Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 15:03

22
آذر
آنچه مدارس به ما یاد نمی دهند!

آنچه مدارس به ما یاد نمی دهند!

بعضی از مطالب، مانند چگونگی موفق شدن و چگونگی رسیدن به خواسته‌ها، در مدارس به فرزندان ما آموزش داده نمی‌شوند و ما به عنوان مادر و پدر باید آنها را از کودکی به فرزندان‌مان بیاموزیم.

رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره

 

شاید تعجب کنید اما بعضی از مطالب، مانند چگونگی موفق شدن و چگونگی رسیدن به خواسته‌ها، در مدارس به فرزندان ما آموزش داده نمی‌شوند و ما به عنوان مادر و پدر باید آنها را از کودکی به فرزندان‌مان بیاموزیم.

حتی به احتمال زیاد این مطالب در دانشگاه‌ها هم آموزش داده نمی‌شوند.

بنابراین لازم است با دقت این مطالب را بخوانیم و آنها را به زبان کودکانه برای فرزندان‌مان توضیح بدهیم.

وقتی فرزندمان از ما می‌پرسد که چرا در یک درس، در یادگیری یک مهارت یا هنر، یا در آموزش زبان موفق نیست باید این مطالب را برایش توضیح بدهیم:

برای موفقیت لیزری عمل کن!

حتماً درباره‌ لیزر و كاربردهای آن زیاد شنیده‌اید، جالب این جاست كه لیزر همان نور معمولی است فقط مجتمع شده و دلیل خواصش هم همین متمركز بودن آن است.

ذهن ما هم وقتی پراكنده و آشفته است، كاری از دستش برنمی‌آید و نمی‌تواند ما را به سمت هدف پیش ببرد، اما وقتی تمركز آن در یك نقطه جمع می‌شود قدرت لیزری پیدا می‌كند و نفوذش چند برابر می‌شود ما به خواسته‌های‌مان نمی‌رسیم چون بر آنها متمركز نمی‌شویم، ذهن‌مان پراكنده است و در لحظه، ممكن است چیز دیگری را طلب كند.

برای موفقیت، باید بدانی دقیقا چه می‌خواهی!

ما به خواسته‌های‌مان نمی‌رسیم چون واقعاً نمی‌دانیم چه می‌خواهیم؟

گاهی هم به جای خودمان، اطرافیان، چیزهایی را كه می‌خواهند به ما تحمیل می‌كنند، و چون خواسته‌ها واقعاً مال ما نیستند و ما هم واقعاً آنها را نمی‌خواهیم، پس عملاً به آنها نمی‌رسیم.

گاهی خواسته خیلی بزرگ، غیر قابل دسترس و غیر واقعی است، گاهی هم این ماییم كه لیاقت، یا بهتر بگویم آمادگی لازم را نداریم و انگار اصلاً به نفع‌مان نیست كه در آن زمان به خصوص به آن خواسته به خصوص برسیم، پس به آنها نمی‌رسیم.

برای مثال اگر فرزندتان می‌خواهد نمرات بهتری داشته باشد باید به او کمک کنید تا دقیقا مشخص کند که چه نمره‌ای در چه درسی را می‌خواهد افزایش بدهد؟

باید بداند که در حال حاضر نمره‌اش مثلا در درس علوم چند است؟ و می‌خواهد چند نمره ترقی کند؟ و سپس لازم است برای این افزایش نمره، به کمک معلم یا والدین یک برنامه آموزشی- مطالعاتی مشخص تنظیم کند و به آن عمل کند.

برای موفقیت باید خواسته‌ات هماهنگ با تو باشد!

ما به خواسته‌های‌مان نمی‌رسیم چون خواسته‌های‌مان هماهنگ با ما نیستند، وقتی هم خواسته‌ای هماهنگ با ما نیست انرژی و توان ما را به هدر می‌دهد، حركت‌مان را كند می‌كند، شاید هم اصلاً ما را از حركت بازدارد.

خواسته باید با علاقه، قابلیت، توانمندی و شرایط زمانی مكانی ما هماهنگی داشته باشد، نباید كلیشه‌ای، تكراری و تابع مد باشد. وقتی خواسته با ما هماهنگ نیست، به خواسته‌ها نمی‌رسیم.

برای مثال کودکی که در کارهای هنری توانمند است و به زور می‌خواهد در درس ریاضی نمره عالی بیاورد، در واقع خواسته هماهنگی با توانمندی‌های خود ندارد.

کودکان مان را لازم است که به سمت تکمیل و ارتقای توانمندی‌هایشان سوق بدهیم و انتظارات پوچ و کلیشه‌ای از آنها نداشته باشیم و به آنها یاد بدهیم که از خودشان انتظارات واقع بینانه داشته باشند.

برای موفقیت خواسته‌های‌تان را روشن کرده و به اندازه کافی صبر کنید!

اگر به هدف نرسیده‌اید، یا درخواست‌تان روشن و مشخص نبوده (یعنی مبهم و غیر واضح بوده) و یا به اندازه كافی صبر نكرده‌اید (یعنی زود احساس ناكامی كرده و عجولانه رو به بی‌قراری آورده‌اید)، شاید هم اصلاً دریافت آنچه درخواست كرده‌اید، صلاح‌تان نیست، یا به علت هماهنگ نبودن خواسته‌تان با احساس درونی‌تان نمی‌توانید رسیدن به خواسته را حس كنید، شاید هم با برخورد با كوچك‌ترین مانع دلسرد شده و خواسته‌تان را رها كرده‌اید.

برای غلبه بر احساس ناکامی به خودتان زیاد سخت نگیرید

اگر به اندازه كافی سعی و تلاش كرده‌اید، خود را سرزنش و تحقیر نكنید، وقتی وظایف خود را به درستی انجام داده‌اید، بدانید كه به هر حال جلوی همه وقایع و احتمالات را نمی‌توان گرفت.

اگر با مانع برخورد كردید، تقاضای كمك كنید

به فرزندان‌تان بیاموزید که از بزرگ‌ترها نترسند و در زمان برخورد با موانع از آنها کمک بخواهند. در واقع به فرزندن‌تان بگویید که برای حذف موانع، پیامی به همه كسانی كه می‌توانند كمكی به او  بدهند بفرستند، یكی از این افراد، و البته مهم‌ترین آنها، خود او است.

اگر مهارت کافی برای حل مسائل و برداشتن موانع به کودکان‌مان بیاموزیم آگاهانه یا ناآگاهانه قادر به برداشتن همه موانع خواهد بود، فقط باید توانمندی‌های خود را باور كند.

حواس‌تان باشد‌ كه از درستی خواسته‌تان اطمینان حاصل كنید

گفتیم درخواست باید كاملاً عینی و روشن باشد تا پاسخ مناسب دریافت شود، گاهی چیزی را می‌گویید اما چیز دیگری می‌خواهید.

این دو را یكی كنید تا به سادگی بفهمید به خواسته‌تان رسیده‌اید یا نه؟ به کودکان هم یاد بدهید که همزمان چند چیز را با هم  نخواهند و چیزی را که واقعا می‌خواهند مطرح کنند.

درخواست‌تان را دوباره بررسی كنید

گاهی متوجه می‌شوید خواسته‌تان آن نبوده كه درخواستش را كرده‌اید در این حالت لازم است آن را دوباره بررسی كنید تا متوجه شوید اشكال از كجا است، در این حالت هدف، خواسته و راه‌هایی را كه برای رسیدن به آن انتخاب كرده‌اید مجدداً بازبینی كنید و اگر هیچ اشكالی وجود نداشت و اشتباهی هم در كار نبود از خود بپرسید: آیا چیزی بهتر در انتظار من است؟

گاهی لازم است چیز بهتری را که برای ما موفقیت آمیزتر است پیداکنیم و هر کاری را انجام ندهیم.

موفق باشید...

 

برچسب ها: مدرسه، تربیت فرزندان، آموزش به کودک، والدین و فرزندان، والدین و کودکان، ارتباط با فرزندان، یادگیری مهارت تعداد بازديد: 981 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز