Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:41

9
اسفند
مثبت اندیش بودن را به كودكان بیاموزیم (2)

مثبت اندیش بودن را به كودكان بیاموزیم (2)

یكی از موثرترین و بهترین چیزها برای تشویق و ترغیب كودك به انجام عادت و رفتار خوب محبت كردن به كودك می‌باشد.

پاداش دادن به كودك 

پاداش دادن یكی از بهترین روش‌ها در ترغیب كودك به انجام یك رفتار و عادت خوب می‌باشد. پاداش دادن كودك را برای انجام تكرار كار خوب با انگیزه نگه می‌دارد و به او كمك می‌كند كه رفتار خوب را همیشه انجام دهد، البته توجه داشته باشید كه در پاداش دادن به چیزهای مادی مانند: یك شكلات و یا تماشای یك ساعت تلویزیون و غیره اكتفا نكنید.

پاداش‌هایی كه ارزش معنوی دارند مانند گفتن یك جمله محبت‌آمیز و یا در آغوش گرفتن كودك را فراموش نكنید. 

 وقت گذاشتن برای كودك خود 

مهم نیست كه شما روزانه تا چه حد گرفتار بوده و مشغله‌های كاری دارید، شما باید این نكته را در نظر داشته باشید كه سهمی در زندگی فرزندتان داشته باشید بدانید كه فرزندتان كجا می‌رود و با چه افرادی دوست می‌باشد و از وضعیت او در مدرسه مطلع باشید. سعی كنید با فرزند خود زمانی كه از مدرسه برمی‌گردد در مورد مدرسه با او صحبت كنید. 

تشویق كودك به پس‌انداز كردن 

پس‌انداز كردن یكی از آموزش‌هایی است كه باید از همان سنین كودكی به او آموخت برآورد كردن اینكه فرزندتان به چه میزان پول نیاز دارد كار ساده‌‌ای است ماهانه مبلغ معینی را به او بدهید، همچنین با تهیه یك قلك برای او از او بخواهید كه مقداری از پول خود را پس‌انداز كند. این كار سبب می‌شود كه او عادت پس‌انداز كردن را یاد بگیرد.

می‌توانید یك حساب بانكی برای او باز كنید و از او بخواهید كه مقداری از پول خود را در این حساب بانكی بگذارد. بدین ترتیب او علاوه بر اینكه پس‌انداز كردن را یاد می‌گیرد با چگونگی كاركرد بانك هم آشنا شده و به كودك احساس رضایتمندی و استقلال می‌دهد. 

قاطع باشید 

برخی مواقع ممكن است كودك شما مرتكب رفتار بد و ناپسندی شده و مسئولیت‌ آن را نیز به عهده نمی‌گیرد، در چنین مواقعی، قاطع و محكم بوده و به او بفهمانید كه نباید كار ناپسند را انجام می‌داده و او را از عواقب انجام كارش آگاه سازید اگر كودكتان همچنان به آن رفتار ناپسند ادامه می‌دهد اجازه دهید برای یكبار نتیجه و عاقبت رفتار ناپسند خود را تجربه كند تا درس بگیرد.

الگوی خوبی برای او باشید 

یكی از بهترین روش‌ها و یاد دادن رفتار و عادت خوب در كودكان همین است كه خود الگو و نمونه خوبی برای آنها باشیم كودكان همانگونه كه والدین هستند، می‌شوند نه آنگونه كه والدین انتظار دارند، بنابراین فرزندان از والدین الگوبرداری می‌كنند و والدین باید سعی كنند با عادت و رفتار خوبی كه از خود نشان می‌دهند كودكان خود را ترغیب به خوب بودن كنند.

به كودك اجازه دهید صحبت كند 

اجازه دهید فرزندتان نظر خود را بیان كند و هر چه در دل دارد در هر زمینه‌ای برای شما بازگو كند و سعی كنید تا موضوع را از نقطه نظر او هم ببینید همچنین در برخی از تصمیم‌گیری‌های خانوادگی از او نظر بخواهید و او را مشاركت دهید، در این صورت او بیشتر مشتاق خواهد شد كه نظر شما را قبول كند و برای نظر شما ارزش‌ قائل شود.

به او عشق بورزید 

یكی از موثرترین و بهترین چیزها برای تشویق و ترغیب كودك به انجام عادت و رفتار خوب محبت كردن به كودك می‌باشد. تكیه‌گاه كودكان همیشه والدین‌شان هستند. اگر شما كودك خود را عاشقانه دوست داشته باشید و به خواسته‌های او احترام بگذارید، مطمئناً او از بودن در كنار شما لذت می‌برد و شما را دوست خواهد داشت.

بنابراین از در آغوش كشیدن فرزندتان و بوسه زدن بر او هرگز غافل نشوید شبها قبل از رفتن به رختخواب او را ببوسید، همین بوسه كوچك می‌تواند زمینه‌ساز عشق و محبت‌ بین شما و فرزندتان شود. پدر و مادر بودن یك تجربه چالش برانگیز است و كار راحت و ساده‌ای نیست فراز و نشیب‌‌های زیادتر در این راه وجود دارد.

مطمئن باشید كه اگر در برخورد با كودك خود همیشه با آرامش رفتار كنید می‌توانید از پس مشكلات برآئید. همیشه به یاد داشته باشید كه سختگیری بیش از اندازه و همچنین آسان گرفتن بیش از اندازه هر دو در تربیت فرزند آسیب زننده هستند. همیشه متعادل رفتار كردن بهترین حالت برای غلبه بر مشكلات می‌باشد.

به خاطر داشته باشید كه عادات و رفتار خوب همیشه از خانه و خانواده شروع می‌شود و كودكی كه از عادات و رفتاری خوب برخوردار باشد در بزرگسالی فرد موفقی خواهد بود فراموش نكنید كه در تمام سال‌های زندگی فرزندتان از او حمایت كنید.

 

برای خواندن بخش اول - مثبت اندیش بودن را به كودكان بیاموزیم - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، تربیت کودک، مثبت اندیشی، رفتار با کودک، روانشناسی بالینی، مثبت بودن، رفتار مناسب با کودک تعداد بازديد: 6121 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز