Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 07:49

24
اسفند
نکته هایی برای رشد روانی فرزندمان

نکته هایی برای رشد روانی فرزندمان

بیشتر ما تصور مي‌‌کنیم والدین به دختر بچه‌‌ها بیشتر ظلم یا سختگیری مي‌‌کنند....

نکته هایی برای رشد روانی فرزندمان

 

 

 به پسر بچه‌ها سخت نگیرید

بیشتر ما تصور می‌‌کنیم والدین به دختر بچه‌‌ها بیشتر ظلم یا سختگیری می‌‌کنند تا به فرزندان مذکرشان . گمان می‌‌کنیم  دختر بچه‌‌ها تحت محدودیت‌‌های بیشتری نسبت به پسران رشد کرده و حتی بیشتر مظلوم واقع می‌‌شوند. اما همیشه هم این طور نیست و بسیاری از والدین، پسر بچه‌‌های خود را نادانسته مورد ظلم قرار می‌‌دهند و به جای درک سن و سال آنها و مسائل و نیازهایشان، پیام‌‌هایی به آنها می‌‌دهند که در نهایت باعث افسردگی پسرها می‌‌شود. به این نمونه توجه کنید:

 

«پسرك كوچولوی مامان، سعی كن یك مرد باشی...»

اصطلاحاتی این‌چنین را بارها شنیده‌ایم. اگر چه اصطلاحاتی بدین شكل ممكن است در ظاهر بی‌ضرر جلوه كنند، اما چنین جملاتی در بردارنده و منتقل كننده پیامی به فرزندان كوچك شما هستند. پیامی كه به آنان می‌گوید كه آنان نمی‌توانند یا (نباید) وابستگی‌یا ضعف‌شان را به دیگران بروز دهند. این در حالی است كه پسران كوچك مشتاق ایجاد ارتباط با بزرگترها بوده و در عین حال محتاجِ تكیه كردن به آنان هستند. «ویلیام پلاك»، استاد روان‌شناسی‌‌هاروارد، از مشكلات رفتاری در پسران با نام «بحران خاموش» یاد می‌كند. بسیاری از پسران  شاد، محكم و بااطمینان، با اعتماد به نفس بالا و روحیه‌ای مطمئن و قوی به نظر می‌رسند، در حالی كه به واقع افسرده، تنها و در برخی موارد حتی پرخاش‌گر و ناسازگار هستند.

والدین اغلب فرض می‌كنند كه توجه زیاد به پسران و ابراز محبت فراوان به آنها، به خصوص از سوی مادر، موجب وابستگی آنان به ویژه در نحوه برقراری ارتباط آنها با مادرانشان می‌شود. در نتیجه به آنان در حساس‌ترین و شكننده‌ترین سنین یعنی سه تا پنج سالگی گفته می‌شود كه باید بسیار سخت و محكم باشند و همچون فردی مستقل عمل كنند. روندی كه در واقع موجب جلوگیری از تكامل و تجربه كامل یك رابطه عاطفی و در نتیجه سلامت روانی در آنها شده و می‌تواند مشكلات بعدی در این زمینه را فراهم كند. بنابراین سعی کنید پسر بچه‌‌های‌تان را با الفاظ این‌چنینی خطاب نکنید و اجازه دهید که آنها هم بتوانند از ترس‌‌ها و نگرانی‌‌هایشان با شما سخن بگویند. نه این که آنقدر احساساتشان را سرکوب کنند که در بزرگسالی به افسردگی مبتلا شوند.

 

 غلبه بر تنبلی را به کودکان و نوجوانان بیاموزید

متاسفانه تجربه نشان می‌‌دهد که یکی از عواملی که باعث عدم موفقیت فرزندان ما اعم از کودک و نوجوان  می‌‌شود، تنبلی است. ما به عنوان مادر یا پدر باید بتوانیم غلبه بر تنبلی را به فرزندانمان یاد بدهیم. گرچه تشویق و دادن اعتماد به نفس به فرزندانمان از جمله مواردی است که باعث رشد و بلوغ روانی فرزندانمان می‌‌شود اما برای غلبه بر تنبلی آنها کافی نیست. یكی از ساده‌ترین و چه بسا بهترین راه‌های غلبه بر تنبلی و انجام سریع‌تر كارها آن است كه به فرزندانمان یاد بدهیم قبل از شروع، تمام چیزهایی را كه برای انجام كارشان بدان  نیاز دارند  آماده كنند و دم دست بگذارند. باید به آنها یاد بدهیم که وقتی مقدمات و ابزار كار آماده باشد مانند یك تیرانداز، تفنگ آماده و پر در دست داریم و یا مانند یك كمانگیر تیر را در كمان گذاشته، به عقب كشیده و آماده تیراندازی هستیم.

حالا فقط كافی است تصمیم بگیریم و ازمهمترین كار شروع كنیم. شاید باورتان نشود که  چه كتاب‌ها كه هرگز نوشته نمی‌شوند، چه درجات علمی كه هرگز اخذ نمی‌شوند و چه بسیار كارهایی كه می‌توانستند زندگی آدم‌ها را دگرگون كنند اما هرگز به انجام نمی‌رسند، فقط به این دلیل كه افراد  اولین قدم را كه تهیه‌ مقدمات است، برنداشتند. این كار درست مانند آماده كردن مواد مورد نیاز برای درست كردن یك غذا است. تمام اطلاعات،

گزارش‌ها، جزئیات كار، مقالات، وسایل كار و هر چیزی را كه برای انجام و اتمام كار نیاز دارید جمع‌آوری کرده همه را دم دست بگذارید. در بسیاری موارد وقتی از افراد در مورد کاری که قرار بوده انجام دهند پرسیده می‌شود می‌گویند؛ «تقریبآ تمام شده». اما متأســفانه واقعیت این اسـت كـه این عبارت «تقریبـاً تمـام شـده» به احتمـال زیاد به این معنی بوده اسـت كه «هنوز شروع هم نشده است»! نگذارید این اتفاق برای فرزندان شما بیفتد.

 

 اسباب بازی‌‌های سنگین‌تر برای سلامت كودكان مفید است

فعالیت بدنی کم برای سلامت روانی و جسمانی کودک مضر است و همچنین باعث چاقی و اضافه وزن کودکان می‌‌شود. لازم است که کودکان به اندازه کافی تحرک داشته باشند تا هم رشد جسمانی و عقلانی کافی پیدا کنند  و هم در عین حال به وسیله تجربه کردن و بازی کردن یاد بگیرند. جالب است بدانید نتایج یك مطالعه كوچك نشان می‌دهد انتخاب اسباب‌بازی‌‌های سنگین‌تر به بهبود تناسب اندام كودكان كمك می‌كند. محققان دانشگاه ایالت ایندیانا گفتند: هرچند این كار، راه حل مشكل چاقی كودكان نیست، اما می‌تواند تأثیر مثبتی در این زمینه داشته باشد و این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت بدنی با بزرگتر شدن كودكان كمتر می‌شود. لذا به والدین پیشنهاد داده‌اند که به محیط بازی و بازی‌هایی برای کودک خود فكر كنند كه نیاز به فعالیت بدنی بیشتری دارند.

 

برچسب ها: افسردگی، تجربه، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 619 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز