Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 10:54

17
آذر
نكات كليدی در تغذيه كودكان

نكات كليدی در تغذيه كودكان

در ظرف غذای كودك مقداری مرغ بریان همراه با سبزیجات تازه بگذارید.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

در آمریكا، كودكان بسیاری هستند كه كلسترول بالا دارند یا از چاقی زیاد در عذابند. این شرایط مشكلات بسیاری به همراه دارد و ممكن است كودك‌تان در آینده به بیماری دیابت یا فشارخون بالا دچار شود. شما می‌توانید به كودك خود كمك كنید تا رژیم غذایی سالمی داشته باشد و مرتب ورزش كند تا خطر ابتلا به این بیماری‌ها به حداقل برسد.

چطور می‌توانم به تغذیه كودكم كمك كنم؟
اگر شما برای خودتان و سایر افراد خانواده غذاهای مغذی و سالم درست كنید و در واقع غذاهای سالم بخورید، كودك‌تان هم سالم‌تر غذا می‌خورد. البته هرگز نباید تنوع غذایی را فراموش كنید تا تمام ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز خانواده تامین شود.

برخی از غذاهای سالم برای کودکان

صبحانه: اولین وعده غذایی روزانه و بهترین زمان برای صرف غذاهای پرفیبر است. نان، غلات، میوه‌ها، پنیرهای كم چرب و ماست، غذاهای مناسب صبحانه هستند. از شیرهایی كه چربی‌شان بیش از 2 درصد نیست نیز حتما استفاده كنید. آبمیوه‌ها معمولا كالری بالا و نسبت  به خود میوه‌های تازه، مواد مغذی كمتری دارند.

ناهار: می‌توانید با مقداری نان یك ساندویچ سالم برای كودك‌تان درست كنید. كمی تاس‌كباب با مقداری فلفل‌دلمه را درون یك تكه نان گذاشته آن را بپیچید و به جای چیپس و پفك و سایر خوراكی‌های پركالری به كودك‌تان بدهید. چگونه می‌توان ساندویچ‌هایی با مواد مغذی درست كرد.

از غذاهای كم چرب یا بدون چربی استفاده كنید (مثل برخی گوشت‌ها) و آنها را داخل ساندویچ گذاشته یا باریك باریك كرده و روی سالاد بگذارید. گوشت‌هایی مثل گوشت بوقلمون و مرغ برای كودكان مناسب‌ترند.
گوشت را داخل نان گذاشته و مقداری سس رژیمی به آن اضافه كنید. 

سبزیجاتی مثل پیاز، هویج و كرفس را خرد كرده و به سالادش اضافه كنید و از یك مایونز بدون چربی برای طعم‌دار كردن آنها استفاده نمایید.  در یك سالاد فوق‌العاده مرغ، مقداری كشمش، مایونز كم‌‌چرب و تكه‌هایی از هویج خرد شده همراه با مرغ بریزید. در ساندویچ‌های بوقلمون از سس قره‌قاط استفاده كنید. 

پنیر كم چرب همراه با مقداری گوشت ران و خردل با نان گندم سیاه، یك ساندویچ فوق‌العاده محسوب می‌شود.  گوشت‌ها را پس از پختن نازك ببرید و با كمی سس تند به آنها طعم بهتری بدهید.

خوراكی‌های مختصر و مفید برای كودكان

میوه‌ها، سبزیجات و تمام غلات معمولا بدون چربی یا كم چرب هستند. ما در اینجا چند روش سرو این غذاها را برای كودك‌تان پیشنهاد می‌كنیم:

میوه‌ها: تكه‌های كوچك انواع میوه در مقداری ماست كم چرب؛ مانند: توت‌فرنگی، كشمش، انگور، آناناس، تكه‌های پرتقال و گریپ‌فروت، موز كه خیلی ملایم در آب سیب حرارت دیده باشد، تكه‌های سیب، تركیبی از میوه‌های خشك‌شده.

سبزیجات: تكه‌های هویج، تكه‌های كرفس، كلم بروكلی، گل‌كلم، گوجه‌فرنگی.

پروتئین: پنیری كه 1 درصد چربی داشته یا اصلا چربی نداشته باشد.  ماهی تن همراه با كمی مایونز بدون چربی  ماست كم چرب همراه با تخم آفتابگردان و میوه‌های ریز خشك شده  بادام بی‌نمك همراه با مقداری قره‌قاط خشك

 

برچسب ها: تغذیه کودک، غذاهای سالم برای کودکان، میان وعده کودکان، صبحانه کودک، ناهار کودک تعداد بازديد: 892 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز