Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 30 خرداد 1397 - 05:20

28
بهمن
ترغيب كودك به خوردن غذاهای متنوع

ترغيب كودك به خوردن غذاهای متنوع

طعم‌ها، بافت‌ها و تركیبات مختلف را امتحان كنید. اگر با تركیب خاصی غذا تهیه كرده‌اید، و كودك‌تان این تركیب را بر هم می‌زند، سخت نگیرید و بگذارید هر كاری كه می‌خواهد، انجام دهد. هیچ اتفاقی نمی‌افتد اگر او در غذایش كمی نان بریزد!

تحریریه ماهنامه كودك سالم


12- 24 ماهگی

بزرگ‌ترین تغییر در این مرحله از زندگی كودك، دندان درآوردن است. اما اگر هنوز هم دندان در نیاورده، به این معنی نیست كه نمی‌توانید به او غذا بدهید. لثه‌های كوچك او به اندازه كافی قوی هستند و می‌توانند به او در خوردن غذاهای متنوع كمك كنند. او غذا خوردن از دست‌های شما را دوست دارد؛ چرا كه هم با طعم‌های متفاوت آشنا می‌شود و هم كم‌كم حس استقلال در او به وجود می‌آید.

در واقع، غذا خوردن برای او نوعی تفریح كردن است. او می‌خواهد با غذایش بازی كند و بالاخره با هر بازی و تفریح، مقدار كمی از غذایی را كه برایش تهیه كرده‌اید، به سمت دهان خواهد برد. شوق و شور فراوان او بسیار باارزش‌تر از كف آشپزخانه شماست، پس بگذارید هر كاری كه می‌خواهد، انجام دهد. اگر می‌خواهد كه قاشق در دست بگیرد، بگذارید بگیرد. این كار اولین قدم برای یادگیری مستقل غذا خوردن است.

چگونه به كوچولوهای نوپا كمك كنیم تا غذا بخورند؟
برخی از كودكان با دیدن غذاها، رفتارشان كاملاً تغییر كرده و شروع به دست و پا زدن و بی‌قراری می‌كنند. برخی دیگر نیز هیچ میلی به غذاهایشان نمی‌دهند؛ اما نباید از امتناع كردن آنها نگران شوید. كودك شما از گرسنگی بیمار نخواهد شد. شاید از این كار هدفی را دنبال می‌كند و می‌خواهد توجه بیشتری را به خودش جلب كند. اجازه ندهید كه كودك‌تان در بین وعده های غذایی بیش از اندازه بخورد و بیاشامد.

این مسأله باعث می‌شود دیگر احساس گرسنگی نكند و از غذا خوردن خودداری ورزد. طعم‌ها، بافت‌ها و تركیبات مختلف را امتحان كنید. اگر با تركیب خاصی غذا تهیه كرده‌اید، و كودك‌تان این تركیب را بر هم می‌زند، سخت نگیرید و بگذارید هر كاری كه می‌خواهد، انجام دهد. هیچ اتفاقی نمی‌افتد اگر او در غذایش كمی نان بریزد! 

اگر فرزندتان فقط به خوردن یك نوع غذا علاقه نشان می‌دهد، هیچ اشكالی ندارد كه آن غذا را بارها و بارها به او بدهید. فقط هر بار كمی تغییر در غذای او به وجود بیاورید. دقت كنید كه تغییرات در فواصل زمانی بیشتری باشند؛ ولی اگر باز هم از خوردن امتناع كرد، خودتان را ناراحت نكنید و چند روز بعد دوباره این كار را انجام دهید. سعی كنید زمان غذا خوردن برای كودك‌تان، زمانی شاد باشد (حتی اگر خودتان دچار استرس می‌شوید).

مثلاً وقت غذا خوردن یك آهنگ شاد برایش بگذارید؛ اما نیازی نیست كه یك شوی تلویزیونی برایش راه بیندازید تا او غذا بخورد! وقتی كه دیگر احساس سیری كرد و از خوردن غذای بیشتر سرباز زد، اصرار نكنید كه به غذا خوردن ادامه دهد. 

موسلی (مخلوطی از غلات و خشكبار خردشده كه صبح با شیر می‌خورند) ما در اینجا از سیب خشك، كشمش و زردآلوی خشك‌شده استفاده می‌كنیم. شما می‌توانید به دلخواه برگ هلو و یا سایر میوه‌های خشك را نیز امتحان كنید تا به علایق و سلایق فرزندتان پی ببرید.  

یك غذای متنوع‌تر (موسلی)

مواد لازم برای یك و یك‌دوم پیمانه 

بیسكویت ساده خردكرده       1 عدد 

غلات صبحانه                       یك‌چهارم پیمانه  

برنجك                                 یك‌چهارم پیمانه 

میوه‌های خشك و خردكرده     یك‌دوم پیمانه 

پودر نارگیل                          2 قاشق چایخوری  

روش تهیه

تمام این مواد را با هم تركیب كنید و با مقداری شیر یا ماست و میوه‌های تازه خردكرده مخلوط كنید. 

یادآوری 1: بهتر است از غلات صبحانه حاوی سبوس گندم استفاده كنید. 

یادآوری 2: می‌توانید از انواع میوه‌های خشك مانند انجیر، قیسی، كشمش،... استفاده نمائید.

 

برچسب ها: غذای کودک، آشپزی کودک، غذای متنوع کودک، تنوع غذای کودک، موسلی تعداد بازديد: 317 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز