Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:49

28
اردیبهشت
کودک و مشاهیر

کودک و مشاهیر

تعریف کردن داستان‌هایی از مشاهیر جهان و افراد موفق برای کودکان و نوجوانان بسیار سودمند است. برای آنها از پشتکار مشاهیر بگویید که با اراده می‌توان به تمام اهداف دست یافت.

رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره

تلگرام: @roxanakhoushabi

همه کودکان قصه و داستان را دوست دارند. خوشبختانه اکنون کتاب داستان‌های زیادی برای رده‌های سنی مختلف نوشته شده و تقریبا هر کودکی چند تا کتاب داستان دارد که مادر یا پدر در هنگام خواب یا در طول روز برایش می‌خوانند.

حتما شما هم به عنوان مادر یا پدر می‌دانید که برای کودکتان لازم است داستان‌های زیبا و در عین حال آموزنده پیدا کنید و بخوانید.

داستان‌هایی که نه تنها آنها را سرگرم کند، بلکه به کودکان کمک کند تا در آینده هم به مهارت‌ها و توانمندی‌های خود، اعتماد داشته باشد.

یکی از این دسته از داستان‌ها که تاثیر مثبتی بر کودکان می‌گذارد، داستان‌هایی در باره افرادی است که با تلاش و پشتکار خود، از مرتبه‌ای پایین یا معمولی، به جایگاه موفقیت و شهرت رسیده اند.

این داستان‌ها کمک می‌کند، خود‌پنداره کودکان مثبت تر شده و کودک یا بگیرد که به جای تکیه بر امکانات خانواده و ثروت پدری، باید بر توانایی‌های خودش تکیه کند و سعی و تلاش خود را بیشتر کند.

باور کنید که حتی بسیاری از بزرگسالان هم نیاز به این داستان‌ها دارند تا بتوانند واقع بینانه تر به خود و زندگی خود بیندیشند و کارهای بزرگ‌تری در زندگی انجام بدهند.

برای مثال دوستم تعریف می‌کرد که: امروز وقتی سوار تاکسی شدم راننده جوان، مشغول صحبت با بغل دستی‌اش بود و من به این قسمت حرفش رسیدم که می‌گفت: همه امید من و دنده به دنده کردن‌هایم توی این شهر شلوغ، این است که از پشت فرمان بلند شوم و بشینم جایی که آرزویش را دارم!

این حرفش مرا به یاد پسر 15 ساله‌ای انداخت که شاگرد کبابی بود و تابستان سال قبل همین‌طور که غذا را جلوی من و همراهانم می‌گذاشت، گفت: به دست‌های سیاهم نگاه نکنید، یک روز این دست‌ها را می‌شویم و از اینجا می‌روم، ناراحت نیستم، اما باید بروم دنبال همان کاری که با فکر آن زندگی می‌کنم.

حتماً شما هم افرادی را می‌شناسید که شغل و موقعیت اجتماعی‌شان نسبت به گذشته تفاوت کرده باشد و این کار واقعاً شدنی است.

نقش یا همان وظیفه و کاری که آدم‌ها در جامعه بر عهده می‌گیرند درست زمانی تغییر می‌کند که خود آنها دچار تغییر و تحول شده باشند.

رشد انسان‌ها در زمینه‌های مختلف هوشی مانند هوش اجتماعی، هوش معنوی، هوش تحصیلی... و حتی تغییرات محیط، مانند آشنایی با افراد جدید و ایجاد نگرش‌های نو و... عواملی هستند که باعث تغییر نقش‌ها می‌شوند.

اما باور کنید که برای فرزندانمان، مهم‌تر از همه، اراده و قصد محکم و تلاش و پشتکار در کاری است که بدان علاقمندند و همین مفهوم است که باید به فرزندانمان انتقال بدهیم.

اینک به فهرست زیر از افرادی توجه کنید که در زمره مشاهیر هستند و اول به دلیل شهرت آنها و سپس وضعیت و منصب قبلی‌شان اشاره شده است.

آلبرت اینیشتین... فیزیكدان... منشی اداره

او هنری... نویسنده... گاوچران

فرخی سیستانی... شاعر ایرانی... كارگر

آبراهام لینكلن... رئیس جمهور آمریكا... هیزم شکن

ویلیام شكسپیر... نویسنده انگلیسی... هنرپیشه سیار

كریم خان زند... موسس سلسله زندیه... تیر انداز سپاه

هانری فورد... كارخانه دار آمریكایی... ساعت ساز

آلفرد نوبل... بنیانگذار جایزه نوبل... كارگر

والت دیزنی....نابغه سینمای انیمشن... پادوی مغازه

توماس ادیسون... مخترع... تلگرافچی

امیرکبیر... صدراعظم ناصرالدین شاه... فرزند آشپز دربار

....

مسلم است که این فهرست به همین جا ختم نشده و همچنان ادامه دارد.

دسته دیگر از داستان‌های جالب برای کودکان و خصوصا برای نوجوانان، داستان‌هایی درباره پشتکار مشاهیر است.

برای نمونه، یکی از این داستان‌ها را که می‌توان به زبان کودکانه یا به زبانی درخور نوجوانان، تبدیل کرد داستان پشتکار هوندا است.

وقتی هوندا (موسس تولید کننده خودرو) تصمیم گرفت رینگ پیستون بسازد، مورد تمسخر همكارانش قرار گرفت تا اینكه بالاخره شركت تویوتا با او تماس گرفت، اما ژاپن برای جنگ آماده می‌شد و نمی‌توانست سیمان لازم برای ساختن كارخانه را تأمین كند.

هوندا دست برنداشت؛ به فرمولی برای ساختن سیمان رسید و بالاخره كارخانه‌اش را ساخت. در طول جنگ، كارخانه دو بار بمباران شد و بخش اعظم آن ویران گردید. اما او بدون اینكه ناامید شود، بشكه‌های خالی بنزین را جمع كرد و با استفاده از آنها ماده خاصی را فراهم كرد كه آن زمان نایاب بود.

در نهایت، بعد از جان سالم به در بردن از همه این ناملایمات، زلزله، كارخانه‌اش را با خاك یكسان كرد و مجبور شد آن را به تویوتا بفروشد.

هوندا مصمم بود موفق شود. بعد از جنگ بنزین كمیاب شد و استطاعت استفاده از ماشینش را نداشت بنابراین موتور كوچكی به دوچرخه‌اش وصل كرد و در نتیجه، هزینه بنزینش تا 90 درصد پایین آمد.

مردم از این ایده خوش‌شان آمد و تقاضا زیاد شد. بنابراین هوندا تصمیم گرفت برای اختراع جدیدش، كارخانه‌ای بسازد پس برای تأمین هزینه‌ها، نامه‌ای برای 18000 مغازه دوچرخه فروشی نوشت و آن‌قدر پول جمع كرد تا توانست پروژه‌اش را عملی كند.

او اصلاحاتی روی دوچرخه موتوری‌اش انجام داد تا اینكه محصولی با سوخت كروسین تولید كرد.

این اختراع جدید، موفقیت زیادی كسب كرد و باعث شد كه جایزه Emperors را به دست آورد. اختراع هوندا به اروپا و آمریكا صادر شد..

امروز تعداد كاركنان شركت هوندا بالغ بر 100000 نفر می‌رسد و این شركت، همپایه تویوتا، یكی از بزرگ‌ترین شركت‌های تولید كننده خودرو محسوب می‌شود.

داستان موفقیت افراد را برای کودکان و نوجوانان‌تان تعریف کنید تا هویت موفقیت در آنها شکل بگیرد و مبارزه با ناکامی‌ها و سختی‌های مسیر رسیدن به هدف را بیاموزند.  

 

برچسب ها: تربیت کودک، کودک و والدین، رفتار با کودک، تربیت فرزند، پرورش کودک، رواشناسی کودک، کودک و مشاهیر تعداد بازديد: 1006 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز