Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 05:35

18
دی
فواید صبحانه برای کودکان

فواید صبحانه برای کودکان

صبحانه فواید زیادی برای کودکان دارد، از جمله اینکه انرژی و مواد مغذی لازم...

فواید صبحانه برای کودکان

 

 

صبحانه فواید زیادی برای کودکان دارد، از جمله اینکه انرژی و مواد مغذی لازم را برای تمرکز و فعالیت در مدرسه برای آنها فراهم می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که وعده صبحانه حدود 25 درصد از مواد مغذی اصلی و ضروری، مانند کلسیم، پروتئین، ویتامینA و B6، منیزیم، آهن و روی را تامین می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که صبحانه می‌خورند، در مدرسه موفق‌تر هستند و آمار غیبت و تاخیر آنها در کلاس کمتر است. این کودکان از تمرکز بیشتری نیز برای یادگیری برخوردار هستند. بزرگسالانی که عموماً صبحانه می‌خورند، معمولا در طول روز کالری، چربی‌های اشباع شده و کلسترول کمتری مصرف می‌کنند. در کل اینگونه افراد از رژیم غذایی سالمتری برخوردار هستند.

یکی دیگر از فواید صبحانه برای کودکان این است که خوردن صبحانه در این سن می‌تواند منجر به شکل‌گیری این عادت صحیح در کودکان شده و آنان را از مشکلات سلامت در آینده و ابتلا به برخی انواع بیماری مانند دیابت و چاقی مصون نگهدارد.

 

صبحانه خوب یعنی چه؟

صبحانه‌ای که دارای مواد مغذی از همه گروه‌های غذایی باشد را می‌توان یک صبحانه خوب دانست که برای کودکان فواید فیزیکی و ذهنی زیادی دارد. حالت ایده‌آل این است که وعده صبحانه حاوی پروتئین، چربی و کربوهیدرات باشد. این مواد از افت قند خون تا چند ساعت جلوگیری می‌کنند. اما صبحانه‌ای که فقط شامل کربوهیدرات باشد، پس از مدت کوتاهی به افت قند خون کودک منجر می‌شود. کاهش قند خون به معنی کاهش انرژی است که همین امر گاه منجر به سردردهایی می‌شود که تمرکز کودک را برای یادگیری از او می‌گیرد. رژیم‌های غذایی متعادل که شامل تمام گروه‌های غذایی می‌شوند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کودک را در طول ساعات قبل از ناهار سرحال نگه می‌دارند. اگر برای خوردن صبحانه وقت زیادی ندارید، خوردن صبحانه بهتر از نخوردن آن است. پس اگر به فرزندتان کمی‌نان و پنیر یا یک موز می‌دهید تا در طول راه بخورد، این حالت بهتر از زمانی است که او روز را با معده خالی شروع کند.

 

ایده‌هایی برای تهیه سریع صبحانه

چند نمونه از صبحانه‌های ساده‌ای را که می‌توانید سریع و ساده تهیه کنید عبارتند از:

 آب میوه با غلات صبحانه و شیر

 نان و کمی‌کره بادام زمینی و یک عدد میوه

 آب میوه طبیعی با کمی‌ماست میوه‌ای

 تخم مرغ آبپز و نان صبحانه

 غذاهای شب قبل را نیز می‌توانید به عنوان صبحانه مصرف کنید. مثلا کمی‌مرغ با نان و پنیر پیتزا.

 

عادات خوب از دوران کودکی شکل می‌گیرند

شما الگوی فرزندانتان هستید. اگر مامان و بابا صبحانه نخورند ، چرا آنها باید صبحانه بخورند؟ شما با خوردن مرتب صبحانه، به فرزندانتان آموزش می‌دهید که خوردن صبحانه مهم است. تثبیت این عادت خوب از دوران کودکی، داشتن یک رژیم غذایی سالم را در آینده تضمین می‌کند.

 

 

چرا كــودك شما به صبحانه نیاز دارد؟

حدود 60 درصد از والدین می‌گویند كه كودك‌شان صبح‌ها میلی به خوردن صبحانه ندارد؛ اما به چهار دلیل نباید این وعده غذایی مهم نادیده گرفته شود:

 خوردن صبحانه به كودك كمك می‌كند تا در مدرسه عملكرد بهتری داشته باشد و از عهده سوالات ریاضی بهتر برآید.

 دانش‌آموزانی كه صبحانه می‌خورند، كمتر برای حضور در كلاس درس تأخیر دارند و معمولاً هم غیبت‌های كمتری دارند چون كمتر هم بیمار می‌شوند و به پزشك مراجعه می‌كنند.

 صبحانه خوردن باعث خوش‌اخلاق‌تر شدن كودك دركلاس می‌شود و رفتارهای تهاجمی كمتری از او بروز می‌‌كند.

 شروع روز با شكم خالی، باعث می‌شود كه كودك در طول روز بیشتر پرخوری كند و در نتیجه چاق‌تر شود.

 

 

بهترین غذاها برای صبحانه

تخم مرغ

تخم‌مرغ پروتئین دارد و یكی از مهم‌ترین غذاها برای تأمین ویتامین D است. این ویتامین برای جذب كلسیم در بدن بسیار ضروری است. خوردن تخم‌مرغ در وعده غذایی صبحانه باعث احساس سیری بیشتر تا ظهر و در نتیجه كاهش ضعف و گرسنگی كودك می‌شود.

 

آرد جوی دو سر

پژوهش‌ها نشان می‌دهند، كودكانی كه آرد جوی دو سر می‌خورند توانایی تمركز بالاتری در مدرسه دارند. غلات خالصی كه سرشار از فیبر هستند مثل جوی دو سر، كندتر هضم می‌شوند؛ در نتیجه كودك در طول روز به طور پیوسته انرژی دارد.

 

میوه‌ها

هر میوه‌ای برای كودك شما مفید و خوب است؛ به خصوص اگر ویتامین‌ها و املاح بیشتری داشته باشد. میوه‌ها فیبر هم دارند. برای بهره‌مندی از خواص میوه‌ها، به فرزند خود، انواع توت‌ها، هندوانه، كیوی و پرتقال بدهید.

 

آجیل‌ها

آجیل‌ها سرشار از چربی‌های سالم هستند كه برای سلامت قلب نیز مفیدند و كودكان برای رشد كافی نیاز به این چربی‌ها دارند. اگر صبح‌ها به فرزندتان از این چربی‌های خوب بدهید، انرژی فیزیكی او افزایش یافته و در طول روز سرحال‌تر و با نشاط‌تر می‌شود.

 

شیر

پروتئین و كلسیم موجود در محصولات لبنی به مغز و بدن سوخت مورد نیازش را می‌رسانند. پروتئین به بافت مغز كمك و كلسیم استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت می‌كند.

 

 

برچسب ها: صبحانه، زندگی آنلاین، فواید صبحانه برای کودکان تعداد بازديد: 782 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز