوض کنند و یا حتی رفتارهای ما را تغییر دهند. برخی رنگ‌ها چشم را اذیت می‌کنند در حالی كه برخی دیگر فشار خون را بالا برده و اشتها را افزایش می‌دهند. رنگ‌ها در کل بر بدن ما و همچنین عواطف و احساسات ما تاثیر گذارند. رنگ‌ها و اشتها با یکدیگر رابطه نزدیکی دارند. تحقیقاتی در زمینه تاثیر رنگ‌ها بر تشخیص طعم غذا انجام شده است. جالب است که محققان به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ‌ها تاثیر زیادی بر درک ما از رنگ و طعم غذا دارند، اما بالاخره کدام رنگ‌ها اشتها را تحریک کرده و کدام یک اشتها را کم می‌کنند؟ در ادامه نوع تاثیر هر رنگ بر اشتها را به شما معرفی می‌کنیم.

 

 

قرمز

رنگ قرمز در تحریک احساسات بسیار موثر بوده و انرژی زیادی به افراد می‌بخشد. ضربان قلب و فشار خون را نیز افزایش می‌دهد. رنگ قرمز یکی از محرك‌های اصلی اشتها است به همین دلیل معمولا از این رنگ در رستوران‌ها استفاده می‌شود. استفاده از این رنگ در آشپزخانه و اتاق غذاخوری نیز مناسب به نظر می‌رسد.

 

نارنجی

رنگ نارنجی اکسیژن رسانی به مغز را بهبود می‌بخشد و فعالیت مغز را افزایش می‌دهد. این رنگ یک رنگ گرم و نشاط‌آور است که باعث افزایش شادابی افراد می‌شود. نارنجی به عنوان رنگی که مرکبات دارای آن هستند، قرین با سلامتی است و اشتها را تحریک می‌کند.

 

آبی

 رنگ آبی هم برای جسم و هم برای روان ما بسیار مفید است. این رنگ متابولیسم افراد را کاهش داده و موجب آرامش می‌شود. رنگ آبی همواره خونسردی و بی‌تفاوتی افراد را افزایش می‌دهد. معمولا از این رنگ برای کنترل اشتها استفاده می‌شود. به همین دلیل سعی کنید هنگام آماده کردن غذا از رنگ آبی استفاده نکنید. متخصصان به افرادی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند پیشنهاد می‌کنند در یخچال منزلشان یک چراغ آبی نصب کنند تا هنگام انتخاب مواد غذایی، اشتهای آن‌ها کنترل شود. این افراد می‌توانند از بشقاب‌ها، رو میزی و دستمال سفره‌های آبی نیز استفاده کنند.

 

 

زرد

 زرد رنگی است که توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. رنگ زرد تمرکز را افزایش می‌دهد. به همین دلیل معمولا در محیط‌های کاری و تحصیلی از این رنگ استفاده می‌شود. رنگ زرد همچنین اشتها را افزایش می‌دهد.

 

سبز

 رنگ سبز با طبیعت، سلامتی و نشاط عجین شده است. به همین دلیل گاه از این رنگ برای نشان دادن سلامت یک محصول استفاده می‌شود. از آنجا که این رنگ با طبیعت رابطه‌ای نزدیک دارد، معمولا از آن برای ایجاد آرامش استفاده می‌کنند. غذاهای سبز رنگ نیز عموما غذاهای سالمی‌هستند.

 

خاکستری

 این رنگ اشتها را کور کرده و گاه حس تنفر نسبت به غذا ایجــاد می‌کند. رنگ خاکستــــری به خودی خود رنــگ اذیت کننده‌ای نیست، اما از آنجا که منجر به نوعی بی‌تفاوتی و خونســـردی می‌شود، اشتــــها را نیز خود به خود کاهـــش می‌دهد.

 

 

فیروزه‌ای

 این رنگ اشتها را افزایش می‌دهد. استفاده از این رنگ در کنار رنگ نارنجی یکی از بهترین راه‌های افزایش انرژی و اشتها است. افرادی که از لاغری مفرط رنج می‌برند، می‌توانند تصاویری که شامل این دو رنگ هستند را در آشپزخانه نصب کنند تا اشتهای خود را تقویت کنند. معمولا غذاها به رنگ‌های سبز، قهوه‌ای و قرمز هستند. رنگ قرمز و زرد نیز معمولا در رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا منجر به افزایش اشتها می‌شوند. اما افرادی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند بهتر است غذای خود را در بشقابی تیره رنگ صرف کنند. این رنگ‌ها خود به خود اشتهای شما را کاهش می‌دهند. در کل می‌توان گفت که شام باید در ظروف تیره و صبحانه باید در ظروف روشن سرو شود.

 

 

برچسب ها: اشتها، زندگی آنلاین، رنگ و اشتـها تعداد بازديد: 541 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز