Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:59

8
اسفند
با بچه‌های لوس چگونه رفتار كنیم؟ (1)

با بچه‌های لوس چگونه رفتار كنیم؟ (1)

آیا فرزندتان همیشه برای مدرسه رفتن، دیر می‌كند؟ غر زدن را متوقف كنید و اجازه دهید كه عاقبت آن را خود ببیند این كار ساده‌ای است اما اكثر والدین در نجات دادن فرزندانشان از عواقب كارهایشان، عجله می‌كنند!

تحریریه ماهنامه کودک سالم

 

 

كودكان لوس معمولا رفتار بی‌ادبانه و گستاخانه نسبت به سایر افراد دارند. این نوع بچه‌ها معمولا با سایرین هیچ مشاركتی ندارند و اسباب‌بازی‌ها و یا خوراكی‌های خود را حاضر نیستند كه با دیگر بچه‌ها سهیم شوند.  همیشه می‌خواهند كه اول باشند به سوالات والدین معمولا جوابی نمی‌دهند و رهنمودها و دستورات والدین را نادیده گرفته و اهمیتی نمی‌دهند.

كودكان لوس‌ در دوران نوجوانی و جوانی، مستعد ابتلا به یكسری ناهنجاری‌های روحی – روانی از قبیل خود‌بینی بیش از اندازه، پرخاشگری، اضطراب  و افسردگی هستند. والدین باید آنچه را كه می‌خواهند خیلی جدی و قاطع و روشن از كودك بخواهند، اگر والدین فقط حرف بزنند و كودك را تهدید كنند ولی سرانجام در عمل آن را اجرا نكنند، كودك متوجه خواهد شد والدین عملا قدرتی برای اجرای تهدیدات خود ندارند، از طرفی سعی كنید از توضیح دادن‌های اضافی و بیش از اندازه و یا جروبحث كردن و چانه‌زنی با كودكان در مورد انجام برخی كارهای روزمره مانند: مسواك زدن، خاموش كردن ویدئو گیم و به موقع خوابیدن و غیره خودداری كنید.كودكان آنقدر باهوش هستند كه نیاز نیست دهها بار در مورد انجام كارهای روزمره مثل مسواك زدن و یا غیره به آنها توضیح دهید. 

عواقب كار را عملا به اجرا بگذارید

صدای عمل بلندتر و رساتر از حرف است. حرف زدن و دستور و تهدید را متوقف كنید و به جای آن عمل كنید و عواقب و پیامدهای حرف گوش نكردن كودكتان را به او نشان داده و عملا اجرا كنید. آیا كودكتان در مسواك زدن سستی كرده حرف شما راگوش نمی‌كند؟ روز بعد نه به او هشدار دهید و نه او را تهدید كنید فقط عمل كنید برای 24 ساعت آینده او را از خوردن هر نوع شكر و شیرینی منع كنید.

آیا از مرتب كردن و جمع و جور كردن اسباب بازیهای خود امتناع می‌كند؟ برای چند روز آنها را جمع كرده و از دسترس او دور كنید. البته در ابتدا كودك شما در مواجهه با چنین عملی شروع به گریه و زاری و نق زدن خواهد كرد، اما شما تسلیم نشوید و كوتاه نیائید. كودكان باید در عین حال كه رشد كرده و بزرگ می‌شوند یاد بگیرند زمانی كه در محدودیت‌های به جا و منطقی‌ قرار می‌گیرند آنها را مدیریت كنند البته بدون اینكه احساس ناامیدی و شكست، یا خرد شدن از طرف خانواده داشته باشند و فكر كنند كه خانواده و والدین او را دیگر دوست ندارند. 

از حمایت بیش از اندازه و چتر نجات او بودن، خودداری كنید 

آیا فرزندتان همیشه برای مدرسه رفتن، دیر می‌كند؟ غر زدن را متوقف كنید و اجازه دهید كه عاقبت آن را خود ببیند این كار ساده‌ای است اما اكثر والدین در نجات دادن فرزندانشان از عواقب كارهایشان، عجله می‌كنند! اگر مطمئن هستید كه كودكتان به خطر نمی‌افتد، بگذارید عاقبت كارش را ببیند والدینی كه مدام پناه فرزند خود شده و فرصت نمی‌دهند كه كودك عواقب كار خود را ببیند، در واقع مانع رشد شخصیتی او می‌شوند. 

 آیا هر چیزی را بلافاصله برای فرزندتان تهیه و فراهم می‌كنید؟ 

بسیاری از والدین فرزندان خود را با انواع هدایا، اشباع می‌كنند و هرگز این فرصت را به آنها نمی‌دهند كه خود كودك، چیزی را به دست آورد. والدین با فراهم كردن انواع و اقسام اسباب‌بازی‌ها، لباس‌ها و وسایل الكترونیكی كه آنها می‌خواهند در حقیقت كودك خود را از درس‌های مهم زندگی محروم كرده‌اند. چنین كودكانی هرگز پس‌انداز كردن برای رسیدن به یك وسیله باارزش را یاد نمی‌گیرند.

اگر كودك به تمام خواسته‌های خود برسد و هر چیزی را كه اراده كرده از طرف پدر و مادر به دست آورد، چنین كودكی قدردانی و سپاسگزاری را یاد نخواهد گرفت؛ كودكی كه برای رسیدن به خواسته‌های خود، هرگز انتظار نكشیده، درس صبوری و شكیبایی كردن را یاد نخواهد گرفت.

 

برای خواندن بخش دوم - با بچه‌های لوس چگونه رفتار كنیم؟ - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، تنبیه کودک، تربیت کودک، رفتار با کودک، روانشناسی بالینی، رفتار با کودک لوس، اصول رفتار با کودک لوس تعداد بازديد: 4606 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز