Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:22

1
دی
مزايای شيردهی با شير مادر

مزايای شيردهی با شير مادر

تغذیه با شیرمادر، با توجه به افزایش نیاز غذایی مادر در طول شیردهی، از هر شیوه دیگر تغذیه، به مراتب ارزان‌تر است.

سالومه آرمین؛ كارشناس ارشد علوم تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور

 

عمل شیردهی، با تحریك انقباضات رحمی، در كنترل خونریزی مادر مؤثر است. همچنین، تغذیه انحصاری و مكرر شیرخوار با شیر مادر، عادت ماهیانه مادر و امكان تخمك‏گذاری وی را به تعویق می‏اندازد. در نتیجه حاملگی‌های زودرس خیلی كمتر اتفاق می‏افتد. 
شیردهی می‏تواند موجب از دست دادن اضافه‌وزن مادر در طول بارداری، مصرف كالری در بدن مادر و بازگشت وزن او به وزن قبل از دوران بارداری شده و به همین دلیل اندامش نیز زودتر به حالت طبیعی قبل از بارداری برمی‏گردد.در مادران شیرده، احتمال ابتلا به سرطان سینه و تخمدان نیز بسیار كمتر است.

شیر مادر سبب افزایش سطح ایمنی بدن شیرخوار در برابر ابتلا به انواع عفونت‌های حاد تنفسی و اسهال و تامین انواع املاح و ویتامین‌ها به مقدار كافی (در صورت تغذیه مناسب مادر) برای شیرخوار می‏‌شود. در مورد مزایای اقتصادی ـ اجتماعی شیرمادر باید گفت كه تغذیه با شیرمادر، با توجه به افزایش نیاز غذایی مادر در طول شیردهی، از هر شیوه دیگر تغذیه، به مراتب ارزان‌تر است.

كودكانی كه از شیر مادر تغذیه می‏‌كنند، چون كمتر بیمار می‏شوند، هزینه درمان آنها به طور مشخصی كاهش می‏‌یابد. در بیمارستان‌هایی كه از شیوه مراقبت هم‏اتاقی مادر و نوزاد  استفاده می‏شود، بروز عفونت و همه‏گیر شدن آن در بین نوزادان به مراتب كمتر بوده است.

مادرانی كه كودك‌شان را با شیر خود تغذیه می‏‌كنند، علاوه بر كمك به رشد و تكامل مناسب نسل آینده، از خروج مقادیر هنگفتی ارز به خارج از كشور برای ورود شیرخشك جلوگیری كرده و از این طریق به توسعه اقتصادی كشور نیز كمك می‏‌نمایند. سلامت هر جامعه با ارتقای سطح تغذیه، رشد كودكان، پیشگیری از بیماری‌های عفونی، تنظیم خانواده و كنترل جمعیت ارتباط مستقیم دارد. تغذیه با شیرمادر به تنهایی همه این امكانات را با روشی اقتصادی و آسان میسر می‏‌سازد.

روش‌های شیردهی

گرچه همه مادران به طور طبیعی و غریزی علاقه‌مندند فرزندان‌شان را با شیر خود تغذیه كنند، ولی آنچه مسلم است، نحوه صحیح شیر دادن را باید بیاموزند.
در نوزادان سالم كه به طور طبیعی یا از طریق سزارین متولد شده‏اند، اولین تغذیه، طی نیم ساعت اول بعد از زایمان با كمك پرستار یا ماما انجام می‏‌گیرد و آموزش لازم به مادر داده می‏‌شود.
نوزاد باید نوك پستان و قسمت اعظم‌هاله قهوه‏ای آن، كه سینوس‌های شیری در پشت آن قرار دارند را در دهان بگیرد و بین كام سخت و زبانش بگذارد تا بتواند با آرواره‏‌هایش به سینوس‌های شیری فشار وارد كند.

در اینجا مسأله مهم، قابلیت كشش نسج پستان بوده و شكل نوك پستان، اعم از صاف، كوتاه، بلند یا فرورفته، نقش چندانی در وضعیت شیر خوردن ندارد. به شرط آنكه قسمت بیشتری از آرئول (هاله قهوه‏ای) در دهان شیرخوار قرار گیرد.
مادر هنگام شیردادن باید در وضعیت راحتی قرا بگیرد. می‏‌تواند در حالت نشسته، خوابیده به پشت، خوابیده به پهلو، روی صندلی، روی زمین و یا روی تخت به راحتی شیر بدهد.

معمولی‏ترین روش شیردادن، بغل‏ گرفتن نوزاد است؛ به طوری كه شانه نوزاد روی خم آرنج و سرش روی بازوی مادر قرار گیرد، صورتش مقابل سینه مادر و سر و بدنش در یك امتداد باشد و دست او كه در تماس با بدن مادر است، در پهلوی مادر قرار بگیرد نه بین نوزاد و بدن مادر و بالاخره سرین (باسن) او در آغوش مادر باشد.

در وضعیت خوابیده به پهلو می‏باشد. خصوصا در خانمی كه سزارین شده، به كار برده می‏شود. در این گونه موارد، پرستار یا ماما، حتما باید در شیردهی به مادر كمك كند.
روش دیگری كه مادر می‏تواند نوزادش را شیر بدهد، روش زیر بازو است. به این ترتیب كه مادر در وضعیت نشسته مثلاً با دست راست، سر نوزاد را نگه داشته و بدن و پای او را در زیر بغل و بازوی خود قرار ‏دهد كه البته در این حالت هم می‏تواند از یك بالش برای زیر دستش استفاده كند.

قبل از هر بار شیردادن، مادر حتما باید دست‌هایش را با آب و صابون بشوید. در صورت امكان روزی یك بار استحمام نماید و اگر این كار برایش مقدور نیست، حداقل روزی یك بار سینه‌هایش را بشوید. برای شستشوی سینه‌ها به جز آب سالم نباید از هیچ ماده یا محلول ضدعفونی‏كننده نظیر صابون یا الكل استفاده شود؛ زیرا ممكن است منجر به ترك خوردن نوك سینه شود.

بعد پایان شیردهی، برای جلوگیری از صدمه به نوك پستان ، بهتر است یك قطره شیر بر روی آن بماند و در معرض هوا خشك شود. به عبارت دیگر، بعد از شیر دادن، نیازی به شستشوی پستان نیست.
برای اینكه ترشح شیر، لباس را كثیف نكند، می‏توان از یك تكه پارچه تمیز و لطیف در داخل لباس، استفاده كرد. در بعضی موارد، از جمله وضعیت نادرست مكیدن، كه متوقف كردن تغذیه از پستان ضروری است، نباید پستان را از دهان شیرخوار بیرون كشید، بلكه باید انگشت كوچك دست را از گوشه دهان شیرخوار وارد نمود تا خلاء ناشی از مكیدن برطرف شده و آن را به آسانی رها کند.

 

برچسب ها: مزایای شیر مادر، تغذیه کودک با شیر مادر، تغذیه شیرخوار، اهمیت شیر مادر، روش‌های شیردهی تعداد بازديد: 815 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز