Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 08:42

14
بهمن
بدغذايی و يبوست در كودكان

بدغذايی و يبوست در كودكان

شما می‌توانید برای رفع این مشکل تعداد دفعات شیردهی را افزایش دهید و با پزشک مشورت کنید. علت یبوست در کودکان شش تا دوازده ماه کمبود آب، فیبر و کم‌تحرکی است. در این مورد شما باید همراه با وعده‌های غذایی به کودک با لیوان آب دهید.

تحریریه ماهنامه كودك سالم


بدغذایی در کودکان 

میزان غذایی که کودک شما روزانه می‌خورد، معمولا متغیر است. اینکه کودک روزی زیاد غذا بخورد و روز دیگر کم، امری کاملا طبیعی است. به یاد داشته باشید که برخوردی عادی و همراه با آرامش بهترین راه تشویق کودک به غذا خوردن است. سعی کنید غذاهای متنوعی به کودک بدهید و به رفتارهای او مبنی بر گرسنه یا سیر بودن توجه کنید.

نکاتی برای غذا دادن به کودکان دو سال به بالا
وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی را در ساعات معلوم و طبق برنامه‌ای مشخص به او بدهید.

سعی کنید بین وعده‌ها برای رفع تشنگی کودک به او آب بدهید و کمتر از آب میوه یا شیر استفاده کنید.

لقمه‌های کوچک به او بدهید. اگر بعد از تمام شدن غذا احساس کردید کودک هنوز گرسنه است، باز هم به او غذا بدهید.

گاهی کودکان باید یک غذای جدید را 20-15 بار ببینند تا بتوانند آن را امتحان کنند.

کودک را مجبور به خوردن نکنید. هیچ گاه از غذا به عنوان وسیله تشویق یا تنبیه استفاده نکنید.

غذا را با سایر اعضای خانواده میل کنید و الگوی صحیحی از تغذیه سالم به کودک خود ارائه دهید.

دادن مکمل‌های غذایی به کودکان معمولا ضرورتی ندارد؛ حتی برای کودکانی که بد غذا هستند. 

یبوست
دفع مزاج در کودکان متفاوت است. برخی بچه‌ها بیش از یک بار در روز دفع مزاج دارند و برخی دیگر هر چند روز یکبار. فاصله زیاد بین دفعات دفع مزاج به تنهایی علامت یبوست نیست و ممکن است برای کودک شما طبیعی باشد؛ اما اگر مدفوع کودک سفت، خشک و تکه تکه است و به سختی و با درد خارج می‌شود، می‌توان گفت دچار یبوست شده است. اگر در این رابطه سوالی برای‌تان پیش آمد می‌توانید با پزشک کودکان مشورت کنید. در نوزادان تازه متولد شده تا سن شش ماهگی، علت یبوست معمولا کمبود مایعات است.

شما می‌توانید برای رفع این مشکل تعداد دفعات شیردهی را افزایش دهید و با پزشک مشورت کنید. علت یبوست درکودکان شش تا دوازده ماه کمبود آب، فیبر و کم‌تحرکی است. در این مورد شما باید همراه با وعده‌های غذایی به کودک با لیوان آب دهید و غذاهایی سرشار از فیبر (مانند جو، میوه و سبزیجات) را در برنامه غذایی او بگنجانید.

در مورد کودکان یک سال به بالا معمولا یبوست به دلیل کمبود مایعات، فیبر، از شیر مادر گرفتن، مصرف بیش از حد شیر گاو، کم‌تحرکی و از پوشک گرفتن کودک است. شما باید در طول روز آب و فیبر بیشتری به او بدهید، دادن شیر به او را محدود کنید (روزی 500 – 750 میلی‌لیتر)، کودک را به داشتن تحرک بیشتر تشویق کنید و آموزش‌های لازم در رابطه با استفاده از توالت را با آرامش و صبر به او بدهید.

نکته: قبل از مشورت با پزشک برای رفع یبوست کودک به او هیچ دارویی ندهید.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، عادات غذایی کودک، یبوست کودک، بدغذایی کودک، بدغذايی و يبوست در كودک تعداد بازديد: 940 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز