Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 00:56

2
فروردین
کودک و رسوم نوروزی (2)

کودک و رسوم نوروزی (2)

چیدن سفره هفت سین، روشن كردن شمع‌ها، آب دادن به سبزه، چیدن شیرینی‌ها و گذاشتن بشقاب‌ها و هر كاری را كه مخصوص عید نوروز است به كودكانتان یاد دهید و از آنها كمك بخواهید.

سوم: چرا یك روز از تعطیلات (سیزده به در) را همه باید به گردش در طبیعت اختصاص دهند؟ 
این كار نشان دهنده احترام به طبیعت است كه تازه از خواب بیدار شده. بهار آمده و هوا ملایم‌تر شده. درختان جان می‌گیرند و دوباره سرسبز می‌شوند. طبیعت الگوی خوبی برای انسان است كه به او می‌گوید حالا كه من بیدار شده‌ام تو هم دوباره بیدارتر و هشیارتر شو و كار و فعالیت بیشتری را شروع كن.

همچنین با گردش در طبیعت، ما می‌توانیم آشغال‌ها و زباله‌ها را جمع كنیم و به طبیعت پیام بدهیم كه با خیال راحت بیدار شود و شكوفه و گل و میوه بدهد تا ما از آن استفاده كنیم و این‌كه وقتی طبیعت به فكر تغذیه روح و جسم ما است ما هم هوای او را داریم. 

چهارم: چرا عید‌ها لباس نو می‌پوشیم و اگر لباس نو نپوشیم چه می‌شود؟ 
این رسم باعث می‌شود كه ما هم مثل طبیعت عمل كنیم. طبیعت لباس یخ‌زده و سرد و خشك خود را در می‌آورد و لباس سبز و گلدار می‌پوشد و ما هم او را الگو قرار می‌دهیم. لازم نیست همه لباس‌هایمان نو باشد، یك تكه از لباسمان هم كه نو باشد كافی است تا با طبیعت همراهی كنیم. ضمنا یادمان می‌آید كه خیلی از انسان‌ها لباس ندارند و باید برای آنها هم لباس تهیه كنیم یا میوه و شیرینی و غذا ندارند و باید برایشان تهیه كنیم. 

پنجم: چرا همه خانواده باید با هم به عید دیدنی بروند؟ 
 برای اینكه جمع شدن خانواده در كنار هم، باعث می‌شود تا آنها بیشتر همدیگر را ببینند و به هم محبت كنند و بیشتر دركنار هم باشند. در روزهای عادی اعضای خانواده كار دارند و گاهی بچه‌ها والدین را كمتر می‌بینند، اما بودن خانواده با هم باعث می‌شود آنها با هم وقت بگذرانند و بیشتر پیش هم باشند.

همچنین بزرگ‌تر‌ها دوست دارند بچه‌ها را ببینند، ببینند چقدر بزرگ شده‌اند و چه كارهایی یاد گرفته‌اند (به والدین توصیه می‌شود كه فرزندان‌شان را به جاهایی كه واقعا برای آنها خسته كننده است نبرند، چون این كار تنها باعث دلزدگی فرزندان آنها از دید و بازدید می‌شود) همچنین فرزندان می‌توانند فرزندان خانواده‌های دیگر را ببینند و با هم بازی كنند و آشنا شوند و چیزهایی از آنها یاد بگیرند. 

ششم: دعا خواندن خانواده در هنگام سال تحویل به چه منظوری انجام می‌شود؟ 
هر یك از اعضای خانواده آرزوهایی دارد. هر یك می‌خواهد كارهای بدی را كه در سال گذشته انجام داده جبران كند و كارهای خوب بیشتری انجام بدهد. هر كدام از اعضای خانواده می‌خواهد برای كارها و تغییراتی كه در زندگی بدان نیاز دارد از خدا كمك بگیرد و برای اشتباهاتش از خدا عذرخواهی كند.

پس وقتی سال دارد تمام می‌شود و سال جدید دارد آغاز می‌شود بهترین زمان برای مرور كارهای سال قبل و كمك گرفتن از خدا است. وقتی همه افراد خانواده با هم دعا كنند خداوند هم به دعای ایشان گوش می‌دهد، چون خداوند دوست دارد كه تعداد افرادی كه دعا می‌كنند زیادتر باشد. در آموزه‌های مذهبی داریم كه خداوند با جماعت است. 

هفتم: خانه‌تكانی و تمیز و مرتب كردن وسایل، چرا انجام می‌شود؟                
گاهی در طول سال به اندازه كافی وقت نداریم تا خانه‌هایمان را تمیز كنیم. گاهی هم برای تمیز كردن همه خانه به اندازه كافی تلاش نمی‌كنیم و بعضی جاها را اصلا تمیز نمی‌كنیم. همین كار باعث می‌شود خاك و میكروب‌ها به سراغ وسایل بیایند. باید حداقل یك بار در سال هم كه شده همه چیز را تمیز كنیم تا میكروب‌ها فرار كنند. هر كس باید خودش وسایلش را تمیز كند. وقتی چیزهای اضافه را به دیگران بدهد و آشغال‌ها را دور كند، چیزهای جدید به زندگی‌اش جذب می‌شود و بركت و عیدی و كادوهای بیشتر نصیبش می‌شود.  

در انجام كارها از كودكان و نوجوانان كمك بگیرید
اگر همه كارهای مربوط به عید نوروز را خودتان به تنهایی انجام بدهید و فرزندانتان را مشاركت ندهید، متاسفانه فرزندانتان هم خود را در نوروز شریك نمی‌دانند و در این زمینه با شما همراهی نمی‌كنند. حتما در خانه‌تكانی و مرتب كردن وسایل آنها، از خودشان كمك بگیرید و در همین اثنا تمیز كردن و مرتب كردن را به آنها یاد داده و این كار را تبدیل به كاری لذت‌بخش و شاد كنید.

حتی اگر از كارگر برای تمیز كردن منزل‌تان استفاده می‌كنید مرتب و تمیز كردن برخی وسایل را به فرزندانتان بسپارید و بدین ترتیب از همراهی آنها در امور دیگر، برخوردار شوید. فرزندان ما باید رسیدگی به وسایل خود و تمیز كردن آنها را یاد بگیرند و خانه تكانی فرصت خوبی برای این یاد‌گیری است.

چیدن سفره هفت سین، روشن كردن شمع‌ها، آب دادن به سبزه، چیدن شیرینی‌ها و گذاشتن بشقاب‌ها و هر كاری را كه مخصوص عید نوروز است به كودكانتان یاد دهید و از آنها كمك بخواهید بدین ترتیب هم به آنها كارهایی را آموخته‌اید كه بالاخره باید یاد بگیرند و هم آنها را شریك كارهای منزل كرده‌اید و از همراهی و شراكت آنها بهره‌مند می‌شوید.

اگر می‌خواهید فرزندان‌تان با شما همراهی كنند از همان بچگی به آنها كار یاد بدهید و انجام كارها و رسوم را با خاطرات خوب و شاد كننده، با لبخند و تشویق آنها همراه كنید. كودكان، خاطرات كودكی را هرگز از یاد نمی‌برند و تصویر شما را با محبت و شادی به یاد خواهند آورد.

باور كنید برای كودكان (اگر خود ما روحیه آنها را مادی نكرده باشیم)، محبت، شادی و لبخند مادر و پدر بیشترین ارزش را دارد و هرگز یك لباس گران‌قیمت، یا یك مسافرت پرخرج، اما پرتنش، نمی‌تواند جای لطافت و محبت والدین را بگیرد. آنها همچنان مانند آیینه، شادی و خرسندی، نشاط و محبت، فعالیت پویا و تلاش شما را منعكس خواهند كرد. موفق باشید.

 

 

برای خواندن بخش اول -کودک؛‌ آیینه انعکاس دهنده رسم ها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کودک و دید و بازدید، کودک و نوروز، آموزش رسوم به کودک، کودک و خرید لباس عید، کودک و سیزده بدر، کودک و خانه تکانی تعداد بازديد: 3448 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز