Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:12

29
مهر
نوزادان چقدر خواب نیاز دارند؟

نوزادان چقدر خواب نیاز دارند؟

مقدار خواب نوزادان با بقیه افراد تفاوت است. بچه ها خیلی سریع بزرگ میشوند، برای همین خیلی مهم است که به اندازه کافی بخوابند تا انرژی لازم برای بازی کردن و دیگر فعالیت های لازم جهت رشد را داشته باشند.

عادت خواب نوزادان و کودکان

تنظیم خواب نوزادان دغدغه اکثر والدین است. داشتن عادت های خواب مناسب همچون زمان خواب منظم و خوابیدن در یک محیط آرامش بخش و امن کمک زیادی به افزایش خواب کودک دارد.

 

بچه ها چقدر خواب نیاز دارند؟

میزان خواب کودکان تازه به دنیا آمده خیلی متفاوت است. اما پس از ماه اول اکثر بچه ها حدود 14 تا 17 ساعت در شبانه روز میخوابند. به مرور کودک زمان بیشتری در شب و کمتر در روز میخوابد.

کودکانی که تازه راه رفتن را شروع کرده اند و یا آن هایی که مهد کودک میروند روزی 11 تا 14 ساعت زمان خواب نیاز دارند. بیشتر این زمان باید در طول شب باشد اما برخی اوقات بچه نیاز به اندکی خواب در طول روز نیز دارد.

سعی کنید خواب در طول روز نهایتا 1 تا 2 دو ساعت باشد تا خواب شب کودک بهم نخورد. کودکانی که در سن پیش دبستانی هستند بطور میانگین 9 تا 11 ساعت خواب نیاز دارند.

 

چرخه خواب نوزاد

الگوی خواب ما توسط ساعت درونی بدن کنترل میشود که باعث میشود در طول روز بیدار بوده و در شب ها بخوابیم. ساعت بدن ترشح هورمونی به نام ملاتونین را کنترل میکند که در واقع به بدن میگوید چه زمانی وقت خوابیدن است.

اکثر بچه ها 20 دقیقه پس از رفتن به رخت خواب، میخوابند. خیلی مهم است که زمان خواب کودک در شب و روز را منظم کنید. این کار به بدن کودک برای ترشح ملاتونین کمک کرده که باعث میشود بچه سریع تر به خواب برود. زمانی که میخوابیم، به ترتیب به چرخه های عمیق تر و سپس سبک تر خواب در طول شب میرویم.

خواب با کیفیت یعنی اینکه بچه خواب عمیق خوبی دارد و خیلی از خواب نمیپرد. عمیق ترین قسمت خواب معمولا قبل از نیمه شب است، بنابراین اگر زود تر بچه را بخوابانید، او میتوانید مدت بیشتری خواب عمیق داشته باشد.

 

ایجاد عادت های خوب خواب برای نوزاد

تغذیه خوب و ورزش (فعالیت بدنی) باعث میشود تا کودک شما خواب خوبی داشته باشد. اگر میتوانید زمان غذا خوردن کودک را تنظیم کنید تا بچه گشنه یا خیلی سنگین به خواب نرود چراکه این موضوع میتواند باعث ناراحتی بچه در هنگام خواب شود.

فعالیت های فیزیکی منجر به سوزاندن انرژی میشود و این موضوع از بی قراری و نا آرامی بچه هنگام خواب جلوگیری میکند. کودکتان را به بازی در خارج از خانه تشویق کنید چراکه در معرض آفتاب بودن میتواند به همگام سازی ساعت بدن و تنظیم خواب کمک کند.

 

خواب نوزاد

فعالیت های آرام همچون نگاه کردن به کتاب، قصه گفتن برای بچه یا پخش موسیقی آرام میتواند به آرام شدن کودک کمک کرده تا خواب راحتی داشته باشد. این مراحل آماده سازی قبل از خواب برای کودکانی که در خوابیدن مشکل دارند خیلی موثر و مفید است.

دنبال کردن یک برنامه منظم قبل از خواب مانند مسواک زدن و دوش گرفتن و بعد خوابیدن باعث میشود تا کودک به انجام این کار ها هنگام خواب عادت کند. همچنین اینکه کودک در محیط خواب احساس آرامش و امنیت داشته باشد، بسیار مهم است.

برخی از بچه ها ممکن است زمانی که آن ها را تنها در یک اتاق تاریک قرار میدهید دچار استرس و نا آرامی شوند. استفاده از چراغ خواب یا باز گذاشتن درب اتاق میتواند راهکار خوبی باشد. اگر فرزند شما عادت به چک کردن زمان دارد، اطمینان حاصل کنید که هنگام خواب ساعتی در دید آن ها وجود ندارد.

 

تنظیم خواب نوزاد

اگر کودکتان بیش از 5 سال دارد، نگذارید در طول روز بخوابد. مواظب باشید که بچه مواد کافئین دار مانند شکلات نخورد تا برای خواب مشکلی نداشته باشد.

در نهایت زمانی که بچه در رخت خواب قرار میگیرد ممکن است نیاز داشته باشد برای مدتی در کنار او باشید تا بخوابد، در این شرایط حتما چراغ ها را خاموش کرده و محیط را ساکت و تاریک کنید تا جو و محیط خوابیدن برهم نخورد.

برچسب ها: نوزادان، کودکان، خواب نوزاد، رشد نوزادان، تنظیم ساعت خواب، چرخه خواب نوزاد تعداد بازديد: 473 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز