Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 09:43

20
مهر
با سختگیری‌های بی‌مورد، دانش‌آموزان را دلسرد نکنیم

با سختگیری‌های بی‌مورد، دانش‌آموزان را دلسرد نکنیم

بارها روان شناسان و مشاوران تحصیلی در کارگروه‌های آموزشی چه به معلمان و چه والدین این نکته مهم را گوشزد می‌کنند.

غنچه راهب؛ روانشناس و استاد دانشگاه

 

بارها روان شناسان و مشاوران تحصیلی در کارگروه‌های آموزشی چه به معلمان و چه والدین این نکته مهم را گوشزد می‌کنند: «روند تحصیل دانش‌آموزان را با سختگیری‌های بی‌حد و اندازه، با معضلات و آسیب‌های تحصیلی مواجه نکنید.» نکته مهمی‌ که در تعطیلات نوروزی، اهمیت دو چندان می‌یابد. چراکه دانش‌آموزان پس از طی حدود شش ماه درس خواندن مداوم، فرصتی دارند برای استراحت و بودن در کنار اعضای خانواده‌هایشان. پس در اینجاست که وظیفه معلمان در رعایت حقوق دانش‌آموزان در تعطیلات،حايز اهميت است. با توجه به اینکه تعطیلات نوروز 94، پیک‌های نوروزی و تکالیف عید دانش‌آموزان از سوی وزارت آموزش و پرورش برعهده مدارس قرار گرفته و معلمان به نوبه خود می‌توانند میزان تکالیف دانش‌آموزان را تعیین کنند، در نتیجه باید از هرگونه سختگیری بی‌دلیل بپرهیزند. والدین نیز بهتر است فرزندانشان را مجبور به خواندن و مرور درس‌ها بیش از تکالیف مقرر اولیای مدارس، نکنند. چراکه این سختگیری در ماه‌های پس از تعطیلات نوروزی، به خستگی روحی و حتی جسمی ‌محصلان می‌انجامد. بهتر است در پنج روز نخست تعطیلات، دانش‌آموزان یک استراحت مقطعی داشته باشند و پس از پایان پنجمین روز، با یک برنامه‌ریزی آرام و منطقی، با روزی یک الی دو ساعت مرور درس‌ها و انجام تکالیف نوروزی، روند تحصیلی‌شان از سر بگیرند. نه اینکه از نخستین روز عید، دانش‌آموزان مجبور شوند در اتاق‌شان بمانند و به جای استراحت و تفریح، درس بخوانند.
معلمان نیز باید در نظر داشته باشند با سختگیری و تعیین تکالیف هنگفت، نه راندمان دانش‌آموزان افزایش می‌یابد و نه مرور درس‌ها به درستی انجام می‌شود. بلکه با پایان تعطیلات، دانش‌آموزان با خستگی در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند و در نتیجه با یک کاهش میزان یادگیری، به تحصیل‌شان ادامه می‌دهند. یادمان باشد، درس خواندن همیشه باید برای یک دانش‌آموز، در هر مقطع تحصیلی، منجر به علم آموزی شود، نه دوری و بی‌رغبتی.نکته مهم دیگر آن است که در سال‌های اخیر بارها دیده شده با پایان یافتن تعطیلات، معلمان اقدم به گرفتن امتحانات از دانش‌آموزان می‌کنند و بر همین اساس، محصلان مجبورند در تمام روزهای تعطیل، درس بخوانند. تا جائیکه بارها به شوخی گفته می‌شود، اگر عید مدارس تعطیل نباشد ودانش‌آموزان به مدرسه بروند، کمتر در راه تحصیل، سختی می‌کشند. به معلمان این نکته مهم را گوشزد می‌کنم، هر رفتار اشتباه و تصمیم سختگیرانه امروز، آینده دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. پس از هرگونه سختگیری بپرهیزند تا در روند تحصیل فرزندان آینده ساز کشور، خللی به دلیل از دست دادن رغبت و انگیزه تحصیلی، ایجاد نشود.
 

برچسب ها: والدین، فرزند، یادگیری، درس خواندن فرزندان، آموزش به فرزندان تعداد بازديد: 730 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز