Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 21:04

1
اسفند
تاثیر شبكه‌های اجتماعی بر افت تحصیلی دانش‌‌آموزان

تاثیر شبكه‌های اجتماعی بر افت تحصیلی دانش‌‌آموزان

مسوولان آموزش و پرورش در حالی از راه‌اندازی شبكه اجتماعی بومی خبر می‌دهند كه دانش‌آموزان خیلی وقت است عضو شبكه‌های اجتماعی و یا سرگرم بازی اینترنتی «كلش آو كلنز» و ساختن دهكده خود هستند.

تحریریه ماهنامه کودک سالم

 

مسوولان آموزش و پرورش در حالی از راه‌اندازی شبكه اجتماعی بومی خبر می‌دهند كه دانش‌آموزان خیلی وقت است عضو شبكه‌های اجتماعی و یا سرگرم بازی اینترنتی «كلش آو كلنز» و ساختن دهكده خود هستند. بیش از یك میلیون و 300 هزار دانش‌آموزان در امتحانات نهایی سال گذشته شركت كردند كه 80 درصد این دانش‌آموزان با میانگین نمره 12 قبول شدند برخی از كارشناسان آموزشی علت افت تحصیلی را پایین بودن كیفیت در آموزش و پرورش می‌دانند اما برخی دیگر جدا از این مساله ورود دانش‌آموزان به فضای مجازی و سرگرم شدن در شبكه‌های اجتماعی و بازی‌های اینترنتی را هم بی‌تاثیر بر افت تحصیلی نمی‌دانند.

طبق پژوهش‌ بنیاد علوم رفتاری كه از ابتدای سال 92 تا پایان سال 93 بین 4 هزار و 650 نوجوان 8 تا 14 ساله در تهران، اصفهان، ابهر، رودبار، رشت و كاشان انجام شده است، 30 درصد نوجوانان به بازی‌های رایانه‌ای اعتیاد دارند و وضعیت مالی خانوادگی با بازی‌های پیشرفته ارتباط مستقیم داشته و كودكان خانواده‌هایی كه پدر و مادر هر دو شاغل هستند 4 برابر بیشتر از كودكان دیگر برای بازی‌های یاد شده وقت مصرف می‌كنند.

جدیدا نیز شاهد نفوذ بازی اینترنتی «كلش آو كلنز» در میان جوانان و نوجوانان هستیم به طوری كه اكثر دانش‌آ‌موزان با بازی اینترنتی كلش آو‌كلنز آشنا هستند و در تبلت و گوشی‌های آنان نصب است اما هنوز آماری از تعداد كاربران منتشر نشده است اما سخنان معلمان حكایت از آن دارد كه اكثر دانش‌آموزان وقت زیادی را صرف بازی و شبكه‌های اجتماعی كه در گوشی‌های تلفن همراه و تبلت نصب شده است، می‌كنند.

آگاهی والدین كلید موفقیت دانش‌آموزان

در این ارتباط یكی از مدیران باسابقه دبیرستان دخترانه گفت: دلیل پایین بودن میانگین نمرات دانش‌آموزان را نمی‌توان صرفا بی‌كیفیتی آموزش دانست. دانش‌آموزان خیلی درگیر فضای مجازی هستند كیفیت كتاب‌ها نسبت به گذشته افزایش یافته اما دانش‌آموزان درگیر مسائلی هستند كه به كیفیت درس دادن معلم مربوط نمی‌شود. انگیزه اجتماعی و امید به آینده هم اهمیت زیادی دارد، زمانی بود كه دانش‌آموزان صرفا پیشرفت در آینده را علم‌آموزی می‌دانستند و تمام هدفشان درس خواندن بود اما اكنون این نگرش تغییر كرده و دانش‌آموزان درگیر مسائل جانبی هستند. آنها خیلی وقت صرف شبكه‌‌های مجازی می‌كنند و خانواده‌ها به دلیل مشغله زیاد از فرزندان خود غافل هستند و مسئولیت تربیت را بیشتر برعهده مدرسه و آموزش و پرورش می‌دانند.

همه آگاهی‌ها را نمی‌توان در مدرسه یاد داد و نیاز به توجه خانواده‌ها هم وجود دارد.  این مدیر مدرسه تاكید دارد تا عنوان درسی جدیدی در زمینه استفاده درست از شبكه‌ها و بازی‌های اینترنتی تهیه شود و در روزهای پنجشنبه به عنوان فوق برنامه به دانش‌آموزان ارائه شود. یك معلم ابتدایی می‌گوید: استفاده بیش از حد از این بازی‌ها سبب برخوردهای فیزیكی و خشن و تیك‌های عصبی در دانش‌آموزان شده است. البته نمی‌توانیم جلوی پیشرفت تكنولوژی را بگیریم اما والدین باید اطلاعات جدید را بیاموزند و با مشاوره درخصوص تاثیرات نرم‌افزارهای ارتباطی و بازی‌های رایانه‌ای سطح آگاهی خود را بالا ببرند. باید والدین با آموزش‌های لازم، در مواجهه با اینترنت مراقب فرزندان خود باشند و جلوی انحرافات را بگیرند.

شبكه اجتماعی دانش‌آموزان شاد

آشنا شدن با بازی‌ها و نرم‌افزارهای جدید برای دانش‌آموزان مفید است، اما بیش از حد وابسته شدن آن‌ها باعث می‌شود تا مطالعه آنان كم شود و این تاثیر زیادی بر درس خواندن دارد. تكنیك و مهارت‌های پیشگیرانه و آموزشی برای انجمن اولیا و مربیان و خانواده‌ها در نظر گرفته شده و كارگاه‌هایی در این ارتباط برگزار می‌شود. برای دانش‌آموزان نیز كلاس‌های مهارت‌آموزی پیشگیرانه برپا شده است. تنها كاری كه آموزش و پرورش برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان می‌تواند انجام دهد، آموزش، مهارت‌آموزی و پیشگیری است. هرچه در توان آموزش و پرورش باشد در زمینه پیشگیری، آموزش و مهارت‌های دانش‌‌آموزان تلاش می‌كند تا جلوی گسترش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان گرفته شود.

مسئولان  وزارت آموزش و پرورش با شبكه‌های اجتماعی موجود مخالف هستند و معتقدند باید شبكه اجتماعی بومی راه‌اندازی شود. حمیدرضا كفاش نیز از راه‌اندازی شبكه اجتماعی دانش‌آموزی «شاد» خبر داده و گفته است كه دانش‌آموزان موفق و ممتاز در رشته‌های مختلف فرهنگی، هنری، قرآنی و علمی با در اختیار گرفتن فضایی، آثار خود را در زمینه‌های مختلف به نمایش می‌گذارند و با دانش‌آموزان دیگر ارتباط برقرار می‌كنند. شبكه اجتماعی شاد كاربران خاص خود را خواهد داشت و اكنون مشخص نیست این طرح آموزش و پرورش در جذب دانش‌آموزان موفق خواهد بود یا خیر؟

 

برچسب ها: افت تحصیلی کودک، استفاده از شبکه اجتماعی، شبکه اجتماعی مناسب، محیط شبکه اجتماعی، اثرات مخرب شبکه اجتماعی تعداد بازديد: 1393 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز