Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:35

9
اسفند
مثبت اندیش بودن را به كودكان بیاموزیم (1)

مثبت اندیش بودن را به كودكان بیاموزیم (1)

داشتن افکار مثبت و مثبت‌اندیش بودن یكی از موارد مهم و ضروری برای والدین می‌باشد بویژه در سال‌های اولیه زندگی كودك، هر چیزی كه الان به كودك خود یاد می‌دهید، مانند یك اثر جاویدان در ذهن او ماندگار می‌گردد

تحریریه ماهنامه کودک سالم

 

 

در این جا عاداتی را كه می‌توانید به كودك خود یاد بدهید و از او بخواهید كه روزانه آنها را تكرار كند برای شما بازگو می‌كنیم.

داشتن افکار مثبت و مثبت‌اندیش بودن یكی از موارد مهم و ضروری برای والدین می‌باشد بویژه در سال‌های اولیه زندگی كودك، هر چیزی كه الان به كودك خود یاد می‌دهید، مانند یك اثر جاویدان در ذهن او ماندگار می‌گردد. مثبت اندیش بودن والدین و فراهم كردن محیطی شاد و آرام می‌تواند از بدبینی و افسردگی كودك در سنین نوجوانی و جوانی پیشگیری كند.

سعی كنید محیط خانه را محیطی امن و راحت و آرام نگه دارید تحقیقات نشان داده در آغوش گرفتن كودكان و اظهار محبت كردن به آنان و تعامل و ارتباط برقرار كردن با كودك، می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس كودك در دوران نوجوانی و جوانی موثر باشد هرگز از فحش دادن به كودك وتوهین كردن به او استفاده نكنید این‌كار می‌تواند آرامش محیط خانه را بر هم زده و كودك محیط خانه را ناامن احساس كند كودكانی كه خشونت‌های خانگی را تجربه كرده‌اند در بزرگسالی، افرادی ناامن و خشن می‌شوند. در این‌جا مواردی را یاد‌آور می‌شویم تا والدین بتوانند محیطی امن و مثبت و سازنده را در خانه برقرار كنند:

هرگز در تربیت كودك از لغایت و جملات منفی و مایوس كننده استفاده نكنید. از كلمات مودبانه، محترمانه و تشویق كننده استفاده كنید تا حس امنیت و صداقت را در كودك خود تقویت كنید.

برای كودكان خود همیشه در دسترس باشید، برای كودك خود مانند یك دوست باشید و همیشه پاسخگوی سوالات او باشید.

برای شنیدن نظرات كودكتان شنونده صبوری باشید و به نظر او اهمیت دهید در عین حال كه نقطه نظرات خود را نیز بیان می‌كنید.

خواسته‌هایتان همیشه به اندازة توانایی‌های كودكتان باشد.

هرگز كودك خود را با دیگران مقایسه نكنید، كودك خود را بشناسید و توانایی‌ها و استعدادهای او را تشویق كنید.

كودكان خود را باور داشته باشید تا كودكتان خود را باور داشته باشد. بر روی توانایی‌ها و استعداد‌های او تمركز كنید نه بر روی شكست‌ها و ناتوانی‌های او به كودكان خود بیاموزید كه از اشتباهات خود درس بگیرند و ناامید نشوند. 

تشویق و ترغیب كودك به احترام گذاشتن به خانواده 

زمانی را كه كودك در خانه و با خانواده می‌گذراند در رشد كودك بسیار موثر است او را با افراد مختلف خانواده آشنا كنید و به او بگوئید كه هر فرد چه نسبتی با او دارد و او چگونه باید با آنها رفتار كند. بدین ترتیب او یاد می‌گیرد كه چطور افراد دور و بر او مهم و باارزش هستند و او باید به آنها احترام بگذارد و اهمیت خانواده را از همان آغاز كودكی یاد می‌گیرد با ترتیب دادن بازیها و سرگرمی‌هایی در خانه و یا در بیرون از محیط خانه و برگزار كردن پیك نیك و گردش‌های دسته‌جمعی او را با افراد خانواده و بستگان بیشتر آشنا كنید تا روابط خویشاوندی و خانوادگی محكم‌تر شود. كودكانی كه در خانواده‌های از هم گسیخته و یا خانواده‌‌هایی كه با افراد و فامیل رفت و آمد ندارند، بزرگ می‌شوند از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند. 

 عادات غذایی سالم 

یكی از مهمترین مواردی كه در رشد كودك موثر است مصرف مواد غذایی و غذاهای سالم می‌باشد و عادات خوب غذایی را از همان سنین كودكی باید به كودك بیاموزید. اگر كودك شما در مصرف مواد غذایی ناسالم پافشاری می‌كند برای او توضیح دهید كه چرا او نباید از فست‌فودها استفاده كند و مضر بودن این نوع مواد غذایی و مشكلاتی را كه برای سلامتی او بوجود می‌آورند، برایش توضیح دهید.

 

برای خواندن بخش دوم - مثبت اندیش بودن را به كودكان بیاموزیم - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، تربیت کودک، رفتار با کودک، روانشناسی بالینی، مثبت بودن، مثبت اندیش بودن، رفتار مناسب با کودک تعداد بازديد: 6230 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز