Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 15:01

14
شهریور
رنگ‌آميزی اتاق كودك

رنگ‌آميزی اتاق كودك

استفاده درست از رنگ‌های طبیعی و مناسب تأثیر زیادی در تاریكی و روشنی اتاق دارد.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

تصمیم‌گیری برای رنگ اتاق

برای آنكه رنگ‌های انتخابی كودك‌تان تند و ناخوشایند به نظر نرسد، برخی پارامترها را برایش در نظر بگیرید و محدوده انتخابات او را كوچك‌تر كنید و او را متقاعد كنید كه اتاق خواب محلی برای احساس آرامش و استراحت كردن است، نه جایی برای بازی و تفریح دائم و نمی‌‌توان آن را مثل شهربازی رنگ آمیزی كرد. از طرفی هم این محدوده، به كودك‌تان اختصاص دارد؛ بنابراین لازم است از رنگ‌ها به شكل عاقلانه‌تری استفاده كرد و فضای كودكانه‌ای ایجاد نمود.  

اتاق‌های مربع شكل

آسان‌ترین شكل اتاق برای رنگ‌آمیزی اتاق مربع شكل است؛ اما اگر اتاق فضای كوچكی داشته باشد، مثل یك جعبه كوچك به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی بهتر است یكی از دیوارها را رنگ دیگری بزنید و از رنگ‌ها بسیار كمرنگ‌تر استفاده كنید؛ اینكار باعث می‌شود كه با تماشای اتاق كمتر متوجه مربع بودن آن شوید و برخی قسمت‌های اتاق نیز بیشتر جلب توجه كنند. اتاق‌هایی كه سقف شیب‌دار دارند، با استفاده از رنگ‌های تیره بافت جالبی ایجاد می‌كنند. گوشه‌های اتاق بهترین نقاط برای قرار دادن میز و صندلی مطالعه، میز تحریر و سایر وسایل تحصیلی هستند.

رنگ زدن را ادامه بدهید و علاوه بر دیوارها برخی از وسایل اتاق را نیز متناسب با آنها رنگ‌آمیزی كنید؛ مثل صندلی. این بخش را به دلخواه انجام دهید. برای ایجاد تناسب بیشتر می‌توانید از قالیچه رنگی، كوسن و یا هر چیز دیگری استفاده كنید و اتاق خواب كودك‌تان را زیباتر كنید. 

اتاق‌های مستطیل‌ شكل

حقه‌ای كه می‌توانید در این گونه اتاق ها استفاده كنید، این است كه تعادل بیشتری در اتاق به وجود آورید؛ به خصوص اگر تختخواب درست به موازات ضلع بلند (طول) اتاق باشد. راحت‌ترین كار برای ایجاد تعادل این است كه دیوارهای بلندتر (طول‌ها) را با رنگ‌های روشن‌تر، رنگ‌آمیزی كنید و عرض‌ها را تیره تر؛ به این ترتیب طول‌ها كمی دورتر و اتاق مربع‌تر به نظر می‌رسد.  

اتاق‌هایی به شكل L
برخی از گوشه‌ها در اتاق‌ بسیار سخت با قسمت‌های دیگر اتاق هماهنگ می‌شوند؛ بنابراین می‌توانید آنها را برجسته‌تر كنید. برای دخترها وجود چنین قسمت‌هایی یك حسن دارد و شما می‌توانید از آن كنج‌ها برای قرار دادن كمد لباسش استفاده كنید یا اینكه میز توالت‌اش را آنجا بگذارید.

برای كودكان بزرگ‌تر این كنج‌ها محل مناسبی برای قرار دادن میز تحریر با یك چراغ مطالعه مناسب و یا میز كامپیوتر است. اگر تصمیم دارید كه در اتاق خواب كودك‌تان از هیچ رنگ برجسته‌ای استفاده نكنید و تمام دیوارها ملایم و خنثی نقاشی شوند، می‌توانید با استفاده از وسایل اتاق و مبلمان به آنها رنگ دهید؛ مثلاً از قالیچه، كوسن، چراغ‌خواب، قاب عكس با رنگ‌های زیبا و متناسب استفاده كنید و فضای منحصر به فردی به وجود آورید. در كنار دیوارهایی كه رنگ خنثی دارند، بهتر است از تركیبات كرم و سفید استفاده كنید.  

انتخاب كودك

اگر اتاق كودك‌تان را مطابق سلیقه او رنگ می‌زنید، احتمالاً اتاق او بسیار شلوغ و پیچیده به نظر خواهد رسید؛ به خصوص اگر از رنگ‌های نارنجی و صورتی تند استفاد كند. برای آنكه هر كس با حضور در اتاق خواب كودك‌تان احساس خوشایندی داشته باشد، نكات زیر را مورد توجه قرار دهید: 

ابتدا از كودك‌تان بپرسید كه چه رنگی را ترجیح می‌دهد و رنگ انتخابی‌اش كدام است؛ سپس آن رنگ را ملایم‌تر و كم‌رنگ‌تر كرده و در كنار آن از سایه روشن‌ها استفاده كنید. به این ترتیب او انتخاب نهایی را دارد و شما رنگ انتخابی او را قابل استفاده‌تر می‌كنید. به كودك‌تان این فرصت را بدهید تا از میان رنگ‌های كاتالوگ، رنگی را انتخاب كند و بعد رنگ انتخابی او را با رنگ‌های ملایم‌تر و نرم‌تر تركیب كنید تا نتیجه مطلوب‌تری به دست آید. رنگ‌های تندی كه او انتخاب می‌كند و اصرار دارد مورد استفاده قرار بگیرد را می‌توانید به صورت محدودتری فقط روی یك دیوار به كار بگیرید.  

اتاق‌های بزرگ با سقف‌های بلند

از رنگ‌های گرم استفاده كرده و روی دیوارها قاب عكس‌ها و قفسه‌های بیشتری نصب كنید. سقف را یكی دو پرده تیره‌تر از دیواره‌ها رنگ كنید تا اگر سقف خانه بسیار بلند است، باعث شود كوتاه تر به نظر برسد. در بالا و پایین اتاق می‌توانید از رنگ‌های متفاوت‌تر استفاده كنید. یك‌سوم قسمت پایینی اتاق را تیره‌تر كنید تا توجه بیشتری را به سقف و بالای دیوارها جلب كند و اتاق كمی كوچك تر به نظر برسد.  

اتاق‌های كوچك با سقف‌های كوتاه

از رنگ‌های ملایم و كم‌رنگ استفاده كنید. رنگ‌های پررنگ باعث می‌شوند تا فضا محدودتر به نظر برسد. از این رنگ‌ها فقط برای متمایز كردن برخی بخش‌های خاص استفاده كنید. از هر چیزی كه باعث شود اتاق خواب كودك‌تان به دو بخش تقسیم شود، صرف‌نظر كنید یك خط عرضی پهن روی دیوار باعث می‌شود كه سقف خانه كوتاه‌تر به نظر برسد؛ برعكس استفاده از خطوط باریك طولی (عمودی) باعث می‌شود سقف بلندتر به نظر آید.

اگر از كاغذ دیواری استفاده می‌كنید، كاغذ دیواری‌هایی كه طرح‌های بسیار ریز دارند، مناسب‌ترند. در ضمن فرش‌ها و قالیچه‌هایی كه طرح‌های شلوغ دارند نیز فضا را كوچك‌تر نشان می‌دهند.  

از رنگ‌ها برای افزایش فضای خانه استفاده كنید

رنگ‌های روشن معمولاً باعث می‌شوند دیوارها دورتر و فضای اتاق بزرگ‌تر و وسیع‌تر به نظر برسد؛ در حالی كه رنگ‌های گرم و پررنگ باعث می‌شوند دیوارها جلوتر و فضای اتاق كوچك‌تر به نظر آید. لذا اگر اتاق خواب كودك‌تان كوچك است، بیشتر روی رنگ‌های روشن مانور دهید و اگر می‌خواهید در یك اتاق خواب بزرگ احساس گرمای بیشتری ایجاد كنید، از رنگ‌های اصلی و پررنگ‌تر استفاده كنید. رنگ‌های درست را با تركیبات مناسب به كار بگیرید تا خنثی‌تر به نظر آیند؛ به این ترتیب مشكلات به حداقل می‌رسند.  

استفاده از نورهای طبیعی

استفاده درست از رنگ‌های طبیعی و مناسب تأثیر زیادی در تاریكی و روشنی اتاق دارد. برخی سایه روشن‌های خاص باعث تیره‌تر به نظر رسیدن اتاق می‌شود و برخی دیگر آن را روشن‌تر نشان می‌دهند. بهترین كار این است كه از رنگ‌هایی با تن روشن و گرم برای دیوارهایی كه یك پنجره كوچك دارند یا رو به قسمت شمالی خانه هستند، استفاده كنید و از رنگ‌های سرد برای دیوارهایی كه پنجره بزرگ دارند. رنگ‌های گرم‌تر، مثل زرد و قرمز و رنگ‌های سرد مثل آبی به خاطر وجود رنگدانه‌های قرمز و آبی، سرد یا گرم به نظر می‌رسند.  

انتخاب رنگ مناسب 
رنگ‌هایی كه برای رنگ‌آمیزی دیوارها مورد استفاده قرار می‌دهید اگر پایه آب داشته باشند (با آب تركیب شوند)، بسیار راحت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند و بوی بسیار كمتری هم دارند. اگر كودك شما از آسم و آلرژی رنج می‌برد، بهتر است این‌گونه رنگ‌ها را در اولویت قرار دهید.

رنگ‌هایی كه حلال‌های نفتی دارند، مناسب آنها نیستند. برای آنكه دیوارها كمی براق‌تر و پرجلاتر به نظر برسند، می‌توانید از رنگ‌های براق استفاده كنید. این رنگ‌ها راحت‌تر تمیز می‌شوند و اگر كودك روی دیوار ماژیك بكشد، بهتر پاك می‌شود. رنگ‌های روغنی و براق، سنتی‌ترند و راحت‌تر تمیز می‌شوند؛ اما برای تهیه و تركیب آنها باید دقت بیشتری كرد.

در ضمن بوی رنگ حتماً تا چند روز در فضای خانه می‌ماند. رنگ خود را از یك كارخانه مطرح و معروف انتخاب كنید. در ضمن هنگام استفاده تمام نكات درج شده روی برچسب رنگ‌ها را مورد توجه قرار دهید. قبل از شروع رنگ‌آمیزی دیوارها را پاك كنید. ساده‌ترین راه برای انتخاب رنگ، تست كردن آن روی یك تكه كاغذ یا مقوای بزرگ است. اینكار را دو سه بار در طول شبانه‌روز انجام دهید. تا ببینید كه رنگ روی كاغذ در ساعت‌های مختلف روز و شب چه جلوه‌ای دارد. 

 

برچسب ها: اتاق کودک، دکوراسیون اتاق کودک، رنگ اتاق کودک، رنگ دیوار اتاق کودک، دیوار اتاق کودک تعداد بازديد: 1322 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز