Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 14:29

13
بهمن
باید‌ها و نبایدهای تربیت كودك (1)

باید‌ها و نبایدهای تربیت كودك (1)

کتک زدن، حتی اگر ضربه کوچکی به پشت کودک باشد، شاید در لحظه باعث شود تا کودک کار غلط را انجام ندهد ولی به او یاد نمی‌دهد که رفتار درست کدام است و در درازمدت باید چگونه واکنش نشان دهد.

تحریریه ماهنامه کودک سالم

 

 

درخصوص تربیت فرزند یا همان فرزند پروری شرایطی پیش می‌آید كه والدین درخصوص نحوه رفتار با كودك دچار تردید و پرسش می‌شوند. به این سوالات پاسخ دهید و سپس توضیحات را به طور كامل مطالعه نمایید.

تا چه سنی می‌توان گاهی اوقات به پشت کودک زد؟

1- 2 سالگی                      2- 4 سالگی                      3- هیچ‌وقت.

 گزینه 3 درست است.کتک زدن، حتی اگر ضربه کوچکی به پشت کودک باشد، شاید در لحظه باعث شود تا کودک کار غلط را انجام ندهد ولی به او یاد نمی‌دهد که رفتار درست کدام است و در درازمدت باید چگونه واکنش نشان دهد. اگر کودک‌تان بایدها و نبایدهایی که از قبل برایش تعیین کرده بودید را رعایت نمی‌کند، بهتر است او را به نحو دیگری متوجه کنید، مثلا اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را از او بگیرید و برای مدتی به او ندهید.

برای یک کودک نوپا همین قدر کافی است که یک‌بار با صدای بلند دست بزنید تا توجه‌اش به شما جلب شود و بعد به نرمی و آرامی منظورتان را به او بگویید. «گاز نگیر» یا «پرت نکن». برخورد مناسب داشتن فقط محدود به زمان‌هایی نیست که کودک رفتار غلط انجام می‌دهد، بلکه شما باید زمانی که کودک کار درست و مناسبی را انجام می‌دهد نیز او را تشویق نمایید.

برای آنکه در رفتار و اجرای مقررات مصمم و محکم باشید، بهترین رفتار کدام است؟

1- به کودک بگویید چه انتظاری از او دارید.

2- هرگز در مورد قوانین انعطاف‌پذیری نداشته باشید.

3- همیشه به او گوشزد کنید که عواقب شکستن قوانین چیست.

گزینه 1 درست است. مقررات خوب به این معنی است که شما به خوبی از میزان انتظارات خود از کودک آگاه هستید. همچنین به این معنی است که او درک کرده و فهمیده است که اگر به قوانین و مقررات بی‌توجه و بی‌اعتنا باشد، چه اتفاقی می‌افتد. اما به هنگام وضع قوانین و محدودیت‌ها حتما به سن و سال کودک و میزان بلوغ فکری او نیز توجه داشته باشید.

مصمم و محکم بودن بسیار خوب است اما گا هی اوقات نیز باید چشم‌پوشی کرد و این‌کار باید با آگاهی او اتفاق بیفتد. چشم‌پوشی کردن از برخی خطاها می‌تواند به تقویت برخی از مهارت‌ها در کودک کمک کند.

کودک نوپای شما برادرش را می‌زند و به زور اسباب‌بازی‌اش را می‌گیرد شما باید آنها را از هم جدا کنید و...

1-روی دست کودک بزنید و اسباب‌بازی را از او بگیرید.

2-باید به کودک دیگرتان که کتک خورده توجه کنید و با او مهربانی کنید.

3-کل موضوع و دعوا را بی‌اهمیت جلوه دهید و واکنشی نشان ندهید.

گزینه 2 درست است. ابتدا بچه‌ها را از هم جدا کنید. اسباب‌بازی را بگیرید و با کودک آسیب‌دیده با نرمی و مهربانی برخورد کنید. نگذارید کودک دیگرتان او را کتک بزند و با او به درستی برخورد کنید و بگویید «دعوا کردن و کتک زدن ممنوع است». کودک از این طریق یاد می‌‌گیرد که به احساسات دیگران نیز اهمیت دهد.

اگر گاهی اوقات پیش می‌آید که کودک دیگران را می‌زند و یا آنها را گاز می‌گیرد، باید به این مساله توجه بیشتری نشان دهید چرا که ممکن است نشانه‌ای از وجود یک مشکل باشد مثل افسردگی، خشم و یا تماشای برنامه‌های خشونت‌آمیز. اگر این‌گونه است حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و نظر او را جویا شوید.

اگر کودک اسباب‌بازی‌هایش را مرتب نمی‌کند، آیا محروم کردن او از شام، کار درستی است؟

 1-درست             2- غلط

گزینه 2 درست است. حذف چیزی که کودک واقعا به آن نیاز دارد مثل غذایی که برای شام در نظر گرفته شده است، کار درستی نیست. به جای آنکه او را از غذا خوردن محروم کنید، چیز دیگری را از او بگیرید تا کودک متوجه رفتار غلطش بشود. مثلا به او بگویید «امروز اجازه بازی کردن با اسباب‌بازی‌هایت را نداری، چون دوباره آنها را سرجایشان نگذاشتی.»

کودکان زیر 6 سال معمولا قادر به درک این موضوع نیستند که چگونه رفتار آنها و نتیجه‌ای که می‌بینند به هم مربوط می‌شود آنها قادر به درک این رابطه نیستند، بنابراین سماجت در حفظ قوانین و پیشبرد آنها در چنین سنینی، تاثیرگذار نخواهد بود و یا لااقل نتیجه خوبی به دنبال ندارد.

 

برای خواندن بخش دوم - باید‌ها و نبایدهای تربیت كودك - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، اسباب بازی کودکان، تربیت کودک، غذا خوردن کودک، رفتار درست با کودک تعداد بازديد: 751 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز