Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:36

15
دی
اهمیت عصرانه برای کودکان

اهمیت عصرانه برای کودکان

کودکان خوردن میان وعده و مخصوصا عصرانه را خیلی دوست دارند. اما متاسفانه...

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

کودکان خوردن میان وعده و مخصوصا عصرانه را خیلی دوست دارند. اما متاسفانه برخی والدین تصور می‌کنند خوردن میان وعده باعث چاقی فرزندشان می‌شود و به همین دلیل این قسمت از برنامه غذایی آنان را حذف می‌کنند. هر چند که این تصور ممکن است در مورد کودکانی که شکلات و تنقلات مضر را به عنوان میان وعده انتخاب می‌کنند صادق باشد، اما باید بدانید که میان وعده‌های سالم یکی از ضروریات برنامه غذایی کودکان هستند.

کودکی زمانی است که کودکان به سرعت رشد می‌کنند. به همین دلیل برای داشتن رشدی طبیعی باید به اندازه کافی مواد مغذی وارد بدنشان شود. میان وعده سالم به این روند کمک بسیاری می‌کند. مهمترین نکته‌ای که باید در این رابطه در نظر داشته باشید این است که میان وعده‌ها، از جمله عصرانه، باید سالم باشند، به این معنا که مواد مغذی آنها زیاد و مواد قندی آنها کم باشد. 

چگونه عصرانه سالم می‌تواند نیازهای غذایی کودکان را برطرف کند
وعده عصرانه ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی و کالری‌های مورد نیاز کودکان را برای رشد و سلامت در اختیار آنان قرار می‌دهد. در واقع یک وعده عصرانه خوب می‌تواند خلا‌ءهای غذایی کودکان را پر کند و حدود یک چهارم مواد مغذی مورد نیاز بدن آنها را تامین کند. در کل میان وعده‌ها باعث افزایش تمرکز و عدم پرخوری در وعده اصلی می‌شوند.

نکاتی در رابطه با عصرانه مناسب
یکی از راه‌های انتخاب عصرانه مناسب، داشتن آگاهی کافیست. توجه به این نکات به شما کمک می‌کند میان وعده‌ها از جمله عصرانه را در زمان مناسب و به میزان صحیح تهیه کنید.

حجم میان وعده باید کم باشد به گونه‌ای که بیشتر از 250 کالری نباشد. میان وعده‌های حجیم‌تر باعث می‌شود کودک غذای بیشتری بخورد. حجم کم در مورد میان وعده‌هایی که حاوی مقادیر زیادی قند هستند و ارزش غذایی بالایی ندارند بسیار مهم است.
فاصله بین وعده‌های اصلی غذا و میان وعده‌ها باید بین 3 تا 4 ساعت باشد. این فاصله باعث می‌شود کودک برای خوردن غذا احساس سیری نکند و خیلی هم گرسنه نباشد.

استفاده از میان وعده‌ها به شکل صحیح باعث می‌شود کودکان ریزه‌خواری نکنند. شما نیز سعی نکنید از غذا به عنوان پاداش یا راهی برای آرام کردن فرزندتان استفاده کنید. این کار باعث شکل‌گیری این عادت بد در فرزندتان می‌شود که هرگاه احساس ناراحتی کرد، خود را با خوردن آرام کند.

 میان وعده‌ها و خصوصا وعده عصرانه نباید موادی مثل چیپس یا بیسکویت باشند. درست است که خریدن این مواد از بیرون بسیار راحت است، اما اینکار به هیچ عنوان برای فرزند شما مفید نیست. سعی کنید تا جاییکه می‌توانید میان وعده‌های فرزندتان را خودتان از مواد سالم تهیه کنید.

ایده‌هایی برای تهیه عصرانه
میوه‌ها و سبزیجات را همیشه در دسترس داشته باشید. یکی از بهترین گزینه‌ها برای عصرانه میوه‌ها و سبزیجات هستند. می‌توانید میوه‌ها را خرد کرده و به همراه کمی ‌ماست میوه‌ای یا کره بادام زمینی به فرزندتان بدهید. سبزیجات را نیز می‌توان با کمی‌ سس کم چرب سرو کرد. از کمپوت یا آب میوه پرهیز کنید زیرا این محصولات معمولا دارای خاصیت کم و شکر افزوده بسیار هستند.

شیر و مواد لبنی نیز می‌توانند انتخاب خوبی برای وعده عصرانه باشند. مواد لبنی دارای مقادیر زیادی کلسیم هستند که برای رشد و تقویت استخوان‌های کودک ضروریست. سعی کنید در وعده‌های عصرانه حتما از یک ماده لبنی استفاده کنید. پنیر می‌تواند گزینه خوب و خوشمزه‌ای باشد، به شرط آنکه چربی آن کم باشد.

همچنین می‌توانید با شیر کم چرب پودینگ تهیه کنید. سعی کنید فرزندتان را تشویق کنید به همراه غذای خود به جای نوشابه شیر بنوشد. پروتئین‌ها نیز اهمیت بسیاری دارند. پروتئین‌ها شامل گوشت قرمز، سفید، ماهی، انواع لوبیا، نخود، تخم مرغ، مغزها و دانه‌ها می‌شود. همه این مواد غذایی دارای پروتئین هستند.

پروتئین برای رشد و استحکام بدن بسیار ضروریست. سعی کنید برای عصرانه گوشت‌هایی را انتخاب کنید که چربی کمی ‌دارند. ماهی‌هایی از قبیل سالمون نیز گزینه‌های مناسبی هستند. استفاده از لوبیا، نخود، مغزها و دانه‌ها نیز می‌تواند تنوع بیشتری به برنامه غذایی فرزندتان بدهد.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، میان وعده کودک، تهیه عصرانه کودک، پیشنهادهای عصرانه کودک، ایده های عصرانه تعداد بازديد: 912 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز