Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:59

12
فروردین
کودکم؛ نوروز پیام آور مهربانی و همدلی است

کودکم؛ نوروز پیام آور مهربانی و همدلی است

نوروز نه تنها خاطره‌ای خوش در ذهن کودک به جای می‌گذارد بلکه در رشد اجتماعی و عاطفی و ایجاد همدلی در او تاثیر به سزایی دارد‌. شاید بتوان نوروز را روابط اجتماعی معنا کرد.

نویسنده: اعظم حاجی یوسفی؛ بنیانگذار موسسه خیریه کودکان نیکوکار موعود ایرانیان، تهیه و تنظیم: معصومه موسایی

 

نوروز آئینی سراسر مهربانی، شادی و همدلی است و هیچ نشانه‌ای از بدی، کینه و دشمنی در این آئین یافت نمی‌شود.

در نوروز روح معنویت، عشق به خداوند و علاقه به ارزش‌ها به خوبی آشکار است.

و چه زیباست که کودک از زمان طفولیت پای سفره‌ای می‌نشیند که در آن بساط خوبی چیده شده و با خواندن دعای خیر برای خود و دیگران روزی نو را که آغاز سالی جدید است شروع می‌کند.

مادر خانه اسپند دود می‌کند و رایحه‌ای پاک در فضا می‌پیچد؛ آینه و قرآن و آب اولین چیزها است که در سفره چیده می‌شوند.

قرآن به نشانه توجه به خالق نیکی‌ها و آینه به معنی رفع کدورت و کینه و آب نشانه پاکی در زندگی، نماد عشق و دلباختگی؛ سمنو نماد زایش و باروری گیاهان، سبزه نماد شادابی و نشانگر پیوند بشریت با طبیعت، سماق و سیر و سرکه نمادی از چاشنی‌های محرک شادی و سلامتی در زندگی و ... .

از دیگر ویژگی‌های آئین‌هایی مانند نوروز این است که همه با یک هدف به شادی می‌پردازند.

ارتباط با افراد خانواده عمیق‌تر شده و از دور هم جمع شدن و محبت کردن به یکدیگر لذت می‌برند، همه برای هم ارزش قائل می‌شوند و شاید بتوان گفت نوروز فرصتی مناسب است برای انتقال مهارت و تجربه‌های همدلی و نیکی از نسلی به نسل دیگر و کودکان ضمن لذت بردن از حضور در چنین فضاهای گرم و صمیمی چیزهای زیادی می‌آموزند.

آنها به صورت غیر مستقیم و عملی با آداب و رسوم نوروز که از آئین‌های کهن ما ایرانیان است آشنا می‌شوند، که اگر این آئین با درک عمیق و واقعی از مفاهیمش همراه شود ارزشش چند برابر خواهد شد.

درک درست از سفره‌های هفت سین، دید و بازدیدها، رفتن به طبیعت، عیدی دادن و عیدی گرفتن‌ها و از همه مهم‌تر مهرورزی که اگر در طی سال ادامه پیدا کند سالی سراسر نیکی رقم خواهد خورد.

نوروز نه تنها خاطره‌ای خوش در ذهن کودک به جای می‌گذارد بلکه در رشد اجتماعی و عاطفی و ایجاد همدلی در او تاثیر به سزایی دارد‌.

شاید بتوان نوروز را روابط اجتماعی معنا کرد چرا که نوروز نقش مهمی در ایجاد همبستگی اجتماعی که نیاز عصر حاضر است، دارد‌.

این عید در واقع ارزش‌های متعالی از قبیل عدالت، برابری، پاکی و... را ترویج می‌کند و حتی می‌تواند موجب پیوند انسان‌ها باشد.

نوروز به ما می‌آموزد، به سوی پاکی و بهتر بودن گام برداریم، شاید یکی از پیام‌های نوروز این باشد که انسان‌ها مانند حلقه یک زنجیرند که بودن آنها در گرو پیوستگی است، بنابراین نوروز بهانه‌ای عالی برای آموزش همدلی و روابط اجتماعی به کودکان است.

کودکی که به مهارت همدلی دست یابد احساسات افراد دیگر یا به عبارتی توجه و احترام گذاشتن به احساسات، نیازها و تقاضاهای دیگران را به خوبی بلد است و در روابط خود در آینده کمتر به مشکل برمی‌خورد.

حال که طبیعت سخاوتمندانه دامن خود را زیر پایمان پهن و ما را دعوت به کوه و دشت و باغ و رودخانه و ... می‌کند ما نیز از فرصت استفاده کرده و دانه‌های همدلی را که مهم‌ترین پیام نوروزی است، در دل کودکان بکاریم و در سراسر کودکی آن را پرورش دهیم تا تبدیل به درختان تنومندی شوند و در نوجوانی و بزرگسالی بدون چشم داشت ثمر دهند.

کشور ما یکی از معنوی‌ترین کشورها است و مردم کشور ما همیشه در آئین‌های خود به نوعی به معنویات پرداخته‌اند و این کشور افتخار می‌کند به وجود شخصیت‌های بین‌المللی همچون حافظ، سعدی، فردوسی، مولانا و... که مایه سربلندی و افتخار ما ایرانیان در تمام دنیا هستند در حالی که آنها نیز روزی کودکی بیش نبودند.

فرهنگ ایران مملو از مفاهیم غنی از آداب و رسوم است که سینه به سینه به نسل‌ها منتقل شده و ما نیز در تلاشیم آنها را به نسل بعد خود منتقل کنیم.

فعالیت‌های موسسه کودکان نیکوکار موعود ایرانیان

در این زمینه موسسه کودکان نیکوکار موعود ایرانیان طی سال‌های اخیر تلاش کرده با ترویج فرهنگ‌های غنی این سرزمین از جمله نیکوکاری و همدلی به والدین کمک کند تا از همان روزهای نخست دانه‌های همدلی را در دل کودک خود بکارند. و والدین با پا گذاشتن به این عرصه علاوه بر تقویت همدلی در وجود کودکان‌شان آنها را به فعالیت در اجتماع تشویق و کمک کردند تا کودکان‌شان راه‌های مختلف یاری گری را بیاموزند و انگار فقط کافی بود که این کودکان در این مسیر قرار بگیرند، حال آنان هستند که ما را تشویق به ادامه راه می‌کنند و اکنون با توجه به نزدیک شدن ایام عید که روزهایی پر از شور و نشاط است و اگر چه هر کسی دغدغه‌های خود را برای ورود به سال جدید دارد با این حال کودکان همدل و مهربان نیکوکار موعود ایرانیان دیگران را فراموش نمی‌کنند و سهمی را برای کمک به دوستان نیازمند خود اختصاص می‌دهند.

گزارشی از فعالیت دانش آموختگان نیکوکاری موعود ایرانیان که گرچه دستانی کوچک دارند اما همین دستان کوچک معجزات بزرگی را در سال 96 رقم زدند. از جمله:

*  توزیع کتاب آموزش نیکوکاری بین همسن و سالان و دعوت از آنها به جمع کودکان نیکوکار و انجام فعالیت‌های خیرخواهانه

*  آموزش و تشویق کودکان به نیکوکاری در جشنی با حضور عمو فیتیله‌ای‌ها در یکی از فروشگاه‌های شهر تهران

*  جمع آوری صدقات خود، خانواده و دوستان و تهیه آبسردکن برای یکی از مدارس در منطقه‌ای محروم

*  کمک در پاکسازی یک روستا از زباله به همراه توزیع کیسه‌های متقالی جهت تشویق عموم به استفاده کمتر از کیسه پلاستیکی

*  برگزاری جشن تولد برای کودکان آسیب دیده از اعتیاد و فقر

*  برگزاری همایش در سطح شهر جهت تشویق و دعوت از هم سن و سالان خود به نیکوکاری

*  رنگ آمیزی قلک‌های سفالی و توزیع آن بین هم‌سن و سالان و تشویق آنها به بخشندگی

*  تهیه و توزیع کیسه‌های کوچک پر شده از دانه‌های گندم و توزیع آن بین دوستان جهت حمایت از پرندگان در فصل سرما

*  فروش اسباب بازی‌های خود به نفع دانش آموزان بی سرپرست

*  راه اندازی ایستگاه صلواتی و دادن نذری (کتاب) به عموم در ماه محرم

*  برگزاری همایش و بازارچه خیریه با اجناس خود شامل اسباب بازی، کتاب، کاردستی و... به حمایت از هم سن و سالان زلزله زده کرمانشاه

*  تجمع در ایستگاه مترو و دعوت از مردم به جمع داوطلبین به مناسبت روز داوطلب با اهدای شاخه‌ای گل

*  و اکنون به مناسبت نوروز راه‌اندازی بازارچه خیریه‌ای از تولیدات و داشته‌های خود شامل: کاردستی، گلدان‌هایی که خود پرورش داده اند، نقاشی، اسباب‌بازی، کتاب، و... با هدف تهیه هدایای نوروزی برای کودکان نیازمند.

موسسه کودکان نیکوکار موعود ایرانیان با برگزاری این گونه برنامه‌ها در صدد ایجاد علاقه در کودکان به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، با هدف آشنایی این عزیزان با آسیب‌های موجود در جامعه و همچنین یادگیری راه‌های مبارزه با آنها از سنین کودکی می‌باشد.

در حال حاضر فرهنگ نیکوکاری تقریبا فردی است و متاسفانه در حال رنگ باختن.

ما امید داریم با همراهی شما والدین مهربان بتوانیم با ترویج این فرهنگ در جامعه به ویژه بین کودکان که آینده‌سازان سرزمین‌مان هستند کمک کنیم تا نیکوکاری به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود تا آینده‌ای استوار بر پایه نیکوکاری برای آینده‌سازان این مرز و بوم بنا شود.

کودکان نیکوکار موعود ایرانیان می‌خواهند دنیایی بهتر بسازند و در این میان جای کودک شما خالی است... .

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، سلامت روان کودک، موسسه خیریه کودکان نیکوکار موعود ایرانیان، کودکان نیکوکار، نوروز و کودک، کودکان نیکوکار موعود ایرانیان، موسسه خیریه کودکان تعداد بازديد: 887 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز