Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:02

25
مهر
وقتی كودك بی احترامی می كند- قسمت اول

وقتی كودك بی احترامی می كند- قسمت اول

هنگامی كه یكی از فرزندان شما به خواهر یا برادرش بی‌ادبی می‌كند، اگرچه برای شما به عنوان پدر و مادر سخت است كه مداخله نكنید، ولی سعی كنید مداخله نكنید.

آیا از دست بی‌احترامی‌ فرزندتان خسته شده‌اید؟‌ آیا هر حرفی كه می‌زنید فرزند شما با چشم غره و طعنه به شما نگاه می‌كند؟ آیا آنها بسیار حراف هستند و خیلی حرف می‌زنند و به شما بی‌احترامی می‌كنند؟ اگر شما نیز در گروه این والدین قرار دارید، مقاله زیر را بخوانید تا دریابید كه چگونه می‌توانید فرزندتان را كنترل و مدیریت كنید. اگر به رفتاركودك‌تان واكنش نشان ندهید و آن را قوی‌تر نكنید، به احتمال زیاد آن رفتار خیلی زود فراموش‌شان می‌شود. بی‌احترامی كودكان به والدین به صورت یك زنجیره در یك ردیف قرار دارد و در درجه اول به احساسات كودك مرتبط می‌شود و درست از زمانی آغاز می‌شود كه كودك احساس می‌كند، در مورد او عدالت رعایت نشده است و دچار سرخوردگی و خشم می‌شود. سوء استفاده زبانی به معنای حمله به شخصی به منظور آسیب رساندن و كوچك كردن و ترساندن آن فرد است كه اغلب اوقات شامل تهدید فرد مقابل و یا فحاشی و استفاده از كلمات زشت می‌‌شود. كودكان و نوجوانانی كه این روش را در پیش می‌گیرند، در حقیقت قصد دارند با حمله به شخصیت پدر و مادر، آنها را كنترل كنند و در واقع به پیامد و نتیجه عمل‌شان فكر نمی‌كنند.

 

دلایل بی‌احترامی كودكان به والدین

دلیل بی‌احترامی كودكان به والدین در اكثر موارد این است كه آنها روش مناسب پاسخگویی احساسات‌‌شان را نیاموخته‌اند و با تماشای اطرافیان و البته همسالان خود سعی می‌كنند چیزهای جدید یاد بگیرند. زمانی كه فرزند شما خسته و ناامید است و نمی‌داند چگونه باید این حس خود را نشان دهد، با نگاه كردن به اطرافیانش درمی‌یابد كه این حس را چگونه انتقال دهد، مثلاً متوجه می‌شود كه شما در مواقع خستگی اخم می‌كنید و چهره‌تان عبوس می‌شود، به این ترتیب به او به طور غیرمستقیم یاد می‌دهید كه هنگام خستگی باید اخم كند و چهره یك فرد عصبی را به خود بگیرد. نسبت به هر رفتار كودك‌تان به طور مستقیم واكنش نشان ندهید، زیرا فرزندتان تحریك می‌شود و مخصوصاً آن كار را انجام می‌دهد.

 

یك نكته مهم را همیشه باید به خاطر داشته باشید

 اگر هر دفعه نسبت به بی‌احترامی و رفتار بد كودك‌تان واكنش قوی نشان دهید، در حقیقت رفتار كودك را تقویت كرده و به آن قدرت می‌بخشید و همانطور كه فرزند شما رشد می‌كند و به سن نوجوانی می‌رسد، به دنبال روش‌های جدید می‌گردد تا از آن طریق شما را تحت فشار قرار دهد. هر چقدر شما كمتر آن را به چالش بكشانید، نیروی فرزندتان را كمتر كرده‌اید و هر چقدر قدرت رفتار زشت فرزندتان كمتر باشد، زودتر به فراموشی سپرده می‌شود؛ بنابراین بدترین كار و واكنشی كه می‌توانید در برابر كودك‌تان از خود نشان دهید، مقابله با كودك است. اگرچه گاهی چشم‌پوشی از رفتار آنها بسیار سخت است، ولی بهتر است در بدترین شرایط نیز بهترین واكنش را نشان دهید.

 

واكنش در برابر طعنه كودكان

یكی از اركان اصلی زنجیره بی‌احترامی كودكان و رفتارهای كلامی زشت آنها، پاسخ‌های كلامی نامناسب و طعنه زدن است كه به طور كلی كودكان و نوجوانان، آن را به دو روش بروز می‌دهند: معمولاً زمانی كه احساس می‌كنند تحت فشار هستند، می‌خواهند با این روش به آرامش برسند و یا از آن در هنگام عصبانیت به عنوان روش ایمن برای كنترل و مدیریت خشم خود استفاده می‌كنند. منظور از روش ایمن، روشی است كه كمتر از هر وسیله دیگری آسیب و ضرر برساند. معمولاً طعنه زدن آموختنی است و فرزندان آن را از رفتار والدین الگوبرداری می‌كنند؛ بنابراین بخشی از رفتارها و واكنش‌های كودكان ناشی از رفتار والدین است.

معمولاً وقتی بچه‌ها كار اشتباهی انجام می‌دهند، پدر و مادر شروع به سرزنش كردن و طعنه زدن آنها می‌كنند و كودكان در برابر این رفتار والدین حالت دفاعی به خود می‌گیرند و خود نیز این نوع رفتار را می‌آموزند و هنگام نشان دادن خشم خود به سایر افراد از این روش استفاده می‌كند و این بسیار تحقیركننده است و موجب قطع ارتباط میان افراد می‌شود.

تمامی این مكانیسم رفتاری طعنه‌زدن و بی‌احترامی و پر حرفی ارتباطات را كمرنگ و كمرنگ‌تر می‌كند، وقتی هر یك از این رفتارها را از فرزندتان مشاهده كردید، اولین سوالی كه باید از خودتان بپرسید، این است كه چه چیزی موجب این رفتار كودك شده است؟ پیدا كردن پاسخ این سوال خیلی سخت نیست، گاهی یك كار به اتمام نرسیده و گاهی جنگ قدرت و ... دلیل آن هر چه باشد، بعد از شناسایی آن، بهترین روش، خنثی كردن آن است و هیچ‌چیز ساده‌تر و اثربخش‌تر از این نیست كه از فرزندتان بخواهید این‌گونه رفتار نكند و به او بگوئید با من این‌گونه صحبت نكن، من این روش صحبت تو را دوست ندارم و نمی‌پسندم. و سپس بقیه حرف‌های او را گوش ندهید و از او دور شوید.

بدین ترتیب شما قدرت را به دست آورده‌اید، در صورتی كه اگر بایستید و با كودك خود بحث كنید، در حقیقت او را قدرتمند كرده‌اید، حتی اگر فرزندتان به شما گفت كه تو مرا درك نمی‌كنی و من به همین دلیل به تو بی‌احترامی می‌كنم، فقط كافی است برای او توضیح دهید كه این وظیفه اوست كه به گونه‌ای رفتار كند كه شما متوجه او و حركاتش بشوید و او را درك كنید و بی‌احترامی، هیچ مشكلی را حل نخواهد كرد.

 

برچسب ها: کودک با ادب، کودک بی ادب، ارتباط با کودک، بی احترامی کودک، آموزش ادب به کودک، بی‌احترامی كودكان به والدین تعداد بازديد: 939 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز