Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 11:28

29
شهریور
مدرسه و اضطراب جدایی کودکان از والدین (2)

مدرسه و اضطراب جدایی کودکان از والدین (2)

اگر می‌خواهید با سایر راهکارهای کاهش اضطراب کودکان در هنگام جدا شدن از والدین برای رفتن به مدرسه آشنا شوید، این مقاله را حتما بخوانید. سعی کنید با خوشحالی از کودک خداحافظی کنید.

6- به ویژگی های فردی مرتبط است

هر کودکی ویژگی های اخلاقی منحصر به فرد خود را دارد و با کودک دیگر متفاوت است. مثلا، یکی ممکن است بسیار آرام و دیگری فوق العاده پر سر و صدا باشد.

بنابراین، واکنش های کودکان به نبود والدین متفاوت بوده و رفتارهای مختلفی از خود نشان می دهند. مثلا، ممکن است فرزند شما بعد از خداحافظی، سراغ اسباب بازی هایش رفته و عدم حضور شما را زیاد احساس نکند.

اما در مقابل کودک دیگری به گوشه ای رفته و کز کند و یا گریه و زاری نماید.

7- به واکنش کودک تان بیش از حد اهمیت ندهید

کارشناسان کودک معتقدند که کودکان باید یاد بگیرند، احساسات خود را سازماندهی کنند؛ بنابراین، اگر فرزندتان موقع خداحافظی با گریه و ناراحتی به شما نگاه کرد، به راه خود ادامه داده و بروید.

زیرا، در بیشتر مواقع، چند دقیقه پس از خداحافظی، کودک تان با شادمانی شروع به بازی می کند.

البته اگر اینگونه نبود، به احتمال زیاد دچار نوعی اختلال است که باید حتما با روانشناس کودک مشورت شود و این مشکل مورد بررسی قرار گیرد.

به عبارتی دیگر، اگر کودک نمی تواند بدون حضور والدین خود به مدرسه برود، بخوابد و یا هنگامی که تنهاست مدام نگران این باشد که ممکن است برای پدر و یا مادرش اتفاقی بیفتد، قطعا دچار مشکلی فراتر از اضطراب ناشی از جدایی است. 

8- با خوشحال خداحافظی کنید

همیشه موقع خداحافظی به کودک خود این اطمینان را بدهید که برمی گردید. در ضمن، به فرزند خود نشان دهید که رفتن و برگشتن موضوعی کاملا عادی است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد.

علاوه بر این، با چهره ای مصمم و شادمان از کودک خود خداحافظی کرده و به وی بگویید که خیلی زود برمی گردید. حتی می توانید به فرزند خود بگویید که برای تفریح با یکی از دوستان تان بیرون می روید.

این جمله ممکن است تا حدی برای شما ناراحت کننده باشد، اما باعث می شود تا کودک تان احساس امنیت بیشتری کند.

9- احساسات خود را کنترل کنید

هرگز موقع خداحافظی با اضطراب و چشمان پر از اشک از کودک خود جدا نشوید. در ضمن، به هیچ وجه از وی خواهش نکنید که آرام باشد.

زیرا، این کار نگرانی و تشویش کودک را بیشتر کرده و گمان می کند که در نبود شما قرار است اتفاقات بدی را تجربه کند.

علاوه بر این، هرگز برای تسکین کودک تان قول ندهید که برای او هدیه ای می خرید.

بنابراین، موقع خداحافظی با او، با خوشحالی برخورد کرده، کودک خود را در آغوش گرفته و با نوازش و بوسیدن وی، از فرزند خود به خوبی جدا شوید.

10- به همراه کودک خود بازی و تفریح کنید.

پس از بازگشتن به خانه، دوباره کودک خود را در آغوش بگیرید. در ضمن، سعی کنید زمانی را برای تفریح و بازی با وی اختصاص دهید.

این کار باعث می شود تا موقع خداحافظی کار راحت تری داشته باشید. زیرا، وی می فهمد که پس از برگشت شما، قرار است لحظات خوبی را تجربه کند.

 

 

برای خواندن بخش اول -مدرسه و اضطراب جدایی کودکان از والدین- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، رفتار با کودک، بازگشایی مدارس، کودک و مدرسه، تربیت فرزند، خداحافظی با کودک، ترس از مدرسه، روانشناسی دانش آموزان، کودک و اضطراب جدایی از والدین تعداد بازديد: 912 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز