Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:27

7
شهریور
نقش رنگ و طراحی اتاق کودکان در شادی آنها

نقش رنگ و طراحی اتاق کودکان در شادی آنها

رنگ‌های خنثی مانند آبی، صورتی، بژ، سبز، زرد و گلبهی رنگ‌های آرامش بخشی محسوب می‌شوند.

تحريريه كودك سالم

 

شاید انتخاب رنگ اتاق برای فرزندتان در ابتدا کار ساده‌ای به نظر برسد، اما پیش از انتخاب نهایی فاکتورهایی باید حتما در نظر گرفته شوند. دکور اتاق فرزند شما نباید فقط زیبا باشد؛ رنگ‌ها، اسباب بازی‌ها و نحوه چینش وسایل اتاق باید با روحیه و سن کودک نیز سازگار باشد. 

رنگ و طرح دیوار 

رنگ‌های خنثی مانند آبی، صورتی، بژ، سبز، زرد و گلبهی رنگ‌های آرامش بخشی محسوب می‌شوند. علاوه بر آرامش، این رنگ‌ها خواب خوب فرزندتان در طول شب را نیز تضمین می‌کنند. برای طرح‌های دیوار نیز به دنبال طرح‌های الهام بخش مانند ستاره، ابر، رنگین کمان و گل باشید. حتی کشیدن یک درخت بر روی دیوار می‌تواند به رشد بهتر فرزندتان کمک کند.

تصاویر خشن و جنگی، حیوانات وحشی، و جملات و کلمات نامناسب منجر به افزایش خشونت کودک می‌شوند. به همین دلیل هم شما باید سعی کنید محیط اتاق فرزندتان را از این گونه محتواها دور نگه دارید. 

چینش لوازم اتاق

جا دادن تعداد زیادی لوازم در اتاق باعث کاهش نظم فکری و خلاقیت کودکان می‌شود و یادگیری را برای آنها دشوار می‌سازد. سعی کنید با استفاده از قفسه‌های دیوار رنگی و جادار، اسباب بازی‌های آنها را نظم ببخشید و مرتب کنید. قفسه‌های رنگی نه تنها از لحاظ بصری برای چشم تنوع ایجاد می‌کنند، بلکه در منظم شدن اتاق نیز تاثیر بسیاری دارند.

همچنین هنگام خرید وسایل بازی برای فرزندتان، به دنبال وسایل ساده و رنگی باشید. بلوک‌های چوبی خانه‌سازی یا تشکچه‌های بازی گزینه‌های مناسبی هستند. نحوه چینش وسایل اتاق نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و می‌تواند در آرامش فرزندتان نقش بسیاری داشته باشد.

تخت آنها باید در جایی از اتاق قرار گیرد که از پنجره دور باشد. برای انتخاب روتختی از فرزندتان نیز نظرخواهی کنید. جنس روتختی و روبالشی باید لطیف باشد و با پوست فرزندتان سازگاری داشته باشد. پنجره‌ها نیز بهتر است دارای پرده‌های پارچه‌ای و رنگی باشد. آیینه و سایر وسایلی که نور و تصویر را در خود انعکاس می‌دهد ممکن است در طول شب باعث وحشت فرزندتان شود.

پس بهتر است این وسایل به گونه‌ای قرار گیرند که در طول شب فرزندتان نتواند تصاویر اشیا را در آن ببیند. همچنین از استفاده از فضای زیر تخت به عنوان انباری و قرار دادن لوازم اضافی در آنجا جدا خودداری کنید و سعی کنید این فضا را کاملا تمیز و خالی نگه دارید. 

آرام کردن کودکان شلوغ

اگر فرزند شما شلوغ و شیطان است، بهتر است در اتاق او چند گیاه طبیعی و سبز بگذارید. وجود گیاهان طبیعی و سبز در اتاق باعث افزایش اکسیژن و تازه شدن هوای اتاق می‌شود. بهتر است از گیاهان مقاومی، نظیر بامبو استفاده کنید تا نگهداری آنها نیز ساده‌تر باشد. از آنجا که معمولا کودکان بازیگوش هستند، شما خودتان باید مراقبت از گیاه را بر عهده گیرید و علاوه بر دادن آب، از دریافت نور توسط گیاه به میزان کافی مطمئن شوید. 

تنوع و تغییر را فراموش نکنید

تغییر و تنوع در دکوراسیون و رنگ اتاق در رشد شناختی و خلاقیت کودک موثر است، خصوصا اگر کودک در سنی باشد که متوجه مفهوم رنگ‌ها و اهمیت چینش وسایل در اتاق باشد. علاوه بر تغییر رنگ اتاق، شما می‌توانید با تغییر تابلوها و تصاویر دیوار و رنگ پرده‌ها و روتختی در فضای کلی اتاق تنوعی چشمگیر ایجاد کنید.

کارهایی نظیر آویزان کردن عروسک یا ماه و ستاره از سقف نیز می‌تواند الهام بخش باشد. محیط اطراف کودک بر حال او و مراحل رشدش در طول زندگی تاثیر بسیاری می‌گذارد. با استفاده از رنگ‌های آرام بخش، استفاده از حداقل وسایل، خلوت نگهداشتن اتاق و استفاده از لوازم تزئینی مثبت، شما به کودک نوعی حس آرامش، امنیت و تعادل می‌دهید.

همین مسئله نه تنها به افزایش تمرکز و آرامش آنها کمک می‌کند، بلکه در روابط اجتماعی آنها با یکدیگر نیز تاثیرگذار است. شما به عنوان پدر یا مادر یکی از مهم‌ترین وظایف‌تان ایجاد آرامش و امنیت روانی برای فرزندتان است. یکی از بهترین فرصت‌ها در این رابطه، ایجاد فضایی مناسب در اتاق کودک است؛ مکانی که کودک بیشتر زمان خود را در آن صرف می‌کند.

 

برچسب ها: اتاق کودک، دکوراسیون اتاق کودک، رنگ اتاق کودک، کودک شاد، طراحی اتاق کودک، رنگ دیوار اتاق کودک، چینش اتاق کودک تعداد بازديد: 1898 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز