Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 09:36

13
بهمن
باید‌ها و نبایدهای تربیت كودك (2)

باید‌ها و نبایدهای تربیت كودك (2)

اجازه ندهید تا رفتار ناشایستی از کودک در جمع سر بزند و برای جلوگیری از وقوع چنین مواردی از قبل با کودک خود در خانه صحبت کنید و او را آگاه کنید

به هنگام انجام یک کار غلط، زمان محروم کردن کودک و تنبیه غیرفیزیکی او چقدر است؟

 1- پنج دقیقه        

2- به ازای هر یک سال سن کودک 1 دقیقه

3- برای هر سال 3 دقیقه

گزینه 2 درست است. اغلب متخصصان معتقدند به ازای هریک سال سن کودک، 1 دقیقه محروم کردن کودک کافی و مناسب است (مثلا یک کودک 4 ساله، 4 دقیقه محروم شود). کودک را به یک جای خسته کننده اما امن و مطمئن ببرید.

مثلا او را روی صندلی بنشانید و به او بگویید که نباید برای چند دقیقه از صندلی پایین بیاید. وقتی زمان آن تمام شد، با او به آرامی و با لحن ملایم شروع به حرف زدن در مورد اشتباهش کنید و برایش توضیح دهید که چرا او را مجبور کردید که چند دقیقه بی‌سر و صدا روی صندلی بنشیند. این روش تنبیه معمولا در سنین 5-2 سالگی کودک بهترین نتیجه را دارد.

نحوه برخورد با رفتار غلط و نادرست کودک در یک جمع

1-داد و بیداد کردن و با نیش و کنایه با او حرف زدن

2-زدن به پشت کودک در گوشه‌ای که کسی حضور ندارد.

3-برخورد در خانه

گزینه 3 درست است. اجازه ندهید تا رفتار ناشایستی از کودک در جمع سر بزند و برای جلوگیری از وقوع چنین مواردی از قبل با کودک خود در خانه صحبت کنید و او را آگاه کنید. داد و بیداد و نیش و کنایه و کتک زدن اوضاع را آشفته‌تر می‌کند و البته اصلا کارساز نیست. اگر از او رفتار نادرستی سر زد، همان موقع با او صحبت نکنید و به او بگویید که در خانه در مورد رفتارش تصمیم‌گیری می‌کنید.

شما بسیار خشمگین هستید چرا که از کودک 4 ساله‌ شما رفتار نادرستی سر زده است. آیا باید در همان لحظه و به سرعت واکنش نشان دهید؟

1- درست                                    2- نادرست

گزینه 1 درست است. عموما برای تصحیح رفتار کودک و آموزش رفتار درست به او، باید سریعا واکنش نشان دهید، اما اگر بسیار خشمگین هستید، بهتر است که با خشم واکنش نشان ندهید. صبر کنید تا خودتان نیز آرام شوید. نفس عمیق بکشید و حتی اگر ممکن است چند لحظه آنجا را ترک کنید تا اول خودتان آرام شوید.

اگر با عصبانیت و خشونت بخواهید عکس‌العمل نشان دهید، آیا مطمئن هستید که برخورد درستی خواهید داشت؟ خشونت درونی شما هیچ ربطی به کودک ندارد. عصبانیت و خشونت شما کودک را گیج می‌کند و می‌ترساند تا جایی که جرات نمی‌کند حتی با شما حرف بزند چه برسد به اینکه بخواهید به او چیز مهمی را یاد بدهید.

وقتی که کودک 5 ساله‌تان شروع به داستان‌سازی می‌کند، آیا باید با او همراهی کنید؟

1- درست                                    2- نادرست

گزینه 1 درست است. خیال‌پردازی و قصه‌سازی در سنین 5-4 سالگی در میان کودکان بسیار دیده می‌شود. شما نیز می‌توانید آنها را همراهی کنید. کودکان در این سنین، درگیر واقعیت و خیال می‌شوند، به گذشته و آینده می‌روند و چیزهایی را کنار هم می‌چینند که به نظر شما بسیار عجیب هستند. گاهی اوقات دروغ می‌گویند که ممکن است این مساله شما را ناراحت و نگران کند. شما می‌توانید با او درباره ارزش راست‌گویی و صداقت حرف بزنید.

 

برای خواندن بخش اول - باید‌ها و نبایدهای تربیت كودك - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، تربیت کودک، رفتار با کودک، اصول رفتار با کودک، بازی کردن با کودک، کمک به کودک تعداد بازديد: 2373 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز