Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 12:54

14
بهمن
ترغیب کودکان به خوردن سبزیجات

ترغیب کودکان به خوردن سبزیجات

برای معرفی برخی سبزیجات جدید، می‌توانید از پنیر پیتزا استفاده کنید. لازم نیست همیشه استفاده از پنیر را مدنظر قرار دهید، اما پنیر می‌تواند یک محرک خوب برای خوردن غذاهای جدید باشد.

سعیده نوباوه


به این سوال توجه كنید
فرزندان من از سبزیجات متنفرند. خوردن هر سبزی بدون پنیر برای آنها عذاب‌آور است. همسرم نیز همینطور است. من می‌دانم که ما باید سعی کنیم تغذیه‌ای سالم‌تر داشته باشیم، اما در عین حال نمی‌خواهم پولی برای موادی که می‌دانم خورده نمی‌شوند هدر دهم. البته می‌دانم که من هم بی‌تقصیر نیستم و خیلی زود در برابر خواست خانواده‌ام تسلیم شده‌ام و رو به غذاهای آماده و مضر آورده‌ام، اما در حال حاضر به خوبی می‌دانم که الان وقت تغییر است. چگونه می‌توانم سایر اعضای خانواده‌ام را نیز به این تغییر ترغیب کنم؟

روزی یکی از دوستان من مقایسه‌ای برای من انجام داد که باعث شد از موقعیت‌هایی که می‌تواند منجر به مصرف غذاهای مضر شود دوری کنم: غذا برای بدن ما مثل سوخت برای ماشین است. بنزین سوپر برای ماشین فواید زیادی دارد اما از نظر اکثر مردم ضروری به نظر نمی‌رسد. سوخت ارزان قیمت را باید برای مواقعی نگهداشت که سوخت با کیفیت در دسترس نباشد. اگر شما بخواهید همیشه ماشین خود را با بنزین ارزان قیمت پر کنید، بالاخره مضرات آن روزی گریبان گیر شما خواهد شد.

آیا تا به حال پولی برای تعمیر یا تعویض موتور ماشین پرداخت نموده‌اید؟ تجربه خوبی نیست.
من به شما پیشنهاد می‌کنم که با تمام قوا عزمتان را جزم کرده و سعی کنید عادات غذایی خانواده را تغییر دهید. شاید کمی‌ زمانبر باشد، اما بالاخره با کمی ‌صبر به هدفتان خواهید رسید.
یکی از دوستان من تجربه جالبی در این زمینه دارد. او می‌گوید دختر 13 ساله‌اش، وقتی کمی‌ بچه‌تر بود، به ندرت غذاهایی که رنگ قهوه‌ای داشتند را می‌خورد. اما با تلاش و صبر بسیار، این دختر 13 ساله امروزه به انواع گوناگون و متنوع غذاها اشتیاق نشان می‌دهد. 

به این چند توصیه برای تغییر عادات غذایی خانواده توجه کنید 

صبور باشید: اگر خانواده شما، هر روز غذاهای سالم نمی‌خورند، ناامید و دلسرد نشوید. به جای اینکار، به برنامه غذایی هفتگی خانواده توجه کنید. اگر شما غذای سالم برای خانواده تهیه کنید، به مرور زمان آنها نیز به تغذیه سالم عادت می‌کنند. دوستم از تجربه فرزندش می‌گوید: به مرور زمان فهمیدم که نباید بچه‌ها را مجبور به خوردن برخی غذاهای خاص کرد. با گذشت زمان، اگر شرایط برای آنها فراهم باشد، خودشان به مواد غذایی سالم رو می‌آورند.

به سلیقه اعضای خانواده توجه کنید: سعی کنید سبزیجاتی خریداری کنید که اعضای خانواده به آنها علاقه‌مندند. مثلا سالادهایی با سبزیجات محبوب فرزندانتان تهیه کنید. اگر بچه‌ها دوست دارند سالاد را با سس‌های پر چرب بخورند، ابتدا به آنها سختگیری نکنید. اما سعی کنید به مرور زمان این سس‌ها را با سس‌هایی که خودتان از مواد سالم‌تر تهیه می‌کنید جایگزین کنید. اگر فرزندانتان سیب‌زمینی سرخ کرده دوست دارند، سعی کنیدكم‌كم به جای سرخ کردن سیب‌زمینی‌ها را در فر بپزید.

کباب‌پزخانه را به راه بیندازید: معمولا آقایان کباب کردن را دوست دارند. همسرتان را به کباب کردن گوشت، ماهی و حتی سبزیجاتی که شما و فرزندانتان به سیخ کشیده‌اید تشویق کنید. میوه‌ها را فراموش نکنید. آناناس و هلو پس از حرارت دیدن نرم و کاراملی می‌شوند. با این کار می‌توانید مصرف میوه و سبزیجات را در خانواده افزایش دهید.

گزینه‌های سالم برای کودکان فراهم کنید: وقتی تنها گزینه‌ها مرغ سوخاری و سیب‌زمینی سرخ‌کرده باشند، کودکان نمی‌توانند انتخاب‌های خوب و سالمی‌داشته باشند. میوه‌ها را در فریزر منجمد کنید و هر وقت خواستید با آنها اسموتی درست کنید یا اینکه به جای چیپس، برخی میوه‌ها مانند سیب را خشک کرده و به کودکان دهید یا می‌توانید به املت‌ها کمی‌اسفناج خرد شده اضافه کنید.

خوردن غذاهای سالم را به یک تلاش تیمی ‌تبدیل کنید: با فرزندانتان به یک فروشگاه مواد غذایی بروید و با هم مواد غذایی سالم انتخاب کنید. خرید جمعی باعث افزایش انگیزه و میل اعضای خانواده به خوردن آن محصولات می‌شود. پس از خرید، همه محصولات را روی میز چیده و با هم به خرد کردن و بسته‌بندی آنها بپردازید. اگر یکی از اعضای خانواده شما به باغبانی علاقه‌مند است، می‌توانید در باغچه خانه‌تان برخی سبزیجات را نیز بکارید.

از پنیر بیشتر استفاده کنید: برای معرفی برخی سبزیجات جدید، می‌توانید از پنیر پیتزا استفاده کنید. لازم نیست همیشه استفاده از پنیر را مدنظر قرار دهید، اما پنیر می‌تواند یک محرک خوب برای خوردن غذاهای جدید باشد. پنیر پارمزان رنده شده نیز با سبزیجات کباب یا بریان شده بسیار خوشمزه است.

به کارتان تنوع دهید: سعی کنید از گزینه‌های سالم متنوعی استفاده کنید تا اعضای خانواده شما بهترین گزینه را انتخاب کنند. همچنین می‌توانید در این رابطه از اعضای خانواده خود مشورت بگیرید. مثلا از آنها بخواهید یک دستور غذای جدید به شما بدهند. فقط باید صبور باشید. اگر شما مدام اعضای خانواده خود را در معرض غذاهای سالم قرار دهید، بالاخره یک روزی آنها به داشتن تغذیه‌ای سالم عادت خواهند کرد.

در آینده‌ای نه چندان دور، خانواده شما قدردان شما خواهند شد.

 

 

برچسب ها: عادات غذایی کودک، تغذیه مناسب کودک، کودک و سبزیجات، تغذیه سالم کودک، تغذیه متنوع کودک تعداد بازديد: 756 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز