Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:21

16
مهر
فواید دور هم جمع شدن خانواده

فواید دور هم جمع شدن خانواده

جمع‌‌های خانوادگی برای برخی والدین و کودکان ممکن است استرس‌آور باشد.

تحریریه ماهنامه کودک سالم

 

 جمع‌‌های خانوادگی برای برخی والدین و کودکان ممکن است استرس‌آور باشد. ممکن است شما بتوانید با برخی خویشاوندانتان راجع به محاسن فرزندتان صحبت کنید، اما معمولا اطرافیان دوست دارند از کودکان خرده بگیرند و در رابطه با نحوه تربیت آنها قضاوت کنند. فشاری که برای کنترل رفتار فرزندتان به شما وارد می‌‌شود و نگرانی از نظرات و انتقادات دیگران ممکن است باعث شود شما از رفتن به این جمع‌‌ها خودداری کنید و اشتیاق خود را از دست بدهید. اما شما نباید اجازه دهید این احساسات منفی بر حضور شما و فرزندتان در این جمع‌‌ها تاثیر منفی بگذارد. حضور در جمع‌‌های خانوادگی برای فرزند شما فواید بسیاری دارد و به رشد روانی و اجتماعی او کمک می‌‌کند. اگر شما نیز مانند بسیاری از والدین وسوسه شده اید که از حضور در این جمع‌‌ها پرهیز کنید، به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره می‌‌کنیم توجه کنید و از تصمیم خود صرف نظر کنید.

 

بهبود رابطه کودک با اعضای خانواده 

شاید برخی اعضای فامیل متوجه بعضی مشکلات فرزند شما در زمینه یادگیری یا تمرکز نباشند. شاید آنها علت و نیاز او را به شیطنت درک نکنند. اما در هر جمع خانوادگی، بالاخره افرادی وجود خواهند داشت که کودک شما را درک کنند و با او رابطه ای خوب و عمیق برقرار کنند. شاید این فرد مادر بزرگ فرزندتان باشد که دوست دارد برای او کیک بپزد و به حرف‌‌های او در رابطه با دوستانش در مهد کودک گوش کند. یا شاید این فرد عموی تحصیل کرده فرزندتان باشد که نحوه برخورد با کودکان را می‌‌داند و فرزندتان را به خواندن کتاب تشویق می‌‌کند. تقویت این روابط مهم است. کودکان خیلی زود بزرگ می‌‌شوند ولی در عین حال اعضای فامیل، خصوصا آنهایی که سن بالاتر دارند، همیشه در میان ما نخواهند بود. حضور کودک در جمع‌‌های خانوادگی به او کمک می‌‌کند با گذشته خانواده خود بهتر آشنا شود و هویت او بهتر شکل بگیرد. مطمئن باشید که در آینده، او قدردان این اطلاعات خواهد بود.

 

كیفیت تجربیات ارزشمند

حضور در جمع‌‌های خانواده تجربیات ارزشمندی برای فرزند شما فراهم می‌‌کند. رد کردن مودبانه دعوت خاله‌تان به مهمانی که در خانه اش قرار است برگزار کند شاید ساده‌ترین و بی‌دردسرترین راه حل به نظر رسد. اما حضور در یک مهمانی و جمع خانوادگی و حتی دید و بازدیدی کوچک باعث می‌‌شود تجربه فرزندتان در حوزه آداب معاشرت افزایش یابد و از این جهت از هم سن و سالان خود چیزی کم نداشته باشد. طبیعی است که کودک بسیاری از آداب رفت و آمد با دیگران و نحوه برخورد با بزرگسالان را بلد نباشد. این جمع‌‌های خانوادگی فرصت مناسبی است که کودک مهارت‌‌های لازم در این زمینه را فرا بگیرد. اگر احساس می‌‌کنید که فرزندتان در جمع‌‌های خیلی شلوغ اذیت می‌‌شود و یا اینکه بیش از اندازه هیجان زده می‌‌شود،  می‌‌توانید در ساعات اولیه میهمانی که هنوز خیلی شلوغ نشده است در خانه میزبان حاضر شوید و سپس با توضیح شرایط فرزندتان، جمع را زودتر از سایرین ترک کنید. اما هیچگاه به طور کامل از حضور در جمع صرف نظر نکنید.

 

فراهم نمودن الگوهای رفتاری

حضور در جمع‌‌های خانوادگی برای فرزندتان الگوهای رفتاری فراهم می‌‌کند. کودکانی که در حوزه یادگیری و تمرکز مشکل دارند ممکن است در یادگیری مهارت‌‌های اجتماعی با چالش‌‌هایی روبرو شوند. اما شما می‌‌توانید با حضور در جمع‌‌های خانوادگی، الگوهای رفتاری مناسب برای فرزندتان فراهم کنید. برای مثال، حضور در خانه اقوام در عید و دیدن رفتار دختر و پسر عموهای بزرگتر، به فرزند شما یاد می‌‌دهد که هر گاه کسی چیزی به او تعارف کرد، او باید تشکر کند یا اگر درخواستی از میزبان دارد، باید حتما از واژه «لطفاً» استفاده کند. اگر فرزندتان به این رفتارهای مثبت توجهی ندارد، به آرامی در گوش او به رفتارها اشاره کنید.

 

درك بهتر اعضای فامیل از فرزند شما

حضور در جمع‌‌های خانوادگی باعث می‌‌شود اعضای فامیل فرزند شما را بهتر درک کنند. حضور در جمع‌‌های خانوادگی می‌‌تواند برای فرزند شما بسیار مفید باشد. اما این فایده برای سایر اعضای فامیل نیز وجود خواهد داشت. در این رفت و آمدها، اعضای خانواده نحوه برخورد با یک کودک را بهتر یاد می‌‌گیرند و با فرزند شما روابطی صمیمانه‌تر برقرار می‌‌کنند. این مورد خصوصا در مورد کودکانی که دارای اختلالاتی نظیر بیش فعالی یا سایر اختلالات تمرکزی هستند صادق است. برای مثال، اگر فرزند شما بیش فعال است، به احتمال زیاد او نمی‌تواند هنگام صرف غذا مانند سایر اعضای خانواده دور میز بنشیند و باید مدام در حرکت باشد. اگر شما شرایط فرزندتان را برای خانواده توضیح دهید و آنها را با ویژگی‌‌های این اختلال آشنا کنید، آنها درک بهتری پیدا خواهند کرد و سود آن هم برای خود شما خواهد بود، هم برای آنها.

 

نكته

هرچند حضور در جمع‌‌های خانوادگی، خصوصا در مناسبت‌‌های خاص، به همه والدین و فرزندان آنها توصیه می‌‌شود، اما اگر فرزند شما دارای شرایط خاصی است که حضور در جمع‌‌های شلوغ ممکن است باعث آزار او شود و شما نیز جمع‌‌های کم جمعیت و خلوت‌تر را ترجیح می‌‌دهید، بهتر است در ساعاتی که هنوز جمع خیلی بزرگ نشده است در منزل میزبان حاضر شوید و پیش از اینکه تعداد میهمانان به حداکثر خود برسد نیز جمع را ترک کنید. بدین ترتیب، نه از فواید جمع‌‌های خانوادگی بی بهره مانده‌اید، و نه فرزندتان را اذیت کرده‌اید. 

 

برچسب ها: خانواده، کانون خانواده، تفریح خانوادگی، والدین و فرزند، رابطه والدین با کودک تعداد بازديد: 2792 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز