Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 21:25

18
بهمن
وقتی که بچه ها دروغ می گویند (2)

وقتی که بچه ها دروغ می گویند (2)

والدین می‌توانند از فنون دیگری نیز استفاده كنند. گاه می‌توان برای سبک بار موقعیتی که در آن قرار دارید، از طنز استفاده کنید.

امین میرموسوی ؛ کارشناس ارشد مشاوره

 

 


بهره‌گیری از طنز

والدین می‌توانند از فنون دیگری نیز استفاده كنند. گاه می‌توان برای سبک بار موقعیتی که در آن قرار دارید، از طنز استفاده کنید. به این ترتیب شخصیت هر دو طرف حفظ می‌شود و هیچ کدام زیان نمی بیند. 

بهطور مثال: وقتی علی دست‌هایش کاملاً خشک بود، به پدرش گفت که تازه دست‌هایش را شسته است. پدرش به او گفت: فهمیدم، پس تو دست‌هایت را در آب خشک شسته‌ای، درست است؟

علی زد زیر خنده، بعد وقتی پدر علی از او خواست که دست‌هایش را با آب خیس بشوید، او بلافاصله رفت و این کار را کرد. در واکنش به دروغگویی کودک، مهم‌ترین مطلب این است که زیاد این موضوع را بزرگ نکنیم، زيرا همه کودکان قصه‌های غیرواقعی می‌گویند.

اما دروغگویی بیمارگونه، به ویژه پس از سن 11 و 12 سالگی، نیاز به توجه دارد، چرا که تقریباً همیشه با رفتارهای ديگري همراه است. احتمالاً کودک دچار ترس و هراس شده، خشم نهفته‌ای دارد، درونگراست و یا شاید در مدرسه مشکلی دارد. تنها در این مواقع کودک به کمک افراد بیرون از خانواده نیاز پیدا می‌کند. 

چگونه با دروغگویی فرزندمان برخورد کنیم؟ 

 وقتی کودک کار اشتباهی می‌کند و آن را می‌پذیرد، از صداقت او تعریف و تمجید کنید. کودک بايد متوجه شود که تخلف پیامدهایی دارد، اما صداقت در گفتارش مد نظر قرار گرفته است.

 با رفتاری که دروغ آن را پوشانده برخورد کنید. برای مثال اگر فرزندتان یک اسباب بازی را دزدیده و درباره آن دروغ می‌گوید، ابتدا با دزدی برخورد کنید، بعد با دروغگویی.

 برای کودکان دام نگذارید. گاه کودک را در تنگنا قرار می‌دهیم؛ یعنی از او می‌پرسیم که آیا کار اشتباهی کرده است یا خیر؟ با این کار کودک را به دروغگویی وادار می‌کنیم. 

 همان طور که پیش از این اشاره شد، با ایجاد احساس ارزش و استفاده از انگیزه‌های درونی و بیرونی می‌توانید راستگویی را نزد کودکان ارزشمند سازید.

گفتن این جمله: 

« اگر دروغ نگویی، دوستان زیادی پیدا می‌کنی و خیلی‌ها تو را دوست خواهند داشت» و مانند اینها، در کودکان کم سن و سال اثر بسیار زیادی دارد. کودکان بزرگ تر به سطحی از رشد رسیده‌اند که با انگیزه‌های درونی، به راستگویی و پرهیز از دروغگویی برانگیخته می‌شوند.

به طور کلی در اواخر دوران کودکی، او از عواقب نامطلوب دروغگویی ناراحت می‌شود. هر چه کودک بزرگتر شود، نگرش او نسبت به دروغگویی تغییر مي‌كند؛ يعني نگرش از مسؤولیت عینی به مسؤولیت ذهنی در مقابل اخلاق تغییر شکل مي‌يابد و به عبارتی، تغییر از کنترل به وسیله قوانین و مقررات، به کنترل به وسیله وجدان فردی صورت می‌گیرد ...

 

برای خواندن بخش اول - وقتی که بچه ها دروغ می گویند - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: علل پیدایش دروغگویی، دروغگویی در کودکان، دروغ گويی در كودكان و راه های درمان آن تعداد بازديد: 682 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز