Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 11:59

28
مرداد
اتاقی دنج برای کودک بسازیم

اتاقی دنج برای کودک بسازیم

لازم است با برخی از نکات اولیه و پایه‌ای برای چیدمان و طراحی اتاق خواب کودک آشنا شوید تا فضای دنج و شادی را برای فرزندتان آماده کنید. به نکات ذکر شده در این مقاله توجه نمایید.

اعظم اسلامی مجد

 

مهم‌ترین نکته در ارتباط با اتاق خواب کودک، ایجاد فضای امن و راحت برای خواب کودک است.

اتاق خواب کودک، یک اتاق خاص و ویژه است، ویژه‌‌تر از سایر اتاق‌های یک خانه.

در ماه‌های نخست از زندگی کودک، از اتاق خواب برای برخی کارهای دیگر مثل عوض کردن پوشک استفاده می‌شود، ولی عمدتاً برای خواب کودک است.

نیازهای اولیه نوزادان کم‌تر و محدودتر است و کمی که بزرگ‌تر می‌شوند، خواسته‌ها و احتیاجات‌شان نیز بیشتر می‌شود.

لازم است با برخی از نکات اولیه و پایه‌ای برای چیدمان و طراحی اتاق خواب کودک آشنا شوید تا فضای دنج و شادی را برای فرزندتان آماده کنید.

 رویاهای شیرین

در ماه‌های اول، کودک شما بیشتر اوقات در خواب است. حدود 18-16 ساعت خواب در 24 ساعت شبانه‌روز.

هر 4-2 ساعت یکبار از خواب بیدار می‌شود تا غذا بخورد. از 1 ماهگی تا 2 سالگی کودک، زمان خواب او کم‌کم کاهش می‌یابد تا جایی که به 13 ساعت می‌رسد.

به‌طور یقین می‌توان گفت که کودکان هر زمان که بخواهند، می‌خوابند و نیاز نیست که شما کار خاصی انجام بدهید تا فرزندتان به خواب برود و یا اینکه او را بیدار کنید، زیرا هر وقت لازم باشد، بیدار می‌شود، اما به هر حال این مطلب را نیز باید پذیرفت که اغلب کودکان در اتاق‌های آرام‌تر و تاریک‌تر، راحت‌تر به خواب می‌روند. 

اتاق خواب کودک باید آنقدر نور داشته باشد که شما بتوانید شب هنگام به راحتی به او شیر بدهید یا اینکه پوشکش را عوض کنید، اما کودکان در اتاق‌های تاریک راحت‌تر می‌خوابند.

نوزادان و کودکان خردسال معمولا تا 3-2 سالگی از تاریکی نمی‌ترسند، وقتی که توانایی تجسم‌‌شان از چیزهای خطرناک و ترسناک بالا رفت، کم‌کم‌ ترس‌شان نیز بیشتر می‌شود.

انتخاب‌های شما از مقوله وسایل مورد نیاز برای خواب کودک‌تان، گهواره، ننو و تخت‌خواب است. برخی از والدین ترجیح می‌دهند که فرزندشان در روزهای نخست‌ پس از تولد در کنار خودشان بخوابد.

والدین در این باره حق انتخاب دارند و می‌توانند به اختیار خود انتخاب کنند که فرزندشان این چند هفته را در کنارشان بخوابد یا جداگانه و در تخت‌خواب خودش.

برخی از متخصصان می‌گویند که در کنار والدین خوابیدن شیرخواران باعث افزایش خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی در آنان می‌شود.

عده‌ای دیگر نیز احتمال بروز این خطر را بسیار ضعیف می‌دانند، حتی معتقدند می‌تواند باعث کاهش آن نیز بشود.

بهترین کار این است که گهواره شیرخوار کنار تخت‌خواب خودتان باشد و یک لبه آن که در مجاورت شما است، نرده یا حفاظ نداشته باشد. به این ترتیب او در تخت‌خواب جداگانه خودش است اما کاملا نزدیک خودتان.

اگر ترجیح می‌دهید که کودک شیرخوارتان در تخت‌خواب شما بخوابد، حتما از پزشک متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید، مثلا شیرخوار در روزهای نخست از زندگی‌اش از بالش استفاده نمی‌کند.

بهتر است که به نکات خواب شیرخوار بیشتر اهمیت دهید و حتی قبل از تصمیم‌گیری برای بچه‌دار شدن همه چیز را در نظر بگیرید.

وسایل مورد نیاز برای اتاق خواب کودک

تعدادی وسایل در کنار هم چیده می‌شوند و اتاق خواب کودک را تشکیل می‌دهند؛ تخت‌خواب،‌ مبل و برخی وسایل دیگر. انتخاب و خرید این وسایل کاملا وابسته به بودجه شما است.

وسایل ضروری، تعداد کمی دارند. شما می‌‌توانید اصل‌کاری‌ها را بخرید و بقیه را بعداً سر فرصت مناسب تهیه کنید.

به این موارد برای اتاق کودک توجه نمایید:

 گهواره

 میز مخصوص عوض کردن پوشک

 صندلی راحتی

 دراور (کشویی)

 میز کناری

 نور اتاق

 کفپوش

 چراغ خواب

 گهواره یا ننوی متحرک

 

برچسب ها: اتاق کودک، دکوراسیون اتاق کودک، اتاق خواب کودک، چیدمان اتاق کودک، طراحی اتاق خواب کودک، وسایل مورد نیاز اتاق خواب کودک، وسایل مورد نیاز اتاق کودک تعداد بازديد: 1621 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز