Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 20:04

19
اسفند
راهكار‌های مناسب تغذيه‌ای برای كودكان

راهكار‌های مناسب تغذيه‌ای برای كودكان

بي‌اشتهايي و تغذيه مناسب در كودكان دلايل و راهكارهاي مناسب بسيار دارد ...

راهكار‌های مناسب تغذيه‌ای برای كودكان

 

 

بی‌اشتهایی و تغذیه مناسب در كودكان دلایل و راهكارهای مناسب بسیار دارد. آگاهی والدین از تغذیه و برخورد مناسب با كودك از مسائل بسیار مهم تغذیه و رشد جسمی و روحی كودك می‌باشد.با توجه به این امر مهم در نشریه شماره پیش در مورد راهكارهای تغذیه مناسب كودك بحث كردیم در این شماره و در ادامه به بقیه مطالب در این زمینه خواهیم پرداخت امیدواریم مفید واقع شود.

 

در جمع غذا بخورید: توصیه می‌شود غذاهای اصلی كودك در جمع و همراه خانواده باشد كه كودك تشویق شود و فرهنگ غذاخوردن برای یادگیری موثر است.

موزیك: هنگام صرف غذا در خانواده یا تغذیه كودك پخش یك موزیك زیبا، آرام و ملایم در طولانی مدت اثرات خوبی دارد.

تزئین غذا و ظروف غذاخوری: كودكان ظروف رنگارنگ و زیبا را دوست دارند رنگ‌های شاد مانند زرد، قرمز، سبز و آبی مناسب هستند گاهی اوقات بشقاب‌هائی با طرح‌های جدید همراه كودكان با انتخاب آنها برای كودكان بخرید تزئین غذاها، خوشمزه بودن و مزه‌های مختلف نیز بسیار موثر است.

اعتصاب غذا: گاهی اوقات نخوردن غذای كودك دوره‌ای گذرا یا اعتصاب غذا دارد از والدین تقاضا می‌شود آرامش خود را در اینگونه موارد حفظ كنند.

دعوا سر سفره ممنوع: در موقع غذا خوردن سر سفره هرگز كودكان را بخاطر كارهایشان سرزنش نكنید والدین نیز نباید در مورد مسائل كاری و اختلافات سر سفره غذا بحث كنند این اتفاقات می‌‌تواند حواس كودك را پرت و اشتهای خود را از دست بدهد.

تقلید از سایر اعضای خانواده: معمولاً كودكان غذایی را رد می‌كنند كه پدر یا مادر، خواهر یا برادر آنها را دوست ندارند یادتان باشد هرگز به زبان نیاورید كه فلان غذا را دوست ندارید زیرا كودك این رفتارها را در سلول‌های قشر مغزی طرف چپ ثبت و تقویت می‌كند و در رفتار تغذیه‌ای او مؤثر است.

چاقی: شیرخواران را از بدو تولد در جدول پایش رشد پیگیری نموده كمبود وزن با تغذیه خوب جبران چنانچه وزن اضافی نمودار شد از ابتدای دوران كودكی وزن اضافه و چاقی با رژیم و حركت كنترل شود سلول‌های چربی و چاقی از دوران كودكی تشكیل شده و عوارضی مانند بلوغ زودرس و دیابت را در پی دارد.

تلویزیون: تلویزیون در موقع غذاخوردن خاموش و وسائل بازی كودك جمع‌آوری شود، تبلیغات غذایی و تنقلات صدا و سیما مهمترین مشوق روحی و در تغذیه كودكان بسیار موثرند بطور مثال مادر به كودك یاد می‌دهد پفك، چیپس، نوشابه گازدار بد است در حالی‌كه صدا و سیما آن را تبلیغ می‌كند و تنقلات نیز نمكی و خوشمزه تهیه می‌شود.

غذاهای آماده: غذاهای آماده مانند پیتزا، همبرگر حاوی مقدار زیادی سوسیس و كالباس كه ارزش غذایی نداشته همچنین بعلت مواد نگهدارنده در طولانی مدت ایجاد مسمومیت می‌كند و حاوی مقداری نیز سس و روغن‌های غیر ضروری كه باعث چاقی كودكان می‌شود و در عین‌حال عاری از مواد حیاتی جهت رشد كودكان مانند ویتامین‌ها و ریز‌مغذی‌ها می‌باشد. توصیه می‌شود اینگونه مواد غذایی از رژیم غذایی كودكان حذف شود.

نمك: نمك برای كودكان زیر یكسال ممنوع و توصیه می‌شود سوپ شیرخواران بدون نمك تهیه شود كه به طعم غذای بی‌نمك عادت كنند برای مزه سوپ شیرخوار می‌توان چند قطره آب لیموترش كه حاوی ویتامین C نیز می‌باشد اضافه نمود مطالعات نشان داده شده كه كودكانی كه به غذایشان نمك اضافه شده ذائقه آنها در بزرگسالی به شوری عادت كرده و بیشتر به عوارض كلیدی و فشارخون مبتلا می‌شوند.

شكر: شكر نیز به غذای كودكان اضافه نشود و مصرف شیرینی نیز محدود شود برخی مطالعات نشان داده شده كه مصرف شكر سطح آدرنالین خون را به میزان ده برابر افزایش داده و بین بیقراری و رفتارهای خشونت‌آمیز با دریافت شكر ارتباط مستقیم دارد.

نوشابه‌های گازدار: نوشابه‌های گازدار حاوی مقداری فسفر هستند قادرند تعادل مقدار كلسیم و فسفر بدن را بهم زده و اختلالات استخوانی ایجاد شود و با كمبود ویتامین D اختلالات استخوانی تشدید می‌شود.

چاپ و قهوه: چای و قهوه، شیر كاكائو نیز دارای مقداری كافئین می‌باشد در كودكان می‌تواند بیش‌فعالی ایجاد كند توصیه می‌شود حذف یا محدود شود.

كنسروها و سس: تارترازین كه بصورت رنگ غذائی نارنجی ماده افزودنی در غذاهای آماده بسته‌بندی شده در انواع سس‌ها، كنسروها، دسرها و همچنین غلات حجیم شده مانند انواع پفك و آدامس‌ها می‌باشد در طولانی مدت ایجاد مسمومیت می‌كند و از غذای كودكان باید حذف شود. همچنین آب ‌میوه‌های آماده تجاری نیز دارای ماده نگهدارنده و در اثر جوشاندن اكثر ویتامین‌‌های مورد نظر را از دست می‌دهد جهت كودكان آبمیوه‌های تازه طبیعی توصیه می‌شود.

تغذیه كودكان جهت رشد جسمی: تغذیه كودكان جهت رشد جسمی و روحی كودكان با اهمیت بوده و خانواده‌ها نیز سعی در تلاش بهترین نوع تغذیه كودكان خود می‌باشند امید است با نكته‌های بیان شده و حذف مواد غذائی ناسالم و تغییر رفتار الگوی تغذیه كودكان مشكلات تغذیه‌ای كودكان برطرف كنید تا كودكان سالم داشته باشیم.

 

 

برچسب ها: شیرخواران، زندگی آنلاین، مناسب تغذيه‌ای برای كودكان، اختلالات استخوانی، آدرنالین خون تعداد بازديد: 620 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز