Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 13:00

19
بهمن
بچه‌‌هایی که حرف زشت می زنند

بچه‌‌هایی که حرف زشت می زنند

کودکان در سن 5 الی 6 سالگی، درست پیش از ورود به مدرسه، مهارت‌‌های زبانی جدیدی یاد می‌‌گیرند. دایره لغات آنها خیلی سریع تر از گذشته گسترش می‌‌یابد.

بچه‌‌هایی که حرف زشت می زنند

 

 

کودکان در سن 5 الی 6 سالگی، درست پیش از ورود به مدرسه، مهارت‌‌های زبانی جدیدی یاد می‌‌گیرند. دایره لغات آنها خیلی سریع تر از گذشته گسترش می‌‌یابد. آنها با تکرار اصوات و حرف‌‌هایی که در اطراف خود می‌‌شنوند سعی در تمرین مهارت‌‌های گفتاری دارند و در بسیاری از مواقع، از معنای کلماتی که به کار می‌‌برند آگاه نیستند. اما هر پدر یا مادری با شنیدن حرفی زشت از زبان فرزند خود شرم زده می‌‌شود. والدین باید توجه داشته باشند که معنای خوب یا بد کلمات اعتباری هستند و تنها علت مذموم بودن یک حرف این است که افراد یک فرهنگ و یک جامعه در این خصوص با یکدیگر توافق کرده‌اند. تکرار یک کلمه ناپسند و خندیدن یکی از مراحل رشد است که خیلی از کودکان در سن پیش از دبستان آن را تجربه کرده و درنهایت از آن عبور می‌‌کنند. اگر بزرگسالان به چنین کلمات و حرف‌‌هایی واکنش نشان دهند، کودک خیلی زود متوجه می‌‌شود که استفاده از چنین عباراتی بهترین راه جلب توجه اطرافیان است.

این موضوع به کودک قدرت زیاد و لذت بخشی می‌‌دهد. با توجه به این موضوع، یک پدر یا مادر در مقابل حرف‌‌های زشتی که از زبان فرزند خود می‌‌شنود چه واکنشی باید نشان بدهد؟ چه رفتاری از جانب والدین در این خصوص سازنده است؟ تنها نهی کردن کودک از به کار بردن یک عبارت زشت، بدون ذکر علت یا آموزش به وی به‌ندرت تاثیر گذار است. اتفاقا، این روش نه تنها در تربیت کودک موثر نیست، بلکه به دلیل منع شما، جذابیت خاصی در خصوص آن حرف به وجود می‌‌آید و کودک به استفاده از آن حریص‌تر می‌‌شود. بدین جهت، والدین باید کنار نهی، فعلی مثبت انجام دهند و فرزند خود را از علت مذموم بودن عملی که انجام داده است آگاه کنند. نکاتی که در ادامه یادآوری می‌‌کنیم می‌‌توانند در این خصوص برای شما مفید باشند.

 

خونسردی خود را حفظ كنید

مهمترین و اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که در مقابل حرف زشتی که از فرزند خود می‌‌شنوید خونسردی خود را حفظ کرده و شلوغ نکنید. به آرامی برای فرزندتان توضیح دهید که او از حرف زشتی استفاده کرده است که ممکن است موجب ناراحتی برخی افراد شود و بهتر است که او دیگر این حرف را تکرار نکند. به او بگویید که شما می‌‌دانید او خیلی خوب است و دوست ندارد کسی را از خود برنجاند. سپس به انجام کار قبلی خود بازگردید و دیگر موضوع را به روی خود نیاورید.

 

تنبیه نكنید

اگر کودک برای اولین بار حرف زشتی را به زبان آورد، شما نباید به جای تربیت او را تنبیه کنید! به جای آنکه به کار بردن یک کلمه را مطلقا ممنوع کنید، کلمات جایگزین را به فرزندتان آموزش دهید. به او بگویید که او بهتر است از این کلمات به جای کلمه ای که به کار برد استفاده کند و این کاریست که همه بزرگترها انجام می‌‌دهند. آماده بودن شما نیز می‌‌تواند موثر باشد. از قبل، راجع به تعدادی از کلمات که ممکن است فرزندتان آنها را بشنود و به کار گیرد فکر کنید و جایگزین‌‌های مناسبی برای آنها پیدا کنید. هرگاه فرزندتان از این جایگزین‌‌ها استفاده کرد، او را تشویق کنید.

 

اگر كودك رفتار ناپسندی هم از خود بروز داد

اگر فرزندتان علاوه بر استفاده از کلمه‌ای زشت، رفتار ناپسندی نیز از خود بروز داد، بیش از آنکه نسبت به آن کلمه مذموم واکنش نشان دهید، رفتار او را تقبیح کنید. به او بفهمانید که رفتار بی‌ادبانه او به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

 

ناراحتی خود را نشان دهید

اگر فرزندتان کلماتی را به زبان می‌‌آورد که از نظر شما کاملا غیر قابل توجیه است، بهتر است ناراحتی خود را با آرامش و با استفاده از کلمات به فرزندتان نشان دهید. به او بگویید که اگر او دوباره از این کلمه استفاده کند، عواقب بدی در انتظار اوست و اگر او این عمل را تکرار کرد، فورا و با تکرار هشداری که به او داده بودید عواقب را به مرحله اجرا بگذارید و به او نشان دهید که شما قاطع و مصمم هستید. با این حال، رفتار شما باید به گونه ای باشد که کودک بفهمد شما قصد آموزش دارید نه تنبیه و اذیت کردن. در عین حال، قاطعیت شما به کودک می‌‌فهماند که او قدرت کنترل شما را ندارد.

 

مراقب طرز صحبت کردن خود و همسرتان باشید

گاه والدین تصور می‌‌کنند فرزندشان صدای آنها را نمی شنود. درحالیکه چنین نیست. هنگام عصبانیت یا ناراحتی بیش از پیش مراقب حرف‌‌هایی که می‌‌زنید باشید، در غیر اینصورت بدانید که فرزند شما مانند یک طوطی کلمات شما را تکرار خواهد کرد. هرگاه از کلمه نامناسبی استفاده کردید، بلافاصله به آن اعتراف کرده و عذر خواهی کنید. به فرزندتان توضیح دهید که حتی بزرگسالان نیز گاه مرتکب خطا می‌‌شوند اما شما دفعه بعد بیشتر مراقبت کلماتی که به کار می‌‌برید خواهید بود. از فرزندتان بخواهید کلمات و شیوه جایگزینی برای رفتار شما ارائه کند.

 

کنترل احساسات و خشم را به فرزندتان آموزش دهید

 این مهارت تنها برای محدود کردن استفاده از کلمات بد نیست، بلکه مهارتی است که افراد در طول زندگی خود به آن نیاز دارند و زمان یادگیری آن در دوران کودکی است. کشیدن چند نفس عمیق، ترک محیط، انجام یک کار دیگر و ... همگی اقداماتی هستند که افراد با انجام آنها می‌‌توانند خشم خود را کنترل کنند و در نتیجه مرتکب رفتارهای ناپسند، از جمله استفاده از عبارات زشت، نشوند.نام علمی اعضای بدن را به کودک آموزش دهید

 نام علمی اعضای بدن را به كودك آموزش دهید و در این رابطه با او، در سن مناسب، راحت صحبت کنید. به فرزندتان آموزش دهید که چگونه باید در رابطه با اعضای بدن صحبت کند. او را از صحبت کردن در رابطه با قسمت خاصی از بدن منع نکنید زیرا علاوه بر اینکه اشتیاق و کنجکاوی کودک افزایش می‌‌یابد، او را نسبت به آن قسمت از بدن معذب و ناراحت می‌‌کند.

 

مراقب رسانه‌‌ها باشید

 هر فیلم، سریال و به طور کلی برنامه تلویزیونی برای کودکان مناسب نیست. به فرزندتان اجازه ندهید فیلمی را که برای سن او مناسب نیست تماشا کند. شنیدن کلمات نامناسب و زشت از زبان ستاره یک فیلم بر یک کودک تاثیر زیادی دارد، حتی بیش از آنکه شما بتوانید تصور آن را بکنید.

برچسب ها: خونسردی، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 595 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز