Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:06

21
بهمن
بهترين غذاها برای كودكان (1)

بهترين غذاها برای كودكان (1)

سیب نیز مثل بیشتر میوه‌ها یك میان وعده غذایی عالی است. این میوه آبدار و شیرین (انواع آن ترش مزه‌اند)، حاوی ویتامین C و تقریباً 5 گرم فیبر (در یك سیب كامل پوست نگرفته) می‌باشد و كالری اندكی هم دارد.

فریال عسگری؛ کارشناس صنایع غذایی

 

مطمئناً شما نمی‌خواهید كودكان‌تان را به خوردن غذاهایی كه دوست ندارند، مجبور كنید و یا آنها را وادار كنید تمام غذای بشقاب‌شان را بخورند؛ پس بدانید غذاهای سالم بسیاری هم وجود دارند كه كودكان آنها را دوست دارند؛ اما پدر و مادرها اغلب به این غذاها بی‌توجهند و مستقیماً سراغ غذاهایی می‌روند كه فكر می‌كنند بچه‌ها بیشتر دوست دارند؛ مثل هات‌داگ، پیتزا، سیب‌زمینی سرخ‌كرده، ناگت مرغ، آبمیوه، نوشابه و ...

كودك شما با استفاده از غذاهایی كه حاوی فیبر زیاد، چربی‌كم، كلسیم، آهن و دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، كم‌كم یاد می‌گیرد از این نوع غذاهای پركالری و چرب، دوری كند. غذاهای سالمی كه بیشتر بچه‌ها آنها را دوست دارند، عبارتند از:  

شیر 

متأسفانه، بسیاری از بچه‌ها هر چه بزرگ‌تر می‌شوند، شیر كمتری می‌خورند. این احتمالاً به این دلیل نیست كه ذائقه آنها نسبت به شیر تغییر می‌كند، بلكه بیشتر به این خاطر است كه نوشیدنی‌های دیگر مثل نوشابه، نوشابه‌های میوه‌ای و آبمیوه (صنعتی) در دسترس‌شان قرار دارد.

شیر منبع خوب كلسیم، ویتامین D و پروتئین برای كودكان است و باید به عنوان جزئی از وعده غذایی هر كودك قرار گیرد؛ مگر اینكه كودك به شیر حساسیت داشته باشد. در واقع بسته به میزان سن، كودكان باید روزانه بین دو تا چهار لیوان شیر (ترجیحاً شیر كم‌چرب) مصرف كنند؛ به خصوص اگر مواد غذایی دیگری كه حاوی كلسیم باشد، نمی‌خورند.  

كره بادام زمینی 

با اینكه به نظر می‌رسد كره بادام زمینی و ژله در بیشتر منازل یافت می‌شود، اما بسیاری از والدین از ترس حساسیت‌های غذایی و داشتن چربی زیاد، آن را در برنامه غذایی كودك قرار نمی‌دهند. كره بادام زمینی چربی نسبتاً بالایی دارد؛ اما بیشتر آن چربی‌های غیراشباع هستند (مونو و پلی) و بهتر از اسیدهای چرب اشباعی هستند كه در بسیاری از مواد غذایی چرب وجود دارند.

ضمن اینكه كره بادام زمینی با چربی كاهش یافته نیز در دسترس است و اگر از نوع غنی‌شده با ویتامین استفاده كنید، ویتامین A، آهن، ویتامین E، ویتامین B6، اسید فولیك، منیزیم، روی و مس مورد نیاز كودك‌تان را نیز تأمین خواهید كرد؛ بادام زمینی منبع خوب پروتئین است.  

ماست 

ماست یك ماده غذایی سالم برای كودكان، به خصوص كودكانی است كه شیر زیادی نمی‌خورند و می‌تواند منبع خوب كلسیم نیز باشد. ممكن است فكر كنید كودكان از خوردن ماست لذت می‌برند؛ چون آن را به خوبی می‌خورند؛ اما اگر از ماست با شكر افزوده و بدون هیچ‌گونه پروبیوتیكی استفاده شود، متأسفانه برخی از خواص غذایی ماست از دست خواهد رفت.

بهتر است به كودك خود ماست طبیعی بدهید؛ چون كم چرب و بدون هرگونه قند افزودنی است. ممكن است شما به دنبال ماستی با پروبیوتیك‌های افزوده باشید؛ اما تمامی تحقیقات صورت گرفته بر مفید بودن آنها اتفاق نظر ندارند.

سیب 

سیب نیز مثل بیشتر میوه‌ها یك میان وعده غذایی عالی است. این میوه آبدار و شیرین (انواع آن ترش مزه‌اند)، حاوی ویتامین C و تقریباً 5 گرم فیبر (در یك سیب كامل پوست نگرفته) می‌باشد و كالری اندكی هم دارد (90 كالری برای یك سیب متوسط).

متأسفانه سیب یكی از مواد غذایی سالمی است كه با مصرف نادرست، بسیاری از خواص تغذیه‌ای خود را از دست می‌دهد. والدین به جای اینكه به كودك خود یك سیب كامل پوست نگرفته یا برشی از یك سیب كامل بدهند، غالباً سیب پوست گرفته، یا آب سیب می‌دهند. پوست گرفتن سیب موجب از دست رفتن تقریباً نیمی از فیبر آن می‌شود.

غلات صبحانه 

مطمئناً یك ظرف پر از غلات شیرین‌شده، صبحانه سالمی نیست؛ اما بسیاری از انواع دیگر غلات می‌توانند بخش سالم غذای كودك شما را تشكیل دهند. برای كودك خود غلات صبحانه‌ای تهیه كنید كه مثل آبنبات به راحتی خورده نشود. انتخاب‌های خوب شامل غلات كامل هستند كه با كلسیم و فیبر غنی‌شده باشند.

بر مبنای رژیم غذایی كودك می‌توانید غلات حاوی آهن اضافی و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها را نیز به كودك بدهید به این غلات یك عدد موز یا توت‌فرنگی خردشده اضافه كنید تا كودك شما آن را با میل بیشتری بخورد. 

تخم مرغ 

آیا تخم‌مرغ‌ها سلامت‌اند؟ مدت‌ها اینگونه تصور می‌شد كه تخم‌مرغ باعث افزایش كلسترول می‌شود؛ اما امروزه بیشتر كارشناسان تغذیه معتقدند تخم‌مرغ می‌تو‌اند بخش سالم رژیم غذایی باشد. تخم‌مرغ‌ها منبع خوب پروتئین، حاوی كمی آهن و بسیاری ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر هستند. آنها كلسترول هم دارند؛ اما دارای اسیدهای چرب اشباع زیادی نیستند؛ بنابراین در بالا بردن میزان كلسترول نقش چندانی ندارند. هنوز هم مصرف یك روز در میان تخم‌مرغ برای بیشتر كودكان مناسب است.  

سبزی‌های تازه
سبزی‌ها جزء بهترین غذاها برای كودكان هستند؛ اما این بدان معنا نیست كه كودك خود را وادار كنید تا كلم بروكسل، كلم براكلی و اسفناج بخورد! سبزیجات زیادی هستند كه كودكان آنها را دوست دارند؛ مثل هویج پخته، ذرت، لوبیا و سیب‌زمینی پخته؛ به خصوص هویج پخته كه یك گزینه سالم است؛ زیرا سرشار از فیبر، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین C و پتاسیم می‌باشد.

سعی كنید كودك خود را از سنین كم با انواع سبزیجات آشنا كرده و انتخاب‌های بسیاری را به او نشان دهید. با خوردن سبزیجات به صورت دسته‌جمعی، نمونه خوبی برای او باشید و وعده‌های غذایی بسیار كوچكی از سبزیجات را حتی اگر كودك آنها را نمی‌خورد، آماده كنید و در بشقاب او بگذارید. اگر به این كار ادامه دهید، كودكان بالاخره آنها را خواهند خورد...

 

 

برای خواندن بخش دوم -بهترين غذاها برای كودكان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: غذای کودک، میان وعده کودک، وعده اصلی کودک، تغذیه سالم کودک، غذای خوردن کودک تعداد بازديد: 809 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز