Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:37

14
بهمن
شروع تغذیه کودک

شروع تغذیه کودک

غذاهای جامد بعد از شیری كه به او می‌دهید، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا كه هنوز هم شیر مادر و یا شیرخشك غذای اصلی اوست. وقتی كه نیمی از شیر همیشگی را به او دادید، نوبت غذای جامد می‌رسد.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

طبق یك قانون كلی، والدین از 4- 6 ماهگی كم‌كم شروع به دادن غذاهای جامد به شیرخوار می‌كنند. شیرخوار شما دیگر مثل سابق با مقدار شیری كه هر روز می‌خورد، سیر نمی‌شود و نیاز به غذای بیشتری دارد تا احساس گرسنگی نكند. 
 

شروع غذاهای جامد 
غذاهای جامد بعد از شیری كه به او می‌دهید، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا كه هنوز هم شیر مادر و یا شیرخشك غذای اصلی اوست. وقتی كه نیمی از شیر همیشگی را به او دادید، نوبت غذای جامد می‌رسد. به این ترتیب احساس گرسنگی او برطرف می‌شود. بعد از دادن مقدار كمی غذای جامد، دوباره به او شیر بدهید.

مسلماً بهترین غذاها برای نوزادان شش ماهه، غلات برنج است؛ چرا كه هضم آنها آسان‌تر است. علاوه بر برنج و مشتقات آن، می‌توانید از پوره میوه‌ها و سبزیجات نیز استفاده كنید. آرد برنج را با مقداری شیر خودتان یا شیرخشكی كه با آب جوشیده تهیه كرده‌اید، تركیب كنید. 1-2 قاشق چایخوری آرد برنج با 30 میلی‌لیتر شیر خوب هم بزنید تا یكدست شود و به شكل خمیر نرم درآید.

 

مقداری از آن را در ظرفی ریخته و با قاشق به نوزادتان بدهید. نوك قاشق را به لب‌های او نزدیك كنید تا محتویات داخل آن را بمكد. او تا به حال همیشه غذایش را از طریق مكیدن به دست می‌آورده و حالا حس قاشق روی لب‌هایش تجربه تازه‌ای است. این كار را به مدت چند روز تكرار كنید.

اگر این مرحله را با موفقیت سپری كردید، حالا می‌توانید هر روز دو بار فرنی به او بدهید. در ضمن كم‌كم غلظت و مقدار آن را بیشتر كنید؛ به طوری كه هر بار 1- 2 قاشق غذاخوری از غذای جامدی كه تهیه كرده‌اید، بخورد. اگر از خوردن فرنی امتناع كرد، او را مجبور نكنید و غذای دیگری را جایگزین آن كنید. اگر باز هم از خوردن امتناع كرد، دیگر اصرار نداشته باشید غذای جامد بخورد و برای مدتی دوباره فقط به او شیر بدهید.  

در این مقاله نحوه تهیه یكی از پوره‌های سبزیجات به شما آموزش داده می‌شود.

پوره سیب‌زمینی و كدو حلوایی

روش تهیه

200 گرم سیب‌زمینی و یا كدو حلوایی را پوست بگیرید، خرد كنید و با كمی آب بپزید تا كاملاً نرم شوند. سپس داخل دستگاه غذاساز بریزید و كمی از شیر خودتان و یا شیر خشك محلول در آب سرد شده را به آن اضافه كنید. این غذا تا دو روز در یخچال قابل نگهداری است و می‌توانید آنها را همراه با ماست به نوزادتان بدهید. پوره آووكادو نیز انتخاب خوبی برای نوزاد می‌باشد. 

 

برچسب ها: پوره کودک، شروع غذاهای جامد، تغذیه تکمیلی کودک، پوره سیب‌زمینی، پوره كدو حلوایی تعداد بازديد: 700 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز